1

Tråd: Problem med ZTEmf820D

Kan inte hitta en egen avdelning för detta..

Förutom att det är det mest användarfientliga modem jag stött på (får använda skruvmejsel varje gång för att få upp locket, och en nål för att få ut simkortet), så får jag inte igång det ordentligt. Lyckas med Tele 2, men det kan ta 1-2 minuter medans det "scanning network" innan man kan koppla på, eller så fastnar den i detta och man får stänga av.

Telenor, lyckas jag inte med alls. Ändrar inställningarna till telenors apn, klickar på connect, efter en stund får jag upp rutan "connect failed!"., Ingen förklaring varför, inget felmeddelande. Jag har ingen aning om vad som är fel. Det är extra frustrerande då det är som att se steken framför sig men inte kunna äta den, ser nämligen när jag sätter den i Dovado routern att signalstyrkan är på 71%, vilket är helt otroligt fantastiskt mirakelbra där jag bor (i bergsskugga på landet där man är glad för 30%). Nu vill jag få detta att funka, vad gör jag?

2

Sv: Problem med ZTEmf820D

Modemets firmware?

B14 finns:

http://www.telia.se/privat/kundservice/ … f820d.page

3

Sv: Problem med ZTEmf820D

vill du få det att funka i routern eller dator ?

4

Sv: Problem med ZTEmf820D

Först ska det väl funka i datorn innan jag ens tänker på routern : )

5

Sv: Problem med ZTEmf820D

det ska funka direkt i routern om routerns fw inte är äldre, står på dovados webbsida 5.något,
men modemet antar jag är låst till Telia då tex Telia har detta modem.

Om modemet är operatörslåst så funkar det inte med andra operatörer troligen.

Annars är det som sam skriver, kolla fw på modemet.

6

Sv: Problem med ZTEmf820D

Ska vara upplåst, dvs inte låst till operatör och tele 2 funkar ju som sagt (men finns knappt täckning för tele 2 här, därav mitt försök med telenor). Hmm firmware, finns en uppdatera knapp och har tryckt på den, säger det är senaste uppdateringen. Fattar inte varför jag inte kan koppla upp mot telenor.

7

Sv: Problem med ZTEmf820D

Du har antagligen nån supergammal fw på modemet och problemet uppstod när du började använda den i routern och sedan tillbaka i datorn.

I så fall kan du lösa det på två sätt:

Alt 1: Installera modemet på en dator den har aldrig varit i. Därefter kan du uppgradera till B14.
Alt 2: Avinstallera modemet helt från ditt befintliga datorn, starta om, installera om, och sedan uppgradera till B14.

All roads lead to B14.

Tack

8

Sv: Problem med ZTEmf820D

Jahapp, låter som en plan, jag prövar : ) Förresten du är alltid hjälpsam Sam, det ska du ha tack för

9

Sv: Problem med ZTEmf820D

avalancher skrev:

Jahapp, låter som en plan, jag prövar : ) Förresten du är alltid hjälpsam Sam, det ska du ha tack för

ett av få företag med aktiv support ;-)
som kan deras egna produkter..

10

Sv: Problem med ZTEmf820D

Jaha, man ska alltså ladda ner npgot som egentligen är till för mac os. Det har jag nu gjort, så zippar jag upp det, finns en firmware där, klickar jag på den så häner ingenting, rättare sagt det frågas efter vilket program jag vill öppna det med. Går ju inte. Fel?

11

Sv: Problem med ZTEmf820D

jag hyser ett visst agg mot apple sedan jag tjaffsade med dom på 80talet, så mac får nog Sam hjälpa dig med

12

Sv: Problem med ZTEmf820D

Men jag har ingen mac, dwt är win 7, dock står det så här:

"Uppdateringen av ZTE mf820d kan göras på Windows XP, Vista, 7 eller Mac OS 10.6 eller 10.7.

Så här gör du
1.Ladda ner den senaste programvaran för ZTE mf820d för Mac. (Uppdaterad 2012-03-08) "

Så jag laddade ner, men får inte igång nånting

13

Sv: Problem med ZTEmf820D

välj windows 7 istället

14

Sv: Problem med ZTEmf820D

Sorry Steve....


