1

Tråd: Fritzbox 6840 LTE

Tänkte bara kolla om någon testat denna? Är sugen på en men vill veta om den är värd pengarna.

2

Sv: Fritzbox 6840 LTE

out2win skrev:

Tänkte bara kolla om någon testat denna?

Recension: AVM FRITZ! Box 6840 LTE (maxwireless.de)
http://maxwireless.de/2011/test-avm-fritzbox-6840-lte/

Google.se     Tyska / Svenska
http://translate.google.se/translate?hl … 840-lte%2F

3

Sv: Fritzbox 6840 LTE

out2win skrev:

Är sugen på en men vill veta om den är värd pengarna.

Obs.: Den kan "bara" 800 MHz och 2.600 MHz.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

4

Sv: Fritzbox 6840 LTE

Den routern ska börja dyka upp på Media Markt i Tyskland nu enligt besked jag fick i en butik vid Lübeck för en månad sedan. Skaffar jag grejor för 4G blir det den, har Telia 800 nära.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Fritzbox 6840 LTE

Ok, min fråga va om någon har testat den här i sverige. Va kanske lite otydlig i min fråga, har redan läst den tyska recensionen.

jonasolof: Då borde den dycka upp på Media Markt här i sverige oxså tycker jag.

6

Sv: Fritzbox 6840 LTE

Den säljs av många företag på amazon.de, även för leverans till Sverige men man bör kolla att den inte är opertörstrixad så att t ex VOIP och SIP eliminerats. Jag förvånas över att folk orkar strula med operatörssålda routrar där man inte vet om det går att ansluta extern antenn när det finns kvalitetsutrustning att få tag i. Själv har jag ingen nytta av 4G router i Bryssel där jag bor.

6840 funkar på 800 och 2600 MHz enbart. det finns ingen omkopplimng mellan yttre och inre antenner. På de antennkontakter som finns kan man antingen ansluta medlevererade antenner eller koppla in externa antenner över kabel.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7 Senaste redigerad av jonasolof (2012-04-26 21:18:53)

Sv: Fritzbox 6840 LTE

Manual och gränssnitt är på tyska men mycket klart och redigt samt lättfattligt. routern har två uttag SMA för 4G antenner, sett bakifrån är den vänstra för sänd/mott och den högra för diversity mottagning. Så har man en yttre antenn rekommenderar manualen att den används på sänt/mott. Således inte full mimo. 

VPN server ipsec finns inbyggd. Gratis VPN klient för kontakt med routern finns att ladda ned från företaget. Iphone/ipad kan anslutas. en fritzbox kan vara klient åt en annan fritzbox. Språk tyska. Länk till den extra programvaran: ftp://ftp.avm.de/fritz.box/tools/vpn/fe … h/info.txt



Port forwarding -ja. dect basstation ja. Sip för analog telefon ja. Köra iphone eller android som wifiansluten telefon med fritz gratis telefon app ja. Ip telefon kan anslutas, upp till sex linjer. 

Media server ja. usb uttag för nas och nätverksskrivare ja.

Dyndns ja. DMZ ej sett. Tilllgång utifrån ja.

En bra grej är en funktion som liknar InSSIDer. Routern scannar wifikanaler 1-13 och visar staplar för upptagna kanaler i ett diagram över alla kanaler samtidigt. Autoscan som tar hänsyn även till andra störkällor än wifi (vet inte om störkälla syns i diagrammet). Anslutna wifiklienter listas. Anslutna lan-klienter listas. 

det finns även 5 GHz wifi. Förberedd för samverkan med fritz wifi repeater eller annan router som också kan gå som repeater. 

På wifi har routern även ett gästWLAN som genast kopplade upp sig mot lokal operatör med FON eftersom routern var ansluten till LAN och den vägen till internet.

ska testa routern i svenskt nät i Stockholm om tio dar om jag får tag i kort tids simkort, helst för telia.

Lite länkar: Utförlig FAQ för 6840: http://service.avm.de/support/de/SKB/FRITZ-Box-6840

I nedanstående tråd finns inledningsvis bskrivning över hur man i detalj kan kolla signalstyrka i realtid över båda antennerna. Dessutom ritas 24 timmars grafer i 6840 så att man kan se om det finns förändringar över tid. Flera parametrar om signalstyrka och signalkvalitet följs.

