1 Senaste redigerad av pompe90 (2012-05-02 17:51:45)

Tråd: Extern antenn - problem, störning ?

Hallå!

Jag har skaffat åtminstonde 1 poynting antenn(1 till är påväg nu), denna är riktad(vertikalt) mot basstation utav 2600mhz som jag har mätt tidigare på åh där får jag 80-90mbit ned och 30-40mbit upp. Detta utan extern antenn och är 500m-1km ifrån fast med FRI-Sikt

Nu bor jag lite över 1km från denna mast men har 2 st stora lokaler i Plåt i-vägen, för att få antennerna upp över dessa lokaler behövs ca5-6meter lång pinne som antennerna behöver sitta i(ovanför nocken). Behöver skylift för att komma upp i sådana höjder där jag bor.

Just sitter antennen under nocken på huset jag bor i, Med antenn 8-9mbit ned och 10-11mbit upp Stabilt. 80-90% signalstyrka

Utan extern antenn ger den 6-8mbit ned och 5-6mbit upp icke stabilt i 4G, 3G är löjligt dåligt. Signal styrka ligger mellan 50-60 utan antenn.

Då undrar jag, är det så extrema störningar pga plåt-lokalerna ?? eller har jag kanske monterat min antenn fel, anslutit till fel kontakt på modemet ? (den sitter just nu i understa kontakt närmst usbn)

även modemet sitter utanför i en liten låda i samma höjd som antennen men 6-7meter ifrån den åt sidan.

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

2 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-02 20:56:17)

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

Ju närmre plåtschabraken är desto mer är du i radioskugga.

Det kan hända att din bästa signal nu är reflekterad från något helt annat håll än riktantennen pekar. Men annars är det nog tyvärr så att plåtbyggena kan skärma maximalt, framför allt om det är dåligt med reflekterande ytor bakom dig som kan studsa tillbaka signalen till dig (varvid de kommer bakifrån).

Situationen kan likna den i skärgården. Du är på en ö med en bergknalle på. Masten finns ett par km innåt land, själv är du nära vattnet på utsidan av ön. Inte en suck att radiovågorna nr ned bakom knallen och inte heller har 2,6 GHz vågorna något i terrängen att studsa tillbaka på för där finns bara vatten och signalen försvinner ut till havs.

Så det behöver inte vara störningar, utan helt enkelt dålig vågutbredning bakom plåtlokalerna. Egentligen ringa risk för störningar för med routern monterad en bit från antennen kan inte wifi signalen på 2,4 GHzstöra

Micke skrev häromdagen att han använder en rundstrålande antenn, just därför att det ligger en stor kulle i vägen mot masten. Därför är det tji att veta från vilket håll signalen kommer, såvida man inte testar systematiskt. Bästa sättet är att göra det i realtid genom att ladda ned en stor fil från en stabil server och samtidigt titta på DU-meter i laptop. Se tråd av Sam. Det är möjligt att du på detta vis kan hitta bra signal från någon annan riktning än mot masten bakom plåten. Har du signal från två håll kan du ju rikta en antenn åt vardera.

En till sak att tänka på är att pröva olika varianter mellan horisontellt och vertikalt. Skillnaden om man vrider en antenn 90 grader kan vara upp till 34 dB! Det används vid satellitmottagning för separation av sändare. Framför allt om signaler studsar så kan polarisationen ändras från förhållanden vid fri sikt.

Till och med om man använder rundstrålande antenner bör man testa andra riktningar än vertikalt. Som jag skrev häromdagen dubblade en tysk nästan 4G farten när han satte en av två magnetfotsantenner horisontellt på sidan av bilen.

Passa på att testa när du får tag i skyliften så du inte monterar något du inte blir nöjd med i efterhand.

Det finns skannerutrustning att mäta med, kostar 6-10 tkr och de företag som erbjuder sig att mäta vet att ta betalt. Kolla Infoferenda.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

Fantastiskt bra inlägg ! Tackar så mycket för all matnyttig information.

