1 Senaste redigerad av henric (2012-02-02 13:51:59)

Tråd: SIP/IP-telefoni med D-Link DWR-923

Jag har läst diverse trådar här om D-Links 4G-router DWR-923 och alla problem som folk haft med den. Jag undrar lite hur status är just nu efter den senaste firwareuppdateringen. Funkar det bra nu?
Sen är jag nyfiken på exakt vilket stöd för SIP/IP-telefoni den har. Har sett någon bild på telefonuttag. Är det så att man kan göra SIP-inställningar i den och använda den som en "IP-telefonidosa". Dvs koppla in den till den vanliga telefonledningen i huset och använda de vanliga telefonerna?

Eller är de teleuttagen bara för att kunna ringa med vanliga telefoner på mobilnätet?

Är det någon som har länk till manual/oficiell specifikationer. Den finns ingenstans på D-Links hemsida.

2

Sv: SIP/IP-telefoni med D-Link DWR-923

tror allt detta är avstängt på operatörsbunda lådor, tills dess att operatören säljer detta i framtiden.

3 Senaste redigerad av Micke (2012-02-02 19:17:36)

Sv: SIP/IP-telefoni med D-Link DWR-923

henric skrev:

Är det någon som har länk till manual/oficiell specifikationer. Den finns ingenstans på D-Links hemsida.

"Manualen" finns här--> http://www.telenor.se/published_images/ … manual.PDF

Ps.: Tror inte att telefonuttagen är aktiva...en telefonkabel o/e mellanpropp fanns inte med i leveransen och de går inte (än) att konfigurera i gränssnittet!
Obs.: Även USB-portarna är för närvarande inte aktiva!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

4

Sv: SIP/IP-telefoni med D-Link DWR-923

Tack för svaren!
Är det någon mer som använder routern och vet mer om SIP/Telefonidelen? Och nån som har en mer detaljerad spec?

5

Sv: SIP/IP-telefoni med D-Link DWR-923

Verkar som tjänsten är startad på routern men länken till konfigurationssidan är bortplockad.

Testa följande länkar, har inget SIP konto att prova med.

http://x.x.x.x/platform.cgi?page=voiceNumbers.htm
http://x.x.x.x/platform.cgi?page=voiceStatus.htm

6

Sv: SIP/IP-telefoni med D-Link DWR-923

Har fått min router nu och testat sidorna ovan med ett SIP-konto som jag har, men det funkar inte sad. Det går att spara och uppgifterna finns kvar, men den verkar inte gör någon validering över huvudtaget. Jag kan skriva vad som helst i alla fälten och det sparas ändå. De uppgifter jag har är telefonnr, användarnamn, lösenord och SIP-server. De andra fälten vet jag inte vad de ska vara till. Såhär ser det ut:
d-Link viop config

Jag har verifierat att kontot fungerar uppkopplad mot mitt lokala nätverk med en annan enhet, så det ligger ingen generell blockering i Telenornätet. Men när jag ställer om och försöker konfigurera routern så går det inte ringa till SIP-numret jag har.
Uttagen verkar dock vara aktiva så tillvida att jag får kopplingston när jag kopplar in en telefon.
Kan det vara så att alla andra inställningar än Telenors egna är blockerade eller är det någon som har en annan idé?

7

Sv: SIP/IP-telefoni med D-Link DWR-923

henric skrev:

Har fått min router nu och testat sidorna ovan med ett SIP-konto som jag har, men det funkar inte sad. Det går att spara och uppgifterna finns kvar, men den verkar inte gör någon validering över huvudtaget. Jag kan skriva vad som helst i alla fälten och det sparas ändå. De uppgifter jag har är telefonnr, användarnamn, lösenord och SIP-server. De andra fälten vet jag inte vad de ska vara till. Såhär ser det ut:
d-Link viop config

Jag har verifierat att kontot fungerar uppkopplad mot mitt lokala nätverk med en annan enhet, så det ligger ingen generell blockering i Telenornätet. Men när jag ställer om och försöker konfigurera routern så går det inte ringa till SIP-numret jag har.
Uttagen verkar dock vara aktiva så tillvida att jag får kopplingston när jag kopplar in en telefon.
Kan det vara så att alla andra inställningar än Telenors egna är blockerade eller är det någon som har en annan idé?