Sedan följer tjugo sidor om folk som haft problem med fr a vodafonfirmware. Den jag köpt på mediamark har inte operatörsfirmware. Bara att hoppas att det funkar med Telia - en får se

http://www.lte-anbieter.info/lte-forum/ … x-6840-LTE

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-06 16:58:33)

Sv: Fritzbox 6840 LTE

Svar ja. Routern funkar utmärkt i Telias 4G 800 nät so far. Sitter och testar drygt tio meter in från gatan i en restaurang i Vaxholm, bara tre pinnar på Telia GSm. Får med laptop, en ipad2 och en ipad3 mellan 15-35 ms ping och 8-20 mbit/s ned och 6-10 upp, kraftigt varierande - med Speedtest. Uppkopplingen är stabil över de tre timmar jag testar.  Laddning av internetsidor går mycket snabbt. Obs att Telia har annan DNS på 4 G dvs 195.67.199.18 och 19.

Routern låter mig testa på 2600 också men hittar ingen signal där trots att täckningskartan visar grönt 2600  över själva Vaxholm där jag sitter, får kolla det inne i Stockholm sedan, visade sig att nada Telia endast Telenor. Kartan stämmer inte!  En annan sak som är skum är att om jag väljer optionen att ansluta till antingen 800 eller 2600, dessa erbjudanden begränsas till band 20 på 800 och band 7 på 2600. Det förefaller för mig vara förinställda frekvenser för Vodaphone men det är mittfrekvens för bandet 5+5 MHz, se nedan. Detta gör att det inte är säkert att routern funkar för andra svenska operstörer på 2600 och 800, måste kollas men det får ske om och när jag kan få tillgång till 4G sim för andra operstörer.

Vet inte om routern vid automatisk anslutning ansluter till fler band inom respektive frekvensområde, se dock nedan.  Tyvärr hittar jag inte numren på Telias grannkanaler till 7 och 20 just nu.

Signalstyrkan vid routern angrs till -92 resp -96dBm och samt -94dBm vid masten. Därvid fås med wifinsluten ipad3 över 802.11G ping 23 ms, 15 mbit/s ned och 9,6 upp vilket får sägas vara mycket bra vid så svag signal erhållen med routern två glasspinneantenner. I början av speedtest kan nålen slå upp i 25 mbit ned.

Routern anger i LTE översikt att länkhastigheten är tio mbit/s ned och 960 kb/s upp men speedtest visar högre.

Uppfrekvens är 806 och ned 847 enligt routern. Kan som sagt  tyvärr inte hitta uppgifterna nu över vilka kanaler/frekvenser telia använder på 800 resp 2600 utöver20 och 7.

Routern visar cell id och physical id vad det nu betyder. EARFCN anges till 6300 vilket lär ha att göra med vilka 100 kHz kanaler som används...

Basstationen sänder över två antenner kallade ant 0 och ant 1. På routern  tas respektive signal emot av de två antennerna varvid sändarkanalerna separeras. Det blir därigenom fyra serier av värden. Det är då sändarant 0 på mottagarantenn 0 och 1 samt sändarantenn 1 på mottagarantenn 0 och 1. De värden som ges är RSRP vilket är referensignalstyrka, SINR vilket är signal interference noise ratio, det vi även känner som Ec/Io, samt RSRQ reference Signal Received Quality. Så man har bra koll på överföringarna. Ska försöka lägga in en bild sedan.

Det finns en  mängd info i routern, också nätöversikt. Den visar faktiskt att här finns 2600 nät med RSRP på -87 dBm vilket är tio bättre än på 800. Men för 2600 visas bara ett streck på RSRQ för 2600. Vet först inte om denna frånvaro av kvalitet på referenssignalen beror på att routern inte kan ta emot signalen eller att den just nu inte gör det pga  800 bandet är aktiverat. PLMN ska vara public land mobile network number och det ska vara en världsomfattande beteckning på operatörer. För 2600 anges 24008 vilket är Telenor och för 800 anges 24001 vilket är Telia.

