1

Tråd: Dålig wifi på DWR 923

Någon annan som har problem med dålig wifi täckning med DWr 923 ? Hade en dovado umr innan och med den kunde jag vara ute i trädgården å surfa men med 923:an måste jag nästan vara i samma rum som den för å ha mottagning.

Kör på 4G 900mhz här på landet. Även nerladdingen har gått från ca 18-20 ner till 11 nu.

Försökte läsa mig till vad dom båda annterna är till här på forumet men fick inte riktigt uppfattningen om vad dom båda gör !? 1 till wifi å den andra till mottagningen av 4G ? Tänkte byta ut nån antenn till en bättre för wifi men är det 1 eller båda ?

2

Sv: Dålig wifi på DWR 923

Båda antennerna på DWR923 är till LTE 4G, ingen av dem ska vara till wifi enl telenors support. Wifi antennen är inbyggt precis som på 4g routern Huawei b593. Blir således svårt att öka räckvidden på trådlösa om du inte ansluter en hotspot till nätverksuttaget som du kan placera någon annanstans.

-------------------------------------------------
Antenner och routrar för mobilt bredband!
http://www.lohelectronics.se

3

Sv: Dålig wifi på DWR 923

Ringde telenor bredbandssupporten och dom sa att dom 2 antennerna var till wifi.... Ökade på wifi Transmit Power, från 50% till 75% i dlinken å de blev bättre iaf...

Dock kunde dom inte svara på varför hastigheten, både upp och ner blev mycket lägre lagom när ångerrätten gick ut...

4

Sv: Dålig wifi på DWR 923

Märkligt, företagsupporten säger att de är för 4G. Enkelt o testa, har du fortfarande lika bra wifi täckning i ett annat rum om du skruvar bort antennerna?

-------------------------------------------------
Antenner och routrar för mobilt bredband!
http://www.lohelectronics.se

5

Sv: Dålig wifi på DWR 923

Jag koppla in mina 2 4g antenner i dom 2 portarna och fick bättre signal så jag tror nog att de är till mobil nätet, öka upp transmit till 100% så blir det nog bättre, testa även att ändra kanal och se om det blir någon skillnad.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

6

Sv: Dålig wifi på DWR 923

Verkar vara lite olika bud på va dom är till tongue  lustigt....

wifi:n är ok nu på 75%...Dock så sjönk ju Dl från stabila 17Mbit ner till ca 6-9Mbit hmm Även UL från 8-9Mbit ner till ca 4 ....Å de kunde dom inte svara på varför de blev......

7

Sv: Dålig wifi på DWR 923

AmandaK, om du skruvar bort antennspröten kommer du att se att wifi-signalstyrkan inte ändras.
Dvs...antennen för 2,4 GHz sitter inne i lådan nånstans. Genom att vrida den du kanske kan få in en bättre riktverkan. Hastigheterna borde egentligen vara likasamma.

Jag har det så här för att mata lappen och ip-kameran...

http://i.imgur.com/w3rd7.png

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

8

Sv: Dålig wifi på DWR 923

Ska prova å kolla på de sen...  Ändå märkligt att dom säger olika saker på supporten...


Dom sa även att 100% wifi signal kunde störra för 4g signalen !?

9

Sv: Dålig wifi på DWR 923

dom hyr nog in dom som är billigast, och står och väntar utanför dörren på morgonen - dag lönare ?

suporten är oftast usel.
frontdesk har inte åtkomst till något, utan agerar filter till den verkliga supporten.
operatör T anställde personer som inte visste hur man sätter på en dator till sin support, dom var nöjda med det... då alla svar skulle finnas i datorn.

10

Sv: Dålig wifi på DWR 923

AmandaK skrev:

Ska prova å kolla på de sen...  Ändå märkligt att dom säger olika saker på supporten...


Dom sa även att 100% wifi signal kunde störra för 4g signalen !?

Dom sa samma till mig, men mina prov med externa antenner visade motsatsen. Då sa de att antennerna var huvudsakligen till wifi????

Inkompetens är bara förnamnet.

11

Sv: Dålig wifi på DWR 923

med interna wifi antenner och interna 4G antenner låter som problem på posten..
då är nog låg wifi uteffekt bra.. men kanske beror på mer iof eller så var dom ducktiga på att filtrera störningarna vid bygget av den.