Jag tror det ligger en block i Telenors system, då Telenor kör med sin egna IP-telefoni, och vill hellre att man kör med deras inställningar och deras IP-telefoni...

Fult Telenor

8

Sv: SIP/IP-telefoni med D-Link DWR-923

Fast då är det i själva routern i så fall. Det går att köra IP-telefoni i själva nätet. Har testat med android-telefon uppkopplad mot mitt hemnät som går över telenors nät.

9 Senaste redigerad av jonasekmark (2012-05-23 17:48:18)

Sv: SIP/IP-telefoni med D-Link DWR-923

Jag använder DWR-923 mot cellip. Den registrerar snabbt och kopplar upp samtal snabbare än min gamla Linksys RT31P2. Låter OK, det är lite "digitalt" brus i bakgrunden om man skall vara petig. Men det funkar för både inkommande och utgående samtal.

Skrev in detta:

Enable: <bockad>
Phone no: <mitt nummer: 4631......>
Display Name: <mitt namn, tror inte det behövs egentligen>
Auth ID: <det som cellip kallar användarnamn, dvs 4631......b för mitt andranummer>
Password: <SIP-lösenord, 13 tecken som cellip genererat>
Domain/Realm: <tom>
SIP Server: sip.cellip.com
Outbound Proxy: <tom>

Nu har jag FW 1.0.70.30

Jag har kört något dygn och det har inte krånglat ännu. Men nummerpresentation fungerar inte tyvärr. Antar att telenor inte hjälper till med det...

Edit: Bootade om routern idag och då kopplade den inte upp mot cellip. Jag ändrade "sip.cellip.com" mot "62.80.200.53" och nu funkar det igen.

Edit2: Om man startar om routern så glömmer den eller ändrar parametrar på "voiceNumbers"-sidan ibland. Då får man skriva in dessa igen. "sip.cellip.com" funkar såväl som numeriska IP. Inte helt stabilt med 1.0.70.30 mao.

10

Sv: SIP/IP-telefoni med D-Link DWR-923

Till dom som är nyfikna varför endast några får en ny FW på sin router:

http://patheticfails.blogspot.se/2012/0 … rabia.html

11

Sv: SIP/IP-telefoni med D-Link DWR-923

Telenor undanhåller saker som vanligt.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

12

Sv: SIP/IP-telefoni med D-Link DWR-923

Vad sägs om det här...

http://i.imgur.com/cPK2X.png

http://tsd.dlink.com.tw//d2008.asp?docu … amp;sm=923

--> Don´t upgrade if you can´t downgrade! <--

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

13

Sv: SIP/IP-telefoni med D-Link DWR-923

VARNING

Jag fick bryta strömmen flera gånger (hardreset) efter uppgraderingen för att kunna logga in igen!

Ser ingen större skillnad i gränssnittet förutom att loggen har fått en egen sida.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

14

Sv: SIP/IP-telefoni med D-Link DWR-923

Ett problem med SIP på 1.0.70.30 är att ljudkvaliten blir dålig av om wifi är igång samtidigt. Det rasslar och hackar mest hela tiden och blir värre med med mer trafik på wifi.

Med wifi avstängt funkar SIP bra. Jag har kört i några dygn utan problem, bortsett från att den tappar voice-parametrar ibland när man startar om.

15

Sv: SIP/IP-telefoni med D-Link DWR-923

Micke skrev:

Ser ingen större skillnad i gränssnittet förutom att loggen har fått en egen sida.