Anm. Övriga svenska operatörer PLMN 24007 (Comviq, Tele2 mobileinternet.tele2.se), 24002 (Hi3G, Tre med APN bredband.tre.se). vet inte hur komplett eller aktuell listan är. I en annan lista ges 24003 för Orange Sverige AB och 24004 3G infrastructure services. 24005 är online.telia.se också, liksom 24001. Noterar att den listan också anger APN för respektive operatör där telenor på 24008 har public.telenor.se vilket alltså skulle gälla i Vaxholm på 2600 LTE. Kul att man från PLMN angivelsen i routern kan ställa APN - om nu listan stämmer.

Källa www.numberportabilitylookup.com/networks?s=

så i Vaxholm finns ingen Telia på 2600 men väl Telenor.

Beklagar att det här inlägget blev lite rörigt men jag får rensa senare, skrev på ipad medan jag kollar routern på laptop.

(nästan) Bottom line: Routern verkar hålla vad den lovar. Funkar på både 800 och 2600 med bra prestanda och massor med info. Det finns diverse telefonitjänster, sip, voip, dect men det får vänta till juni. Finns ingen annan router som kan lika mycket på 4G. Den har dock inte 4G 1800 eller 900. Av användaren kräver den att man kan läsa tyska eftersom det inte finns någon annan språkversion. I och med att den funkar i Sverige finns det anledning att fråga AMV om en engelskspråkig version vilket finns för andra Fritzboxar. Bra forum-support finns på tyska www.lte-anbieter.info/forum som har en egen avdelning för denna router som också i Tyskland är den met avancerade på marknaden f.n.

Finns:DynDNS, port forwarding, fjärraccess med särskilt användarnamn och lösenord och valfri port, VPN (se www.avm.de/vpn). USB utgången kan användas för skrivare, NAS mm varvid routern låter datorn stå för drivrutiner för skrivare.

Routern gör en automatisk koll över wlan kanaler i omgivningen, men man frågar sig varför den då automatiskt lägger sig på den mest belastade kanalen 1. Men man kan ställa wifi-kanalen manuallt också och då är översikten bra. Där jag sitter ser inSSIDer 22 wlan igång och det stämmer med routerns egen översikt. Anm. Det fanns flest aktiva wlan på kanal 1 men sett till signalstyrka är det jämna plågor från kanal 1 till 13. 5GHz kan väljas (802. 11n+a).


PS. Nätlistan visar 10 MHz bandbredd på 800 och 20 på 2600 vilket bör innebära att båda 800-kanalerna om 5 MHz används (801-806 och 806-811)

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-06 20:58:49)

Sv: Fritzbox 6840 LTE

Test 2600 Telia med Fritzbox AMV 6840.

Åter i innerstaden, två trappor upp mot en innergård omgiven av fem-sex våningar höga hus. Liksom i Vaxholm har Telenor bäst signal, ca -88. Telia ligger på -99 och -102 för respektive routerantenn. Står glaspinnarna rakt upp faller länken bort ibland. Sedan jag vinklat glaspinnarna 45 grader får jag värdena ovan. Trots dessa urdåliga signalnivåer fås med Bredbandskollen ping 45 ms ned 11,3 up 9 och med speedtest ping 45 ned 12 och up 6.


Även sedan jag tagit in routern från balkongräcket in i rummet och har en ännu sämre signal så tuffar det på bra med ping 32 ms över wifi, ned 2,5 och upp 1,0. Det viktigaste är att sidor laddar snabbt vilket de gör. Så Vololink får ligga kvar i väskan, den hade jag med som reserv.


Routern visar övriga master med operatörsnummer, signalstyrka och frekvens för up och ned länk.

Finns ingen anledning att tro att routern inte tar in alla operatörerna på 800 och 2600.

Routern visar RSRP i realtid liksom SINR och RSRQ vilket tillsammans med resten av informationen underlättar vid installation och val av specifik mast. Däremot tror jag inte att man kan låsa routern på en viss mast från en viss operatör.

