1

Tråd: Hur ska jag bära mig åt? Jag har 7mbit på taket

Hej!

Jag är ny här och har inte riktigt bra koll på forumet men jag antar att jag postar rätt.

Jag har ett problem, i dagsläget kör jag med tre och max 32 mbit, jag bor ute på vischan så jag räknar med inte så stora hastigheter, jag ligger på ca 2.3-2.4 mbit. Men nu till det roliga, går jag upp på taket med en bärbar och modemet så kommer jag nästan upp i 8 mbit.

Jag har nu i två veckors tid provat med olika antenner, jag får kanon fin signalstyrka, 100% i vissa fall, inomhus utan antenn har jag bara ca 30-40%. Men farten på internet blir inte det minsta bättre, tillochmed sämre ibland. Just nu har jag en funkwerk som har försökt med, men utan nått lyckat reultat.

Först prova jag en yagi riktantenn
sen en liten rundstrålande antenn med magnet fot
och nu har jag en Funkwerk riktantenn, aktiv samt induktiv signalöverföring.

Modemet är ett HUAWEI E372
Kör även med dovado Tiny router.

Jag har provat olika sätt, utan router, med router.

Och jag har även provat router och modem på olika ställen i lägenheten.

Ringer jag till tre så blir dom mest förvånad att jag ens kan komma upp i den hastigheten då detta är ett max 3 mbit område. I övrigt så är dom inte till mycket hjälp. Masten går inte att se men jag vet vilken riktning den är mot.

Några tips?

2

Sv: Hur ska jag bära mig åt? Jag har 7mbit på taket

har själv kört med yagi antenn men gått över till pointing 11dbi riktantenn-http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/mobilt-bredband/antenn/riktantenn-p30055
.
är en viss skillnad vad gäller fart så den kan jag rekomendera....fast dom kostar 1300:- styck (kör med 2 st antenner på e398)

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: Hur ska jag bära mig åt? Jag har 7mbit på taket

Ja just det var en pointing jag hade provat först, inte yagi. Men som sagt, det verkar ju inte spela nån roll hur jag gör.

Man är ju lite små taggad att få in den här farten i lägenheten, trodde ju en antenn skulle fixa den saken på ett kick.

4 Senaste redigerad av Micke (2012-05-25 19:22:08)

Sv: Hur ska jag bära mig åt? Jag har 7mbit på taket

Funkwerk med sin 15 m avstämda kabel borde ju vara det absolut optimala!
Kolla att dioden i vaggan verkligen lyser, det är lite si o så med kontakten.

Tog in en mast som står tvärs över Mälaren minst 12 km bort!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

5

Sv: Hur ska jag bära mig åt? Jag har 7mbit på taket

Jodå, dioden i vaggan lyser.

Som mest har jag kommit upp i 2.97, men då kan man lika gärna skippa antenn.

Kanske man måste ha ett längre antennrör.. problemet just nu är att antennröret sitter nästan mitt på taket, kan det bli störningar på det viset kanske? plåttak!

Jag har även provat på marknivå ute på åkern där jag i övrigt får jäkligt bra resultat med bara dator och modem.

6 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-26 07:08:18)

Sv: Hur ska jag bära mig åt? Jag har 7mbit på taket

Med den induktiva vaggan förlorar du ca 6 dB vilket är hälften av antennvinsten.

Direktanslut antenner till modemet.

Reflexer kan göra att signalen blir dåligt läsbar trots hög signalstyrka. Testa med antennen en bit upp ute på åkern för att se om frånvaron av plåttak gör skillnad.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Hur ska jag bära mig åt? Jag har 7mbit på taket

Japp ska prova ute på åkern, har provat det förr men har inte haft nått att sätta fast antenn på, så den har i stort sett legat på backen. Får ta och låna ett spätt av nån.

Just denna antenn går inte att direktansluta.

8

Sv: Hur ska jag bära mig åt? Jag har 7mbit på taket

stattin skrev:

Just denna antenn går inte att direktansluta.

