26

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

Skrattretande är det ju. Men det är stabilt i samma hastighet fortfarande!
Får se hur mycket panelantennerna kan ge smile har en lösning pågång kanske så slipper jag lägga mer pengar antenner.

Man ska aldrig säga aldrig att man kan inte få bättre hastighet om man är 100% säker på att basstationen klarar att ge ut höghastighets internet, bara kämpa vidare!

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

27

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

Nu har jag 2 st 2.3-2.6ghz antenner.
Utan antenn ligger det stadigt på 50mbit ner och 25-30mbit upp.

Absolut, jag nöjjer mig med dessa men! Vill ju ta reda på varför modemet hoppar autoamtiskt till basstationen med cell-id som slutar på 05, den hoppar inte på 01-03 då dom var på 800mhz frekvens. Men jag vill hoppa in på 06 = 80mbit för 05 erbjuder bara 5-10mbit konstigt nog.

Kan telenor i deras system bestämma om ett modem med deras abg inte ska få tillgång till en mast med höghastighet om en antenn är ansluten?

Har ju testat olika antenner, oavsett vilken så hoppar den från 06 till 05 när man pluggar in 1 antenn.
Kommer Testa mera med att ta modeme och antennerna sen Åka runt till kända basstatione som har 80mbit @ 2600mhz, samtidigt vid test blir de att ringa och ha långa samtal med telenors kundtjänst fast hos teknikerna då vanliga kundtjänst inte kan detta.

Skall återkomma så finns denna info på sidan så andra inte ser ut som frågetecken när dom får samma problem.

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

28 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-17 05:45:04)

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

På nuvarande stadium i LTE implementering sänder basstation och router bara på en antenn men tar emot på två. Kallas open loop mimo i min tyska router som visar att basstationen bara sänder en signalström. Ändå fås vinst genom att använda två mottagarantenner på vardera sidan. Har haft en lång diskussion om detta på tyska på forumet lte-anbieter.info/forum utan att begripa så mycket mer.

Obs att det bara är den ena antennen i våra LTE routrar som sänder och att en del routrar känner av om externa antenner är inkopplade via likströmsmoståndet över antennkontakten. De slår då bara över på extern antenn om extern antenn är ansluten på båda.

Båda antennerna måste funka bra vid mottagning för hög fart. Panelantennerna är bra för de är bara till för ett frekvensområde så att t ex 2600 kan favoriseras. Men öppningsloben, dvs antenndiagrammet är betydligt bredare än en högförstärkande yags eller parabols. Obs att båda polarisationerna ska användas också. Detta är redan klart i den dubbla panelantennen.

Strömmen går innuti koaxialkabeln om den vill. Den vill inte om impedasanpassningen mellan kabel och antenn är dålig. Normalt är det enklast att få till rätt impedans på antennen på en frekvens. Panelernas quadantenner är snällare än logperiodiska.

Förutom att ha bra kvalitet på koaxialkbeln kan mn dämpa bort ström på utsidan av skärmen med ferritkärnor, en 4-8 stycken ferritringar med en dm avstånd med början vid antennen. Samma sorts klumpar som man kan se på en del nätadaptrar. Finns nog på Elfa.

Så en radiosignal på fel frekvens kan slinka in inte genom att skärmstruman läcker utan genom att antennkabeln fungerar som en antenntråd. Har man felaktiga strömmar i kabeln kanske de påverkar varandra om man najar dem ihop.

Så när panelantennen väl är uppe, pröva med att inte ha kablarna ihop. Kör ett test nära den basstation du vill ha.

Bottom line basstationen vill inte ge dig en snabb länk om inte båda antennerna fungerar optimalt och dessutom ger viss polarisationsvinst

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

jonasolof skrev:

Har haft en lång diskussion om detta på tyska på forumet lte-anbieter.

Netter Artikel, aber bitte was sind "Golf-Dörfer"?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

30 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-17 05:52:01)

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

Golfbyar

Det måste sitta ett antal typer centralt på Telia som tror att just golfare är early adopters av ny teknik för Telia har försett flera golfbanor på Öland med LTE 2600. Mitt intryck av golfare äratt de är påtagligt late adopters. Men det är förmodligen kapaciteten att ha många användare i en cell som räknas.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.