För koll över tid visas de tre parametrarna ovan i stapeldiagram med upplösning i timmar så att man t ex kan se belastningen på anlitad mast över dygnet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10 Senaste redigerad av pompe90 (2012-05-06 20:33:44)

Sv: Fritzbox 6840 LTE

väldigt intressant router, står det någonstans vad modemet i denna router klarar för hastigheter i LTE ? är det 80mbit ned och 50mbit upp som usb stickorna eller är det reducerat?

edit-

står på en recensions sida smile

"Broadband connections via LTE, VDSL and cable are technologically designed for data transfer rates of 100 Megabit/s or more"

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

11 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-07 06:52:36)

Sv: Fritzbox 6840 LTE

I svensk LTE används tydligen 10 MHz bandbredd på 800 området. Den bandbredden medger enliigt manualen sid 11 en hastighet på  60 ned och 38 upp för routern. På 2600 är bandbredden per upp eller nerlänk 20 MHz. Det medger 100 ned och 50 upp. siffrorna ska gälla routern men i praktiken sjunker farten ju fler användare som delar frekvensutrymmet.abonnemanget ätter också gränser för hastigheten.

Just nu visar LTE infon -109 resp -105 dB för routerns båda ingångar medan basstationen tar emot vid -108. Men det funkar utmärkt, minst lika bra om 3G i detta knepiga läge i innerstan. Ser strömmande svtplay utan problem på ipad över wifi från routern förutsatt att jag står mer än två meter från routern. Annars hackar svtplay ibland.

Ändrade lite nu morgonen efter i texten. Routern har stått på över natten. Allt funkar perfekt direkt från wifiansluten ipad. Ska kanske kliva ur sängen och äta frukost nu.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Fritzbox 6840 LTE

Här är en bättre lista på PLMN nummer för identifiering av nätoperatör.

http://mcclist.com/#Sweden

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-13 16:07:18)

Sv: Fritzbox 6840 LTE

Här kommer några skärmdumpar från användarinterfacet

http://i.imgur.com/XQEjd.jpg

Bilden visar översikt på aktuell uppkopplad länk med "open loop Mimo" på 2600

http://i.imgur.com/FmUtw.jpg

Bilden visar i detalj hur länken ser ut. Notera att den visar att basstationen eNodeB sänder från sina båda antenner Ant TxO och Ant Tx1. Routern UE (User Equipment) tar emot på sina antenner Ant0 (höger) och Ant1 (vänster). Signalnivå visas för båda antennerna och uppdelat på vilken sändarantenn som levererat signalen. Men man får bara läsbar signal från sändarantennen Tx0. Det är således inte full dubbelsidig Multiple out Multiple in. (Konstigt nog i står in för in  i länken, dvs ut från sändare. Så out är in i mottagaren). Förmodligen därför länken betecknas som Open loop Mimo. I och med att motattagningen visas för båda antennerna bör detta kunna hjälpa till vid antenninställning plus att man möjligen får stöd för att välja optimal polariseringsriktning.

Satarate tycker jag inte stämmer, jag har fått betydligt högre farter vid test än vad datarate visar, både på 800 och 2600. Ibland visar datarate 20 000 kbit/s.  Max fart ned på 800 var ca 17 mbit, upp 7. Nätlistan är mycket användbar

http://i.imgur.com/bGc88.jpg

Alla celler inom hörhåll visas, oavsett om det är rätt operatör eller om länk kan upprättas, Finns länk så finns läsbar signal vilket visas under RSRQ. Alla cellers "signalstyrka" visas vilket inte är detsamma som läsbar signal men det är en bra hjälp vid antenninställning. Signalstyrkan visas momentant.

Stoppar man i ett simkort som inte är aktiverat för 4G, t ex ett telenor kontantkort, visas inga gröna pinnar men alla hörbara celler visas inklusive RSRP.

PLMN står för operatör, Telia 24001, Tre 24002, Telenor 24006 och 24008, tele2 24007. Finns både 800 och 2600 visas båda, som ute i Vaxholm med telia på 800 och telenor på 2600. Har jag tyvärr ingen bild på. För övrigt visar iphone appen find tower PMLN nummer och namn för operatören man är uppkopplad till. Land 240, operatör 01 Telia. 