Nja...nog går det att ansluta den direkt nu för tiden, men om det är värd pengarna?

http://www.funkwerk-breitband.de/de/hom … s-zubehoer
http://www.antennendiscount24.de/epages … 01-0001%22

Men men, jag avråder. Det måste vara nåt annat som gör att du du får samma hastigheter med och utan extern antenn...märkligt!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

9

Sv: Hur ska jag bära mig åt? Jag har 7mbit på taket

ja hastigheten blir lite som att byta från vinterdäck till sommar däck, skillnaden blir minimal, men tar jag med datorn och modem upp då är det mer som att byta mellan en Volvo och en Ferrari.

Jag tycker dessutom att vaggan har gett bättre resultat än direktanslutning, hittills.

Jaja jag ska leta rätt på ett spätt och prova ute på åkern, bara det att kabeln kommer inte att räcka in i lägenheten då, så då får jag ta ut dator och modem på husknuten där jag har tillgång till grannens el *hysch hysch*. Men kommer modemet för nära åkern så påverkas ju även det.

10

Sv: Hur ska jag bära mig åt? Jag har 7mbit på taket

Hej !

1. Bygg en sådan där antenn
2. Köp en 10 liters plasthink med lock.
3. Borra några lufthål i locket.
4. Montera antennen och modemet i den upp och nervända hinken
5. Sätt på locket i botten och montera hinken med innehåll på taket
6. Drag ner USB-kabeln på vinden (där du säker har ström-uttag) där du monterar routern
7. Drag TP-kabel från routern ner i huset
8. Rikta in antennen/hinken mot lämplig basstation för bästa hastighet

Genom att montera modemet direkt i antennen så slipper du alla signalförluster som du får med antennkabel mellan modemet och en antenn.
Antenn-arrangemanget kostar dessutom nästan inget att bygga !

MVH,
Erland

.

11

Sv: Hur ska jag bära mig åt? Jag har 7mbit på taket

Jo jag har funderat på en sådan lösning också, och det verkar vara det ända som återstår nu.

Men, usb förlängning, dovado och huawei det har aldrig funkat bra för min del, direkt i datorn går det bra men inte via router. På det viset tappar jag delvis fart samt att det ofta kopplar ner. Kanske dåliga usb kablar jag vet inte, men inte ens den usb "klumpen" som följde med Tiny funkar.

Isåfall måste man ha router och modem på samma ställe och dra ström dit.

12 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-27 19:19:21)

Sv: Hur ska jag bära mig åt? Jag har 7mbit på taket

Det förefaller som om modemet inte funkar bra i routrn och dessutom har det svårt med överkopplingen till extern antenn. Huawei är inte proffskvalitet.

Allra bäst är en router som har modemfunktionen inbyggd. Finns för både 3G och 4G. Haraldrig haft några problem med fart med Vololink 125, inte hört någon annan som varit missnöjd heller. En bra router har dubbla antennutgångar för diversitymottagning på 3G. Dessutom ska alla antenner kopplas irekt på externa uttag, även de som medföljer routern. Så är det på Vololink också. Inget hattande med små förkrympta inbyggda antenner.

Lösa usb modem är redan  i sig en kompromiss som man lika gärna kan undvika.

Visst kan man sätta även en Vololink i en hink. Skärmar plåttaket wifin kan man sätta en snabb wlan router i andra änden av en nätverkskabel så att man får bra täckning i huset.


Högförstärkande yagiantenner påverkas av metall i närheten. Helst ska det vara flera meters avstånd för att undvika energiförlust och påverkan på riktningsdiagrammet. Så länge man inte har signalnivåer bättre än minus 70-75dB på 3G och ca -80 dB på 4 G lönar det sig att ta hjälp av bra antenner.

Stattinsfoliesegel kan man roa sig att testa med men den  lösningen går inte att jämföra med en korrekt kopplad högförstärkande antenn - eller två som det bör vara.

Det är varmt i Tyskland nu också och folk börjar snacka kylning av lådorna där routrar sitter på vinden eller utomhus. Termostatstyrd fläktstyrning gäller, tips på utrustning finns i denna tråd på tyska ( vid blden). Proffset som gjort installationen använder två styrenheter för fläkt på vid 30 grader och av vid 10.

http://www.lte-anbieter.info/lte-forum/ … x-6840-LTE

Ska man riktigt nörda till det usbansluter man ClasOhlssons temp/luftfuktlogger.