12

Sv: Dålig wifi på DWR 923

'[Mr.T skrev:

... öka upp transmit till 100% så blir det nog bättre, testa även att ändra kanal och se om det blir någon skillnad.

Citat: "Man använder bara en kanal. Dock så överlappar alltid den kanalen med de omruntliggande kanalerna. Du vill alltid ligga på en kanal med så lite trafik i luften som möjligt för att öka prestandan på ditt trådlösa nät.

Man kan ibland sätta sin router på auto(eller liknande). Då kommer den scanna av luften och lägga sig på en kanal med så lite trafik på som möjligt."

Källa: http://www.sweclockers.com/forum/14-int … st12165354

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

13 Senaste redigerad av jonasolof (2012-04-18 07:57:00)

Sv: Dålig wifi på DWR 923

En del routrarcscannar av för annan trafik men det är tveksamt om de skanar för annat än wlan trafik. I manualen till Fritzbox 6840 står att den söker en kanal med minst störningar.

Ingen wifi blir bra om det ligger annan 2,4GHz utrustning som trådlös videokamera eller trådlös överföring av TV på en närliggande frekvens. Enda sättet att kolla om man inte har en 2,4 GHz radioscanner är att ställa routern en bit bort och sedan kolla signalstyrkan med inSSIDer i laptop på varje kanal. Ett bra sätt är att byta kanal i routern med något som är anslutet via lan-kabel medan laptopen kollar signalnivån på wifi. Andra källor stör flera kanaler åt gången men knappast alla på en gång. En störd wlan kanal yttrar sig som sänkt signalstyrka i inssidergrafen. Pröva med en mikrovågsugn som värmer i halvfart, den sänder i pulser och man ser signalstyrkan variera mellan två nivåer.

Ett enkelt sätt att få bättre wifisignal är att ansluta  en linksys wrt54gl som nu återuppstått med version 1.1, kostade 669 kr på Media Markt förra veckan. Där kan man ladda in DD WRT och ha bra koll på signalnivåer. Två externa wifi antenner anslutna med RP TNC kontakter. Man kan också öka sändareffekten men bör inte ligga över 70 mw länge för att undvika skador pga överhettning enligt rek på ddwrt.

Även om 4G 900 MHz inte bör störas av wifi på 2,4 GHz så kan det ändå vara bra att separera enheterna och ge respektive optimal placering.

Dlink kör alltid med reverse polarity på wifi kontakterna så det är bara att lossa antennen och kolla vilken typ av kontakt det är. Går antennen inte att lossa är det högst troligt en wifiantenn. Förresten har dlink en del förlängda wifiantenner som faktiskt ger vad de lovar, 6-9dBm mer i horisontalplanet - men bara där för vid så hög förstärkning är loben smal i vertikalplanet. Bara för samma våningsplan således.

LTE 4G mer eller mindre förutsätter flera antenner. Det är högst sannolikt att de två yttre antennerna på routern är för 4G medan wifi antennen sitter internt, en eller två, två om det är en N router. Det är högst osannolikt att en skulle vara för wifi och den andra för 4G och lika osannolikt att båda yttre skulle vara för wifi. Det är en fråga om fundamental radioteknik oavsett vad nån som svarar i en supporttelefon hasplar ur sig.

Jag har nu tolv accesspunkter och routrar av olika fabrikat igång men G-man är nog värre, fast han är proffs. Och vi har nog hållit på med wlan-teknik båda två i snart femton år. Undrar om man kan få anställning som pensionär på support?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Dålig wifi på DWR 923

Micke skrev:
'[Mr.T skrev:

... öka upp transmit till 100% så blir det nog bättre, testa även att ändra kanal och se om det blir någon skillnad.

Citat: "Man använder bara en kanal. Dock så överlappar alltid den kanalen med de omruntliggande kanalerna. Du vill alltid ligga på en kanal med så lite trafik i luften som möjligt för att öka prestandan på ditt trådlösa nät.

Man kan ibland sätta sin router på auto(eller liknande). Då kommer den scanna av luften och lägga sig på en kanal med så lite trafik på som möjligt."

