1

Tråd: Vilken antennkabel för 10m?

Hej!

Jag har kommit över en gammal riktantenn som  jag tänkte använda till mit Net1 mobila bredband.

Jag kommer behöva en ca 10 meter lång kabel från antenn till mitt r90 modem. Jag har fått en adapter av net1 så jag antar att jag ska ha en kabel med FME-hona i änden mot mitt R90-modem?

Men vilken kabel av bra kvalité ska jag använda för att inte få för stora förluster?
Ett annat krav jag har är att kabeln helst bör vara max 5mm i diameter eftersom jag har en tv-antenkabeln (en tunn variant) i samma 16mm VP-rör.

Elfa har en del koaxialkablar som är 4-5mm i diameter. bl.a. denna:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=20282

Vad tror ni om denna?

Sen behöver jag en FME-kontakt. Kan man köpa dessa lösa till en kabel med 4-5mm i diameter som är av twist on typ?
För crimpning behövs speciellt verktyg och är lite knepigare om jag har förstått rätt?

// Amrich

2 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-22 08:39:17)

Sv: Vilken antennkabel för 10m?

Den kabel du hittat förefaller särskilt olämplig eftersom den knappt går upp till 450 MHz. Den är inte gjord för radiobruk utan för LAN. Kabeln bör gärna vara dubbelskärmed, dvs med en folie innanför skärmstrumpan. det ökar i sig inte tjockleken.

Det finns inom antennforumdelen ett diagram över olika koaxialkablars frekvensberoende dämpning, men tyvärr har diagrammet inte blivit klistrat trots uppmaningar. Hittar det inte just nu. Edit: inte diagrammet, men annan info över dämpning och mått

http://www.koax24.de/koaxialkabel.html

Klicka på artikelnumeer så kommer mer uppgifter om dämpning vid olika frekvenser osv.


I diagrammen korsar sig kurvorna för dämpning ibland, så det är inte säkert att den kabel som har lägre dämpning än en annan vid 100 MHz har det vid 1000.

Det finns kabel som är bara ngn mm tjockare än RG58 men som har bättre prestanda. Tyvärr behövs annat krimpverktyg. 50 ohm Twist on för FME som för sat TV har jag inte sett. Enklast är att att köpa en kabel med färdigmonterad FME- Dra ur TV kabeln, dra igenom din koax för 450 och dra sedan TV kabeln igen utan kontakt. TV-Kontakten är lätt att sätta tillbaka i efterhand.  Du kan också tejpa Tv kabeln en bit ned på 450 kabeln med sin FME och dra dem samtidigt. Använd gärna smörjmedel som rapsolja eller särskild kabeldragningssmet, fr a om elröret har krökar. det kommer att gå åt svart eltejp och en bra dragtråd. För tio meter i smalt rör är det bäst att vara två, en som matar och en som drar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Vilken antennkabel för 10m?

jonasolof skrev:

Den kabel du hittat förefaller särskilt olämplig eftersom den knappt går upp till 450 MHz. Den är inte gjord för radiobruk utan för LAN. Kabeln bör gärna vara dubbelskärmed, dvs med en folie innanför skärmstrumpan. det ökar i sig inte tjockleken.

Det finns inom antennforumdelen ett diagram över olika koaxialkablars frekvensberoende dämpning, men tyvärr har diagrammet inte blivit klistrat trots uppmaningar. Hittar det inte just nu. Edit: inte diagrammet, men annan info över dämpning och mått

http://www.koax24.de/koaxialkabel.html

Klicka på artikelnumeer så kommer mer uppgifter om dämpning vid olika frekvenser osv.


I diagrammen korsar sig kurvorna för dämpning ibland, så det är inte säkert att den kabel som har lägre dämpning än en annan vid 100 MHz har det vid 1000.

