1

Tråd: NAT med "fel" gateway

Vet inte om jag tänker helt fel i mitt huvud men..

Har LAN nät: 192.168.0.0/24

FW/DefaultGW: 192.168.0.254 FTTH.
Dovado Tiny: 192.168.0.253 4G.

Server1 192.168.0.10 med GW: 253
Server2 192.168.0.20 med GW: 254

Vill NAT'a med Dovado'n.
Fungerar endast till servar som har Dovado'n som GW. (Server1)

Varför blir det på detta vis? med NAT så ska ju Dovado'n prata med sitt LAN ip och båda IP-adresserna ligger då i samma subnät.

Varför vill Server2 blanda in sin GW i det hela?

Dovado Tiny är inkopplad med LAN-uttaget till 192.168.0.0/24 nätet. WAN är unused.

Jag kommer ha stora problem med att sova innan jag löst detta!

2

Sv: NAT med "fel" gateway

Det fenomen du beskriver kan hända om du har DHCP påslaget på båda routrarna. Om du vill att all "normal" trafik ska gå igenom din huvudrouter ska du bara köra DHCP på den och stänga av det på dovadon.
I mer avancerade DHCP serverar kan man lägga in olika gateways till spesifika ip om man av någon anledning vill det

3

Sv: NAT med "fel" gateway

Nejdå, Servrarna har bara statiska IP-adresser. Jag har olika GW med flit, på grund av felsökningen.
Det jag inte förstår är varför NAT'en bryr sig om GW. I IP-Paketet bör den ju använda sig av den lokala ip-adressen..

4

Sv: NAT med "fel" gateway

Du har nog missförstått hur NAT fungerar.
Även på det lokala nätet är destinationsadressen i IP-headern den externa internet-adress du kommunicerar med. I routern ersätts sedan avsändar-adressen med routerns internet-adress eftersom 192.168.x.x inte är en giltig adress på internet.
Den utrustning (Server2) som sänder paketet ser att det skall till en extern internet-adress och skickar det därför till sin default gateway.

Vill du komma runt det så kan du sätta upp en routing-tabell i Server2 att vissa destinations-adresser istället skall routas över 192.168.0.253.

5

Sv: NAT med "fel" gateway

Tack för ditt svar svenix, jag misstänkte att det var något åt det hållet.
I min tidigare värld så var dock NAT osynligt även för klienter på "insidan". Hade hoppats på att routern även bytte ut svarsadressen till routers interna IP så att den agerade som vilken klient som helst.

Jag valde i slutändan att skrota Dovadon och istället plugga i 4G modemet i DefaultGW. Så nu fick jag även automatic failover. Slutet gott allting gott.

6

Sv: NAT med "fel" gateway

Vad är din default gw för utrustning?