"Bara" att portforwarding till min kamera fortfarande fungerar nån timme och att det nu fattas knappar!

http://i.imgur.com/jH7DW.png

Man kan ju bli galen av sånt...nu bygger de in nya buggar!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

16

Sv: SIP/IP-telefoni med D-Link DWR-923

jonasekmark skrev:

Jag använder DWR-923 mot cellip. Den registrerar snabbt och kopplar upp samtal snabbare än min gamla Linksys RT31P2. Låter OK, det är lite "digitalt" brus i bakgrunden om man skall vara petig. Men det funkar för både inkommande och utgående samtal.

Skrev in detta:

Enable: <bockad>
Phone no: <mitt nummer: 4631......>
Display Name: <mitt namn, tror inte det behövs egentligen>
Auth ID: <det som cellip kallar användarnamn, dvs 4631......b för mitt andranummer>
Password: <SIP-lösenord, 13 tecken som cellip genererat>
Domain/Realm: <tom>
SIP Server: sip.cellip.com
Outbound Proxy: <tom>

Nu har jag FW 1.0.70.30

Jag har kört något dygn och det har inte krånglat ännu. Men nummerpresentation fungerar inte tyvärr. Antar att telenor inte hjälper till med det...

Edit: Bootade om routern idag och då kopplade den inte upp mot cellip. Jag ändrade "sip.cellip.com" mot "62.80.200.53" och nu funkar det igen.

Edit2: Om man startar om routern så glömmer den eller ändrar parametrar på "voiceNumbers"-sidan ibland. Då får man skriva in dessa igen. "sip.cellip.com" funkar såväl som numeriska IP. Inte helt stabilt med 1.0.70.30 mao.


Har du problem med registrering mot Cellip ibland ?



Cellip har redundans och använder sig utav flera SIP-servrar, du hittar dem på:
sip1.cellip.com
sip2.cellip.com
För att fullt ut kunna använda dig av redundansen kan du
från din telefonenhet ansluta till vår DNS-Server som Domän: sip.cellip.com


http://www.cellip.com/sv/faq/fraga/vara-sip-servra

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

17

Sv: SIP/IP-telefoni med D-Link DWR-923

Jag tror inte problemen med SIP beror på att DWR-923 med 1.0.70.30 inte alltid minns parametrarna på voice-sidan efter omstart. Ibland är allt kvar, ibland kan passordet eller user id vara borta. Och då funkar inte registreringen förstås.

Jag provade nyss med 1.1.22.36 men fick inte SIP att funka alls. Dessutom saknas t ex "configuration profiles" såvitt jag kunde se, dvs det går inte att spara eller återställa konfigurationen. Eller så är den flyttad. De bygger in nya buggar, det stämmer.

Så nu är jag tillbaka på 1.0.70.30 med fungerande SIP igen.

18

Sv: SIP/IP-telefoni med D-Link DWR-923

Micke skrev:

Vad sägs om det här...

http://i.imgur.com/cPK2X.png

http://tsd.dlink.com.tw//d2008.asp?docu … amp;sm=923

--> Don´t upgrade if you can´t downgrade! <--

Med den nya FW funkar Transparent Mode!

19

Sv: SIP/IP-telefoni med D-Link DWR-923

Ingen aning!
Det jag kan säga är att brandväggen verkar funka nu med "No Security".
Porten till min kamera var öppen hela dagen.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

20

Sv: SIP/IP-telefoni med D-Link DWR-923

När Jag kör DWR923 FW1,22... i Transparent Mode, vilket är det jag önskar, då kommer jag inte åt webinterfacet i DWR923. Är det en egenhet av transparent mode, eller hur gör jag?

21

Sv: SIP/IP-telefoni med D-Link DWR-923

Micke skrev:

Man kan ju bli galen av sånt...nu bygger de in nya buggar!

Tänkte nu att spara configfilen som vanligt, men va i h***ete...det har man också tagit bort. Hoppas allt sånt åtgärdas innan Telenor släpper sin version!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

22

Sv: SIP/IP-telefoni med D-Link DWR-923

snacka  om skitövning!

23

Sv: SIP/IP-telefoni med D-Link DWR-923

Väntar nog till versionen från Telenor och hoppas på att den är mer fullbordad.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044