Det finns kabel som är bara ngn mm tjockare än RG58 men som har bättre prestanda. Tyvärr behövs annat krimpverktyg. 50 ohm Twist on för FME som för sat TV har jag inte sett. Enklast är att att köpa en kabel med färdigmonterad FME- Dra ur TV kabeln, dra igenom din koax för 450 och dra sedan TV kabeln igen utan kontakt. TV-Kontakten är lätt att sätta tillbaka i efterhand.  Du kan också tejpa Tv kabeln en bit ned på 450 kabeln med sin FME och dra dem samtidigt. Använd gärna smörjmedel som rapsolja eller särskild kabeldragningssmet, fr a om elröret har krökar. det kommer att gå åt svart eltejp och en bra dragtråd. För tio meter i smalt rör är det bäst att vara två, en som matar och en som drar.

Okej, men till vilken frekvens bör kabeln gå upp till då? Eftersom kabeln jag länkade till hade en maxfrekvens på 500 så trodde jag det var fullt tillräckligt.. Jag är ute efter en färdig kabel i god kvalité för mitt ändamål så kom gärna med en länk till en passande kabel.

Jag gör ytterliggare ett försök med ett förslag på kabel:

http://www.communica.se/index.asp?artikel=4400821

Denna är färdig och det vore kanonbra om den skulle vara lämplig. Vad tror ni?

4

Sv: Vilken antennkabel för 10m?

Den du hittat ligger ju bra till i low loss segmentet för kablar med den diametern. Helt OK, sedan gäller det att hitta en återförsäljare till Communica för jag tror inte de säljer direkt till kund. Det finns som du ser i den tyska tabellen en rad olika utföranden som har ca 0,28 dB dämpning per meter vid 450-500 MHz, Net 1 ligger ju där i trakten. Tio meter kabel ger 3 dB dämpning, dvs att du förlorar halva signalstyrkan. Sätter du upp en till antenn och använder diversitymottagning (andra uttaget) får du tillbaka de 3 dB åtminstone. Det kan vara en rundstrrålande. Testa med routerns egna först. Fast då ska du ju få ned tre kablar i elröret, tänkte inte på det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Vilken antennkabel för 10m?

jonasolof skrev:

Den du hittat ligger ju bra till i low loss segmentet för kablar med den diametern. Helt OK, sedan gäller det att hitta en återförsäljare till Communica för jag tror inte de säljer direkt till kund.

Det går att hitta återförsäljare via exempelvis Prisjakt:

http://www.prisjakt.nu/search.php?s=Ant … Loss%2010m

6

Sv: Vilken antennkabel för 10m?

Ska jag köpa vill jag veta vilken typ det är. Det framgick inte, står bara OEM. Bara uttrycket low loss kan man inte lita på, lika lite som high gain för antenner.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Vilken antennkabel för 10m?

A propos antennkablar vill jag berätta att jag under sommaren tänker byta ut mina (vardera 10 m långa och privisoriska) RG58 kablar till mina båda riktantenner mot antingen Beldens H1000C1 eller Conrads AirComPlus koaxialkablar och därigenom - i varje fall i teorin - få ned dämpningen från nuvarande ca 2,5 dB till omkring 0,85 dB vid 400 MHz. Skall bli intressant att se hur teori och praktik stämmer. För finsmakaren har Conrad ännu en värsting (BlackEcoflex 15Plus, [diam. 15 mm]) med en dämpning runt 0,6 dB/10 meter men den dämpningsskillnaden motiverar knappast meterpriset eller nyttan på bara 10 meters kabellängd samtidigt som kontaktdonen blir rejält dyra.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

8

Sv: Vilken antennkabel för 10m?

Jag tackar för alla svar! Jag ska kontakta communica.se och fråga de om vilka återförsäljare de har.Jag förstår inte att det ska vara så svårt att hitta bra kablar. Var och varannan som har Net1 har väl en riktantenn?

En fråga till har jag dock. Till min riktantenn har jag inten FME anslutning utan bara en skruv att dra ledaren runt. Är det bara att klippa av FME-kontakten och skala fram ledaren och vira runt skruven och dra fast lite försiktigt?