201

Sv: Telenor lanserar 4G-router

OK, efter att ha testat med mina riktantenner utan att få så bra prestanda:

Avstånd till masten 2,7km
4G 2600 > 25mb ner och 1,2mb upp
4G 900 > 15mb ner och 4mb upp

Testade jag något annat, hittade en mast med  enbart 3G
Körde 3G 900 och fick 25mb ner, och 5mb upp.

Saken är klar, det blir 3G istället.

202

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Är lite nyfiken, är det någon som lyckats låsa upp voip funktionen i routern än?

203

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Kolla här, vet inte om det fungerar:

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 563#p34563

204

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Firmware Version    1.1.22.36

står det för mig nu.

Någon som vet vad som är nytt?

205

Sv: Telenor lanserar 4G-router

padinni skrev:

Firmware Version    1.1.22.36

står det för mig nu.

Någon som vet vad som är nytt?

Jag har inte fått mitt modem uppdaterat än. Nån som kan dela ut en patchfil? smile
Jag skulle också vilja veta vad som är nytt.

206

Sv: Telenor lanserar 4G-router

padinni skrev:

Firmware Version    1.1.22.36

står det för mig nu.

Någon som vet vad som är nytt?

Och hvar gives denna goda cigarr?

207

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Vart fick du tag i den, vad är nytt?

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

208

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Den uppdaterade sig automatiskt. Jag vet inte vad som är nytt exakt, men det jag kan se/märka är:

1. De har ändrat menyerna lite
2. Det går inte längre att stänga av vissa funktioner.
3. Det går snabbare i menyerna och ändra saker.
4. Den verkar lite stabilare men jag tappar fortfarande anslutningen dagligen.

209

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Enligt kundtjänsten finns det inga officiella uppdateringar ute ännu!
De jobbar med en beta-version som släpps nån gång före sommaren.

Vadå...den uppdaterade sig automatiskt? Hur ska det gå till?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

210

Sv: Telenor lanserar 4G-router

padinni skrev:

Den uppdaterade sig automatiskt. Jag vet inte vad som är nytt exakt, men det jag kan se/märka är:

Vi pratar om Telenors brandade D-Link DWR923, eller hur?

1. De har ändrat menyerna lite
2. Det går inte längre att stänga av vissa funktioner.
3. Det går snabbare i menyerna och ändra saker.
4. Den verkar lite stabilare men jag tappar fortfarande anslutningen dagligen.

Automatiskt??? Finns inget stöd för det vad jag kan se?
1 Vad är ändrat
2 Vilka funktioner
3 så bra
4 stabiliteten är en sak , sedan har Telenor tydligen 24h lease på DHCP.

211 Senaste redigerad av makku82 (2012-05-08 11:42:57)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

nimnul skrev:
padinni skrev:

Den uppdaterade sig automatiskt. Jag vet inte vad som är nytt exakt, men det jag kan se/märka är:

Vi pratar om Telenors brandade D-Link DWR923, eller hur?

1. De har ändrat menyerna lite
2. Det går inte längre att stänga av vissa funktioner.
3. Det går snabbare i menyerna och ändra saker.
4. Den verkar lite stabilare men jag tappar fortfarande anslutningen dagligen.

Automatiskt??? Finns inget stöd för det vad jag kan se?
1 Vad är ändrat
2 Vilka funktioner
3 så bra
4 stabiliteten är en sak , sedan har Telenor tydligen 24h lease på DHCP.

Jag fick min uppdaterad automatiskt till 1.0.70.30 efter det att jag patchat den med en lite äldre patchversion som någon delade med sig här på forumet. Så ja, Telenor verkar ha möjlighet att uppgradera från deras sida. Men jag antar att de kanske inte vill uppgradera alla modem samtidigt om det visar sig att det är något fel på patchen. Men det vore ju nice om någon kunde få tag på en fil så vi alla kunde uppgradera. big_smile

212

Sv: Telenor lanserar 4G-router

http://img39.imageshack.us/img39/5956/lteiad162322.png Konstigt att jag fått en ny version. Men den verkar buggig. Ibland hänger sig routern helt men ändå snabbare i vissa lägen. Vet inte riktigt, har blivit lite bättre men stabiliteten har inte blivit det.

213

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Du är i alla fall "connected"...http://i.imgur.com/eCPDp.png

Jag är inte det...http://i.imgur.com/haxWK.png
...och allting måste skickas med brevduvor! 9 upp 18 ner...funkar kanon http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/a010.gif

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

214

Sv: Telenor lanserar 4G-router

makku82 skrev:

Jag fick min uppdaterad automatiskt...

Märkligt när det inte finns nån synlig option typ "EasySupport aktiv"!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ef/Remote_CPE_Control_via_TR-069.jpg

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

215

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Micke skrev:
makku82 skrev:

Jag fick min uppdaterad automatiskt...

Märkligt när det inte finns nån synlig option typ "EasySupport aktiv"!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ef/Remote_CPE_Control_via_TR-069.jpg

*tinfoil hat ON!* XD

216

Sv: Telenor lanserar 4G-router

makku82 skrev:

*tinfoil hat ON!*

Tusen tack...måste provas!
Med min hatt kommer jag nämligen ingenstans...
http://i.imgur.com/3Sxck.jpg

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

217

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Tror mycket av mina problem ligger i DNS som routern använder. Hur kan jag ändra den? Även om jag ändrar den i windows verkar det inte hjälpa och det står att jag har DNS problem ibland när websidor laddar väldigt segt. Har försökt gå in och ändra DNS inställningar i router men finns ingenstans att skriva IP (t.ex. google DNS)

218 Senaste redigerad av jonasekmark (2012-05-21 19:49:30)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

lando skrev:

*edit2*
Jodå det går att komma åt VOIP delen via dessa länkar http://192.168.0.1/platform.cgi?page=voiceNumbers.htm &
http://192.168.0.1/platform.cgi?page=voiceStatus.htm

Lando, tack för det tipset! Jag provade VoIP mot cellip och det funkade direkt. Registrerar snabbt och kopplar upp samtal snabbare än min gamla Linksys RT31P2. Låter OK, det är lite "digitalt" brus i bakgrunden om man skall vara petig. Men det funkar för både inkommande och utgående samtal.