Vidare finns i Fritzboden (förkortat FB) en mycket utförlig logg som förklarar t ex varför en länk kopplat ned, vilka WLAN klienter som är anslutits och när, hur bandbredden på WLAN ändras osv. Ska visa loggen när jag får tid.

Ytterligare info finns för WLAN, en grovt DU meter liknande, snittlänkhastighet per timme över dygnet, en inSSIDer liknande tabell över WLAN kanalerna. Routern sägs även ta hänsyn till icke WLAN genererade störningar vid autoval av kanal, bra om det finns hemska analoga trådlösa videokameror i närheten.   

Det finns ingen resetknapp. Återställning till fabriksinställningar sker via användarinterfacet. Har bara behövt återställa en gång och då hade jag fipplat med simkort fram och tillbaka. Annars har jag inte noterat några buggar under ca 15 timmars användande. Routern har även stått på över natten och då fortfarande varit uppkopplad på morgonen.  Har man bra signal hänger routern kvar. det är förvånansvärt vilken svag signal den accepterar för att koppla upp och hålla kvar en länk.



PS jag har lite problem med skärmdumparna från ipad3 svårt att få till beskurna bilder i vettigt format.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Fritzbox 6840 LTE

finns det någon annan router där man kan välja: 800,900,1800,2100,2600 tex? hade varit gångbart i så fall:)

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

15 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-13 19:37:24)

Sv: Fritzbox 6840 LTE

Menar du att styra routern till att använda endast ett visst band?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Fritzbox 6840 LTE

Hej Jonasolof

precis....

samt kan du rekomendera någon 4g router som inte håller på och tappas connection hela tiden.... kör nu med tplink 3420 men tyvärr inte för 4g men är okey stabil

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

17 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-14 07:51:47)

Sv: Fritzbox 6840 LTE

Vad skyller du på, modemet eller den icke integrerade routern?

De routrar jag tagit upp är integrerade 4G routrar, dvs man behöver inte använda ett usb modem och det finns ordentliga dubbla antennkontakter (fast tittar man innuti är dessa SMA kontakter anslutna till radiokorten med millimetertunna koaxialkablar).


Bestämma band kan man enligt Mickes bilder göra med drw923, dock finns inte samtliga band som används av olika operatörer. Stabil uppkoppling har jag haft med avm6840 men den täcker ju bara 800 och 2600 och där är jag ännu inte på det klara med möjligheten att låsa på band.

För 3G kan Vololink vara ett alternativ, de innehåller Sierrakort. Där kan de som regelbundet använder Vololink ge bättre besked.

Har man ett modem av ett fabrikat och stoppar det i en router av ett annat så är det inte så lätt att peka ut den skyldige när det inte funkar. Som kontrast kan jag nämna att en tysk användare av en avm6840 router rapporterade ett ovanligt problem med sin mast. Teknikerna på avm skickade kunden en personlig firmwarevariant att testa med, detta enligt användarens egen redogörelse på det tyska LTE-forumet i går. Här hjälper det att routern har en mycket utförlig logg.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Fritzbox 6840 LTE

jonasolof skrev:

Stabil uppkoppling har jag haft med avm6840 men den täcker ju bara 800 och 2600 och där är jag ännu inte på det klara med möjligheten att låsa på band.

Snacka med "avm" hur man kan göra. De kanske kan hjälpa dig att köra med 900 MHz? Ny firmware? Det borde ju ligga i deras intresse att också kunna kränga sina router utanför Tyskland!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

19 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-15 04:38:40)

Sv: Fritzbox 6840 LTE

Det har framgått av recensioner av avm6840 att 900 och 1800 inte kan läggas till med befintlig hårdvara. Det finns operatörer förLTE 1800 i Tyskland också, vet inte om LTE 900. Routern klarar enligt uppgift inte TDD som är den sändningsteknik som används av Tre.

Telia 800 + 2600 är en rätt hygglig marknad också på sikt, men jag tror att 300 euro förefaller för dyrt för många som kan hitta billigare alternativ. Hemmaföretag borde vara en bra marknad med lite kunnigt försäljarstöd, t ex Dialectbutiker.