Ett annat enkelt tips är att göra om höljet till routern så att fläktluften kommer åt elektroniken.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Hur ska jag bära mig åt? Jag har 7mbit på taket

stattin skrev:

Men, usb förlängning, dovado och huawei det har aldrig funkat bra för min del, direkt i datorn går det bra men inte via router.

Jag har kört en 3 meter billig noname USB-förlängningskabel både med Tiny och 4GR utan problem!
Frågan är om ditt exemplar av Tiny har ett hårdaru-problem?
Fungerar den inte ens med Dovados medföljande USB-förlängning så är det något fel med din Tiny !!

Reklamera din Tiny och kräv ett nytt fungerande exemplar !!

MVH,
/Erland

.

14

Sv: Hur ska jag bära mig åt? Jag har 7mbit på taket

Jag vet inte det, det var samma sak med min gamla dovado router, en UMR om jag inte minns fel.

15

Sv: Hur ska jag bära mig åt? Jag har 7mbit på taket

jonasolof skrev:

Det förefaller som om modemet inte funkar bra i routrn och dessutom har det svårt med överkopplingen till extern antenn. Huawei är inte proffskvalitet.

Allra bäst är en router som har modemfunktionen inbyggd. Finns för både 3G och 4G. Haraldrig haft några problem med fart med Vololink 125, inte hört någon annan som varit missnöjd heller. En bra router har dubbla antennutgångar för diversitymottagning på 3G. Dessutom ska alla antenner kopplas irekt på externa uttag, även de som medföljer routern. Så är det på Vololink också. Inget hattande med små förkrympta inbyggda antenner.

Lösa usb modem är redan  i sig en kompromiss som man lika gärna kan undvika.

Visst kan man sätta även en Vololink i en hink. Skärmar plåttaket wifin kan man sätta en snabb wlan router i andra änden av en nätverkskabel så att man får bra täckning i huset.


Högförstärkande yagiantenner påverkas av metall i närheten. Helst ska det vara flera meters avstånd för att undvika energiförlust och påverkan på riktningsdiagrammet. Så länge man inte har signalnivåer bättre än minus 70-75dB på 3G och ca -80 dB på 4 G lönar det sig att ta hjälp av bra antenner.

Stattinsfoliesegel kan man roa sig att testa med men den  lösningen går inte att jämföra med en korrekt kopplad högförstärkande antenn - eller två som det bör vara.

Det är varmt i Tyskland nu också och folk börjar snacka kylning av lådorna där routrar sitter på vinden eller utomhus. Termostatstyrd fläktstyrning gäller, tips på utrustning finns i denna tråd på tyska ( vid blden). Proffset som gjort installationen använder två styrenheter för fläkt på vid 30 grader och av vid 10.

http://www.lte-anbieter.info/lte-forum/ … x-6840-LTE

Ska man riktigt nörda till det usbansluter man ClasOhlssons temp/luftfuktlogger.

Ett annat enkelt tips är att göra om höljet till routern så att fläktluften kommer åt elektroniken.

Jag har legat på -55 till >=-51 dB med antenn men farten blir kass vilket fall. Sen utan antenn kan jag ligga på minus 77-89 och ha 7 mbit, utomhus och på taket då.

16 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-28 08:09:28)

Sv: Hur ska jag bära mig åt? Jag har 7mbit på taket

Alla snabba 3G modem har två inbyggda antenner men de brukar bara tillåta att en yttre antenn ansluts till diversityantennen. Det Sierra wireless radiokort som sitter i Vololink har inga inbyggda antenner utan ansluter till de två SMA kontakterna.

Bottom line är att usb modem kan vara bra på resa men för en stationär uppkoppling är en 3G router som Vololink bättre. Vololinken ger dessutom högre fart än Sierra usb309 som har en kontakt som går till tx/rx ( istället för bara diversity RX som t ex Huawi E169).

Om signalstyrkan mäts på diversityantennen så säger det inget om hur den antenn som även används för sändning+mottagning  har det. På taket får båda antennerna bra signal.

I bra 4 G routrar får man separata signaluppgifter för båda antennerna men inte ens Sierra/Vololink ger båda signalerna på 3G.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.