Skrev in detta:
   
Enable:    <bockad>
Phone no:    <mitt nummer: 4631......>
Display Name:    <mitt namn, tror inte det behövs egentligen>
Auth ID:    <det som cellip kallar användarnamn, dvs 4631......b för mitt andranummer>
Password:    <SIP-lösenord, 13 tecken som cellip genererat>
Domain/Realm:     <tom>
SIP Server:    sip.cellip.com
Outbound Proxy:    <tom>

En egenhet är att jag inte kan byta ovanstående inställningar. De går att skriva över, men SIP-klienten är fortfarande uppkopplad mot det nummer jag skrev in först. Kanske ändras efter en omstart; jag vill inte prova nu för jag håller på att kolla hur länge DWR-923 håller uppkopplingen också.

Nu har jag FW 1.0.70.30
Hoppas nu bara inte Telenor gör en autoupdate som tar bort denna funktion...

Edit: Bootade om routern idag och då kopplade den inte upp mot cellip. Jag ändrade "sip.cellip.com" mot "62.80.200.53" och nu funkar det igen.

219

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Lade in firmware 1.1.22.36 idag och vissa inställningar som fanns tidigare har försvunnit, men de viktigaste för mig finns kvar. Det roligaste var att jag fått bridge mode över LAN att funka! Äntligen! Finns bara "NAT" eller "Transarent Mode" att välja på i setupen och transparent mode funkar över första LAN-porten. Nu får DWR-923 ta över stafettpinnen från Dovado Tiny (och tidigare 4GR) pga bättre throughput efter evigt testande fram och tillbaka. Kör en Linksys-router innanför och får nu det externa IP;t in till den.

220

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Samma här, men uppkopplingen går ner var annan , var tredje timme så DWR måste bootas om. Men i bridge mode kommer jag inte åt webgränsittet. Eller gör jag fel?

221

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Det tuffar på för mig än så länge. Inga nerkopplingar.

Kommer inte heller åt gränssnittet, men gör mig inget då jag vet att allt var okey precis innan jag slå på "bridge mode". Dock jobbigt om man måste göra en reset för att kunna ändra något. Jaja, en officiell mjukvara kommer väl någon gång. Tillsvidare är jag nöjd med hur det funkar just nu i alla fall.

222

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Gått tillbaka till firmware v1.0.70.30 numera pga att det inte går att spara ner/göra backup på sina egna inställningar i v 1.1.22.36! Gjorde en reset när jag inte kom åt gränssnittet på v1.1.22.36 i "bridge mode" och hade tänkt att ladda in mina gamla inställningar, men så då det gick inte! Ja hopp! Gick därför tillbaka till v1.0.70.30 och inväntar en officiell ny mjukvara från Telenor/BBB istället.

223 Senaste redigerad av destroyer (2012-06-06 13:06:29)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Kör i bridged mode med denna, är helnöjd. För att komma åt gränssnittet får du ställa in den ip-adress routern normalt har.

Alltså slå av DHCP på datorn och ge den t.ex. adress 192.168.0.10, routern når du på 192.168.0.1.



Check skrev:

Det tuffar på för mig än så länge. Inga nerkopplingar.

Kommer inte heller åt gränssnittet, men gör mig inget då jag vet att allt var okey precis innan jag slå på "bridge mode". Dock jobbigt om man måste göra en reset för att kunna ändra något. Jaja, en officiell mjukvara kommer väl någon gång. Tillsvidare är jag nöjd med hur det funkar just nu i alla fall.

224 Senaste redigerad av nimnul (2012-06-06 19:04:42)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Nu har jag kopplat det så här: DWR923 > DDWRT TP-Link Router med DHCP och subnet 192.168.2.xxx > Mina datorer mm

Innan kunde jag nå DWR923 på 192.168.0.1, men nu när jag kör den i Transparent mode når jag den inte.
Skall jag ändra sunnät till 255.255.254.0 ?

Edit: Nej det funkade inte heller

225

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Hej alla

Ny på detta forum, hittade hit när jag googlade på D-Link DWR-923.
Hoppas det är ok att jag hakar på denna tråden.

Anledningen är att jag bestämt mig för Telenor och deras D-link, och jag lär förmodligen få den under kommande vecka..
Sedan har jag två veckor på mig att prova om det är något jag ska ha eller inte.

Testade grabbens DWR-923 häromveckan, och det var i alla fall dubbelt så bra hastighet mot min ADSL-lina
Och då var det ingen större test här ute i skogen.. Det lär gå att ansluta extern antenn..men det tar vi sedan.

Det viktigaste för mig nu är:
Jag kör med Mac, och använder mig av TimeCapsule som router och nätverksbackup.

Kan jag ansluta mig till D-Linkens WAN-port och enbart köra D-linken som modem?
Går den att sätta den i "bridge mode" dvs brygga den, och låta Timecapsulen sköta det trådlösa?

Mobilt bredband är något nytt för mig, och jag har inte behövt tänka så mycket på nätverksinkoppling när man har Mac, bara koppla in och tuta och köra....

Så jag skulle bli glad att höra om någon annan här kör med kombinationen D-link DWR 923 och Airport  ( Time Capsule eller Airport Extreme) och hur ni gjorde.

Humorn är flytvästen på livets flod