För övrigt såg jag nu att den variant av Huawei B593-u12 som säljs i Tyskland av Vodaphone som B2000 inte har LTE 1800 heller. Test av/på tyska

http://maxwireless.de/2012/vodafone-b20 … rgestellt/

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Fritzbox 6840 LTE

den som läser manualen till FB AVM 6840 blir lite konfunderad över kanalnumrering.

Så här står det

frekvensomfång

LTE (i tyskland) använder två frekvensband (dom glömde LTE 1800)

• 791 - 862 MHz: I detta frekvensområde finns LTE bandet 20. Detta band betecknas som Digital Dividend. b

• 2500 - 2690 MHz: I detta frekvensområde finns LTE band 7.

Nu finns inom motsvarande frekvensområden i Sverige också 20 och 7 men som kanaler. Digital dividende hänför sig till frisläppta analogaTV frekvenser i bl a Tyskland. Störningar kan förekomma digital TV kontra LTE. Användarinterfacet tillåter att man väljer 800 eller 2600 med undantag av 20 resp 7 - tror jag, men det hela förklaras inte i manualen. Eller så är det så att tyskarna kallar hela LTe 800 bandet för band 20 för så här står det om Funkwerks antenn:

Frequenzbereich / Frequency Range
791 … 862 MHz

Frequenzband / Frequency Range
LTE 800 (Band 20)

I så fall är LTE 2600 band 7 för tyskarna och LTE 800 band 20. Och då återstår frågan om vad valmöjligheten mellan band 7 och 20 i routern innebär för när jag provade så kopplade routern inte upp och jag fick fabriksåterställa.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Fritzbox 6840 LTE

Fråga Funkwerk --> http://www.fwd-forum.de/

http://i.imgur.com/QmEGu.png

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

22

Sv: Fritzbox 6840 LTE

I AVM routrarna nklusive LTE routern 6840 är förberett för VPN med ipSec. Lätt att koppla upp sig på ipad/iphone över VPN. Här står instruktioner (på tyska):

http://service.avm.de/support/de/SKB/FR … herstellen

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Fritzbox 6840 LTE

jonasolof: Tack för dina utförliga beskrivningar! Intressant router detta. Du skriver att både trådbundna-, och trådlösa enheter listas i GUI. Kan de också kopplas i setupen så de får samma ip-adress varje gång de vill koppla upp sig till nätverket? Jag har nämligen många trådlösa enheter där jag på var och en av dem vill koppla till en fast tilldelad/reserverad IP-adress från routern. Går det??
Tack på förhand!

24 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-07 06:25:03)

Sv: Fritzbox 6840 LTE

Det går naturligtvis att ge alla enheter i såväl LAN som WLAN fasta adresser, detta även om DHCP är aktiverat. Men då ska adresserna ligga utanför DHCP registret. Men jag uppfattar frågan som om det vid användning av DHCP går att ge specificerade enheter förbestämda adresser m ed ledning av enheternas MAC adresser. Det går i vdsl routern 7390 och jag har nu kollat  att det går också i 6840. Man  kan ange MAC adress och bestämma vilken adress inom dhcp range som enheten ska tilldelas. Det ligger inom rubriken Gerät hinzufügen/lägg till enhet.

Det finns utrustning som inte kan ges fasta adresser för att man inte kommer åt GUI. Tellstick Net är ett exempel. Men ändå kan man vilja lägga den i DMZ och behöver då en bestämd adress. Det löser sig  med statisk DHCP med tilldelning efter MAC adress. Även vid port forwarding kan man behöva ange ipadressen som en viss port ingår i.

Jag har redan gjort detta med Tellstick Net så jag vet att det också fungerar, konstaterat med nät scan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: Fritzbox 6840 LTE

jonasolof: Tusen tack för dina utförliga svar! Kanske blir ett inköp nu efter dina svar. Hittade på nätet också att den hade MAC-filtrering. Börjar bli trött på att inte få ut max av mina (LTE-)nätverksprylar här hemma och denna router ser ut att kunna fixa biffen och att jag sedan bara kör den istället för router efter.

Bra att få damma av min gamla "gymnasietyska" igen också.   smile