Fel länk:  http://www.telia.se/privat/kundservice/ … ndows.page

15 Senaste redigerad av avalancher (2012-04-26 12:59:26)

Sv: Problem med ZTEmf820D

Uppdaterad. Hjälpte inte ett dugg, och jag har inte haft den ens i routern sen dess. Telenor går inte att koppla, tele 2 fungerar, men det tar knappt 2 minuter att skanna efter nätverk varje gång. Måste ju vara något fel, t.o.m. mitt snigelmodem i telefonjack för 10 år sen var snabbare.

Funderar på att köpa Huawei Hilink E353 istället, fast jag har dåliga erfarenheter av Huawei.

Ps. Om nu detta skulle gå ihop routern?? Såg just nån annanstans här det kan vara problem, tänker köpa den olåst på blocket, tradera eller annan annons.

PS2. Har någon bra tips på annat bra och snabbt modem så är det välkommet

16

Sv: Problem med ZTEmf820D

Inga tips? Funderar på 1820 eller E367... finns det inga oberoende "proffs" modem så att säga (som Sierra då), som inte kostar en förmögenhet?

17

Sv: Problem med ZTEmf820D

HiLink stödjer vi inte.

Vi stödjer dessa modem: www.dovado.com/modems

Tack

18

Sv: Problem med ZTEmf820D

HiLink? Ursäkta, fattar ingen teknin språk : ) Ser ju ut som båda modemen stöds i listan...

19

Sv: Problem med ZTEmf820D

avalancher skrev:

Funderar på att köpa Huawei Hilink E353 istället, fast jag har dåliga erfarenheter av Huawei.

Ps. Om nu detta skulle gå ihop routern?? Såg just nån annanstans här det kan vara problem, tänker köpa den olåst på blocket, tradera eller annan annons.

Korrekt. Vi stödjer inte HiLink modem. Tack

20 Senaste redigerad av thomson69 (2012-04-30 08:21:10)

Sv: Problem med ZTEmf820D

Enligt Dovados lista  Huawei E353s-2(Supported)  (NOT Supported HiLink E353Ws-2 sold by 3 Sweden and others)

E353 HiLink är ett 21 Mbps-modem som revolutionerar det mobila bredbandsanvändandet.HiLink-funktionaliteten gör att kunden slipper koppla upp sig via en mjukvara likt Mobile Partner eller 3Connect. Bara att stoppa in modemet och börja surfa. Plug&Surf - ingen mer uppkopplingsknapp. Stödjer hastigheter upp till 16 Mbps i nedlänk och 4,6 Mbps i upplänk.

21

Sv: Problem med ZTEmf820D

Jag förstår, har redan skippat tanken på den, vad hjälper det hur bra det än är, när täckningen är dålig vid min dator, så det behöver ju funka ihop med routern.

Men 1820 eller E367 stöds förstår jag då enligt listan, behöver tips vilket som är bäst ute på landet och vilket som går att låsa upp

22

Sv: Problem med ZTEmf820D

avalancher skrev:

Jag förstår, har redan skippat tanken på den, vad hjälper det hur bra det än är, när täckningen är dålig vid min dator, så det behöver ju funka ihop med routern.

Men 1820 eller E367 stöds förstår jag då enligt listan, behöver tips vilket som är bäst ute på landet och vilket som går att låsa upp

Båda går att låsa upp. E1820 kan du låsa upp gratis med kodgeneratorn på denna sida. E367 kan du låsa upp om du slantar 70:- till dc-unlocker.com.

23

Sv: Problem med ZTEmf820D

Jag gav upp, det gick aldrig igång i routern, blinkade bara rött, och även i en helt annan dator så tog det 2-3 minuter att bara få igång och visa ”connect”. Vet inte vad felet är. Så jag skaffade mig E1820, gud vilken skillnad i användarvänlighet, så enkelt att poppa i och installera, funkar i routern utan problem. Inte behövde jag låsa upp det heller, trots att det ska vara låst. Dock så är det ingen nämnvärd förbättring jämfört med mitt sketna köpa comviq modem. Samma signalstyrka 35%, och speedtest visar inte mycket bättre resultat, kanske 10%-20% bättre på nerhämt hastigheten, inget på pingen. Dessutom blir det glödhett, alltså t.o.m. varmare än Sierra modemet, hoppas Dovadon tål sånt?

Det är synd jag aldrig fick igång ZTE, det enda jag kunde se var att signal styrkan var otroliga 75% vilket är ett smärre mirakel här, så tänk om jag fått igång det… tips på andra proffsiga snabba modem? Tänker fortsätta jakten.