Källa: http://www.sweclockers.com/forum/14-int … st12165354

Jo så är det ju men jag tycker iaf att det bästa är att kolla med inssider och se vilken kanal som det är minst trafik på.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

15

Sv: Dålig wifi på DWR 923

Jag kör med "Homedale", men det är nog likasamma som många andra program.
---> http://thesz.diecru.eu/content/homedale.php

Ser där att min auto-inställning valde kanal 11 (2,462 GHz).
Mina närmaste grannar ligger ute på kanal 1 resp. 6, nu kan vi väl inte ströra varandra?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

16

Sv: Dålig wifi på DWR 923

beror på om dom kör 300Mbit eller värre, då dessa tar hela wifi bandbredden dom värsta med tex 600Mbit osv

17

Sv: Dålig wifi på DWR 923

Undrar om man kunde använda sig av en/två splitter när man har en yttre antenn anslluten men vill även utnyttja de nu överblivna originalspröten?
http://i.imgur.com/mgXNC.jpg

Källa: http://www.brennpunkt-srl.de/eshop.html

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

18

Sv: Dålig wifi på DWR 923

Micke, splittern  har rp sma och är för wlan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Dålig wifi på DWR 923

splittern är bredbandig. typ 5-3000MHz eller dyl, står på spec för dom.

20

Sv: Dålig wifi på DWR 923

Hej

Hoppar in i denna tråden. smile

Min pappa har köpt Telenor 4G med DWR 923 och jag är hus/katt-vakt två veckor och ansvarar för att testa och bestämma om de ska behålla den eller inte. smile Mobila anslutningen är ganska ok. 4G på 900 Mhz blir runt 7-15 ned och runt 5-8 upp. 800 eller 2600 Mhz blir 3G och då är det 15-20 ned och runt 3 upp. Helt ok. Bättre än Tele2 ADSL på 6/1 iaf.

Men wifi-signalen är slö. Jag har ändrat signal strength till 100%. Men den räcker inte runt i huset som deras gamla Linksys gör. Som de har inkopplad till ADSL-modemet. Jag klarar mig runt med mina Apple-enheter. Men pappa har en lite äldre PC. Och när Dlinken står där jag har fått bäst signal så orkar inte wifin dit. smile

Någon som har lyckats med wifi booster eller som vet hur man ska göra för att koppla Dlinken till Linksysen? Hade ju kunnat använda Linksysen som wifi ist om det hade blivit bättre styrka. Men får ingen internet-anslutning via Linksysen när jag kopplar in den i Dlinken. Antar jag behöver brygga eller något sådant? (Ej expert här). smile

21

Sv: Dålig wifi på DWR 923

om dlinken har LAN portar så kan du koppla en sådan mot den andra routerns WAN port så ska det funka.

MEN du måste ha olika subnät i de två routrarna isf.
tex 192.168.0.#
och 192.168.1.#
i den andra.
om routern saknar wan port så kan man koppla ihop de två routrarna lia LAN kabel som är korsad.
då skall slavroutern ha dhcp avstängt, och routern som har internetanslutningen vara dhcp utdelare.

enkelt sett.

tack

22

Sv: Dålig wifi på DWR 923

Tack G-Man. Jag testade detta igår. Och då fungerade det inte. Men eftersom du skrev så kände jag mig tvungen att testa igen. Och nu fungerar det som det ska. Vet inte vad jag gjorde för tokigheter igår. smile

23

Sv: Dålig wifi på DWR 923

good good,

tack

24

Sv: Dålig wifi på DWR 923

feedmeastraycat skrev:

Men wifi-signalen är slö.

Såg det här programmet, men har absolut ingen aning om det kan fungera ihop med DWR:en...
   
WifiSpot-Free virtual router. Can also be used to extend the range of an existing wifi network...
http://www.zardssoftware.com/wifi.html

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

25

Sv: Dålig wifi på DWR 923

Micke skrev:

AmandaK, om du skruvar bort antennspröten kommer du att se att wifi-signalstyrkan inte ändras.
Dvs...antennen för 2,4 GHz sitter inne i lådan nånstans. Genom att vrida den du kanske kan få in en bättre riktverkan. Hastigheterna borde egentligen vara likasamma.

Jag har det så här för att mata lappen och ip-kameran...

http://i.imgur.com/w3rd7.png


Micke, är det någon nackdel med att höja upp till 100%?
Är det bara att trycka på Apply och det är klart?
Tänkte vidarebefodra detta till min grabb så att barnbarnet får bättre signal på våningen ovanför

Humorn är flytvästen på livets flod