Kommer definitivt testa mera i veckan, placera om antennen, testa alla möjliga vändningar/grader på den osv.
Skall bli intressant och se vilken ändring som ger mest!

Tack igen jonasolof!

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

4 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-04 08:07:56)

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

I den sits med radioskugga du beskriver kan  en rundstrålande vertikalt högt monterad antenn med god förstärkning i horisontalplanet vara bra, för den kan ta signaler från olika håll vilket LTE klarar av att hantera även om signalerna färdats olika långt. Men vad gör man med polarisationsdiversiteten som också kan ge stor vinst? Kanske sätter yagin på diversitetsantennuttaget och med antennen horisontellt och så vrid 360 grader och testa.

Sedan när man funnit bästa läge växlar man antennerna och testar igen. Upload bör testas också.

Tänk värsta läget. Det är ett stort antal multiple path signaler med horisontell polarisation. Försöker man ta emot dem med en vertikal dvs rundstrålande antenn tappar man en hel del genom att polarisationen ligger fel. Och vanliga antenner från dipol till yagi har riktverkan om de monteras horisontellt.

Dubbelantenn för radioskugga:

Det finns faktiskt rundstrålande horisontellt polariserade antenner med förstärkning, s.k. haloantenner. Stackar man flera ovanpå varandra fås förstärkning. Fyra ovanpå varandra lär ge ca 6 dB vilket är bra när det är rundstrålande, samna som en rimlig vertikal antenn kan ge.  Jag skrev någon tråd för kanske ett år sedan. Men det finns mig veterligen inget att köpa och inga bygganvisningar. Det vore dock en snygg grej. En stång med en rundstrålande vertikal antenn i topp. Under toppen ett antal ringar ovanför varandra.  Det behövs nog ett avancerat antennlab för att få till något sådant men det vore klart användbart för situationer där man inte har någon huvudsaklig riktning på signalen men ändå vill ha polarisationsdiversitet.

Det står i den här länken http://en.wikipedia.org/wiki/Halo_antenna

Att halo antennen tar emot vertikalt polariserade signaler dåligt men det har vi ju en vertikal antenn för i detta dubbelantennsystem.

Här är en amatörbyggd fyrstackad halo anten optimerad för 432,1 Mhz, dvs exakt hälften av Telias frekvens på LTE 800.

http://www.kr1st.com/70cmstack.htm

Här en dubbel halo för 144 Mhz amatörradio:

http://fedler.com/radio/stacked_loops.htm

Annan montering av fyrstackad halo för 432 MHz

http://www.glagowski.org/Radio/Antennas … 20Halo.htm

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5 Senaste redigerad av pompe90 (2012-05-05 14:34:53)

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

Nu sitter båda riktantennerna 1-2meter upp från taket och riktad mot närmsta mast som körs på 2600mhz

När vi(jag och kompisen) väl filade på graderna på båda antennerna så var antenn-sladdarna hängandes från antennerna och var i luften, ej nära tak eller vägg.

Då vart det 40-50mbit ner och 30-40mbit upp, detta var stadigt och fint!

Men! när vi väl hade satt fast kablarna med buntband längs ett snöras-galler på taket och modemet(7meter från antennerna) på sin plats så kommer jag ej över 8mbit ner och 10mbit upp.

Förstår ingenting! Är det så att jag har skapat störningar i kablarna genom att sätta dom i snöras-gallret ??


Har testat olika längd på USB kablar, olika märken och kvalité
Testat skifta antennkablarna i Modemet
Testat både köra i Dovado->LAN(Wifi avstängt) och Modem->Laptop men inget ger skillnad!

Hjälp, nu börjar man tröttna! :-( Behöver man investera i fler antenner som exempel runstrålande?


EDIT-

Här är nuffror signalen!

I Bilen frisikt 1km från basstationen:
Utan externa antenner
RSSI: -53dBm
RSRP: -80
RSRQ: -5

62.22mbit Ned 36.02mbit upp

Med externa antenner på taket och allt inkopplat som det är just nu.

