1

Tråd: Modem och router

Det tycks vara problem att få nya modem att fungera med router. Till exempel E353 Hilink fungerar fint då man kopplar direkt till datorn men inte alls med router (Dovado eller TPlink MR3420). Har man Linux så är det ju inget problem - det är bara att sätta på IP forwarding men då måste man ha maskinen på hela tiden.

Nu har jag en gammal NSLU2 som man kunde köra Debian på men så hittade jag Zotac nano som är ganska kraftfull "riktig" dator. Den drar maximalt 20 W och med en DC-DC-omvandlare (den behöver 19 V) kan man köra den från en vanlig blyacku för bil. Och med en underhållsladdare håller man spänningen ganska konstant. Jag tänkte bland annat köra en övervakningskamera med den och då är det trevligt med batteri som håller många timmar fastän elströmmen försvinner.

Jag pensionerar nog mina routrar för i framtiden kommer det bara nya modem som de inte klarar av heller.

E353 från Tre fungerar bra men jag behöver anslutning till flera maskiner (och kamera).

2

Sv: Modem och router

Just E353 Hilink fungerar nog inte med någon router.

Du skulle kunna köpa en begagnad E367 eller E372 som
fungerar fint till många routrar, t.ex. MR3420!

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

3

Sv: Modem och router

Skönt, tog nyss ett nytt abonnemang med just en Hilink vad det nu var för modem men sket helt i det och använde det gamla som jag visste funka. Jag har med andra ord undvikit en  hel del huvudvärk.

nhu skrev:

...men så hittade jag Zotac nano som är ganska kraftfull "riktig" dator. ....

Kolla också på RaspberryPI, det är också en "riktig" dator med egentligen alla de fördelar av en dator men på väldigt liten footprint och minimal strömförbrukning. Där kan du istället för ett bilbatteri skaffa en solpanel+batteri laddare till mobiltelefonen och köra den som "UPS"...

Jag kommer att genomföra ungefär samma setup som du vill ge dig på.

Lycka till!

Off Topic:
Borde det så småring om kanske startas en egen forum del för folk som vill skapa en egen router/server box för mobilabredbandsuppkopplingar?

4

Sv: Modem och router

Finns de intresse nog för en dedikerad forumdel för just egna router byggen som visst.

Zotac nano och andra ITX kort är "fullt fungerande datorer" i mindre format, dessa är som sagt trevliga vid appliance byggen.  RaspberryPI är självklart ett klockrent alternativ om man är duktig på DIY prylar, den har LAN, USB mm och det gör ju att man kan använda den till mycket.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!