1 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-05-09 20:31:18)

Tråd: Risk för störning? Avstånd antenner?

Modifierar denna fråga något, då frågan kan verka vara flummig.

På tv masten sitter en gammal parabol som i dagsläget inte används, och jag skulle hälst vilja skruva bort eländet, men den har rostat fast, så den får sitta där den sitter.

PunBB bbcode test

avståndet mellan TV-antennen och parabolens övre kant är uppskattningsvis 50cm. så om jag placerar riktantenn (LPDA-0044) 2dm ovanför parabolen, är jag safe från störningar ifrån TV-antennen? och påverkas antennen negativt att vara så nära paranbolen (även om den inte används?)

2

Sv: Risk för störning? Avstånd antenner?

Bump!

3

Sv: Risk för störning? Avstånd antenner?

störst risk att störa tv, då tv antennen är passiv.

tefatet om det är i metall (eller andra saker i metall) som sitter framför maströrsfästet på tex yagi stör, hur mycket beror på många faktorer.
enklast är att rikta yagi på sådant sätt att den pekar åt det håll som tefatet inte stör, eller montera en U rör...
I____I

där I är maströrs diam
och ____ är ett metallrör/bleck

då kan yagin monteras ____ långt från masten och ev störningar.

men prova att montera allt as is, om problem så lös dom då.

fö ser parabolen ut att lida när/om det blir någon meter snö på taket...


annars kan man skarva på mer maströr på toppen och montera saker på, maströr är billiga...

4 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-05-10 09:20:19)

Sv: Risk för störning? Avstånd antenner?

G-Man skrev:

störst risk att störa tv, då tv antennen är passiv.

tefatet om det är i metall (eller andra saker i metall) som sitter framför maströrsfästet på tex yagi stör, hur mycket beror på många faktorer.
enklast är att rikta yagi på sådant sätt att den pekar åt det håll som tefatet inte stör, eller montera en U rör...
I____I

där I är maströrs diam
och ____ är ett metallrör/bleck

då kan yagin monteras ____ långt från masten och ev störningar.

men prova att montera allt as is, om problem så lös dom då.

fö ser parabolen ut att lida när/om det blir någon meter snö på taket...


annars kan man skarva på mer maströr på toppen och montera saker på, maströr är billiga...

Okay, då har jag lite att tänka på.  Så teoretiskt, om jag monterar yagi 2 dm ovanför paranbolen men vrider själva fatet 180 grader  så fatet pekar åt motsatt håll som Yagin pekar mot så borde det funka? Eller är jag som vanligt ute och reser smile

Jag var lite rädd för att TV-antennen och Yagin skulle kunna störas av varandra.

5

Sv: Risk för störning? Avstånd antenner?

Parabolen kommer väl ned snabbt med en bågfil eller en vinkelslip.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Risk för störning? Avstånd antenner?

jonasolof skrev:

Parabolen kommer väl ned snabbt med en bågfil eller en vinkelslip.

Jajjamensan gör den det, om man inte som jag är.. Rädd för höjder... Enklare sätta upp en antenn.. jobbigare när man sågar wink Jag börjar med att prova sätta antennen 25cm ovanför och i den mån den nu går vända paranbolen åt motsatt håll.. Funkar det dåligt har jag inget annat val än att såga ned den

7

Sv: Risk för störning? Avstånd antenner?

Ta din tid på dig att ta ned den, gör det någon solig ledig dag och få stöd utav någon så går det nog bra! smile
Detta är för att du kommer slippa gå upp på taket fler ggr i onödan.

Lycka till!

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920