RSSI: >= -51dBm
RSRP: -72
RSRQ: -8

Första hastighets test
6.71mbit Ned och 10.36mbit upp (testade flera ggr på olika sätt men hamna runt samma)

1Timme senare ser det ut såhär (alltså vid skrivande stund)
13.67mbit ned och 17.38mbit upp

http://www.pingtest.net/result/62242529.png

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

6

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

Vi skall flytta kablarna snart och köra ett till test när sladdarna hänger fritt i luften igen, om det visar bättre resultat så blire att isolera kablarna mer och sedan dra kortaste vägen till närmsta eluttag där modem+router får sitta har jag tänkt.

Men vi får se senare, lägger ut resultat under kvällen! måste få igång bra hastighet nu när det är hockey kväll! HD-kvalite på 300tum bildskärm är ju ett måste!

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

7 Senaste redigerad av pompe90 (2012-05-05 17:44:37)

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

upp på taket igen, ta av sladdarna och låta hänga fritt.
Detta resulterar i avsevärt bättre hastigheter!

Dags åh isolera kablar och in med dom som jag har tänkt nu! smile

Edit:
Drog in kablar utan extra-isolering, nu ligger det på 3.8mb/s ned
Alltså 42.48mbit ned och 33.62mbit upp

Nu är jag nöjd!

Det kommer att filas på allt mer senare, men nu blir det förberedning för vara värd för en hockey-kväll, 300tum "HD", 7.1 ljud och mycket trevligt folk med snacks åh dricka smile

lite bättre wink
http://osterlindh.com/laddaupp/images/923Sk_rmavbild_2012_05_05.png

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

8

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

vad isolerade du kablarna med?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

Jonny skrev:

vad isolerade du kablarna med?

Har faktiskt inte gjort detta ännu, då jag heller inte vet vad jag ska isolera med, har en elektriker i samma hus som kan sådant.

Eller om någon här vet vad man kan använda sig utav ? smile

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

10 Senaste redigerad av pompe90 (2012-05-06 15:48:40)

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

Fixat lite mer idag.

Det har blivit sämre igen, har felsökt nu till att det är störnings problem som gör det mesta utav problemen.

Detta är för att det verkar komma in många signaler som studsar på plåtlokalerna i närheten som gör att i bland kan mitt modem köra på en mast, sedna skifta till en sämre, skifta till en kanon mast osv.

dom heter xxxx01 xxxx02, 03, 04, 05, 06

Högst hastighet alltså över 40mbit som jag har fått tidigare på är när modemet har kontakt med 05 och 06
01-04 ger endast 2-10mbit (vilket innebär radio master, inte basstation som är på 2600mhz med fiber)

Skulle kunna lägga en stor peng på att köpa in modem eller fixa mjukvara som låser på 2600mhz och om man även skulle kunna låsa på en viss mast. fast då skulle iofs alla ha problem för det blir överbelastning på den masten som alla vill låsa in på.


EDIT-

En till fråga, betyder  " >= " -51dBm alltså att det är lägre än -51dBm ?

Ingen skillnad mellan antenn uttag, samma RSSI, RSRP, RSRQ samt CELL-ID som just nu ligger på 4CF4B0"3"

Finns det någon lösning på detta ?

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

11

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

är du säker på det här med yttre störningar ?
Kabel i sig har ju stålstrumpa vad jag förstått så det blir väl en avskärmare eller?

finns säker folk här som kan det här med smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

12 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-05-06 18:22:23)

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

En faktor som sällan räknas i sammanhanget är vädret.. solsken, dimma, regn och dagar med låg och hög luftfuktighet  spelar en stor roll, men det snackas sällan om detta. 

Du och jag har ett liknande problem, jag bor 1250 meter ifrån min mast men har en enorm massafabrik precis framför mitt hus, och bakom fabriken står masten så att säga. så jag har några ton betong och plåt samt aluminium i vägen smile
PunBB bbcode test

Jag har funderat på att byta till en rundstrålande antenn, men då jag ändå får in så pass bra värden att jag helt enkelt nöjjer mig med den täckningen jag har idag. Eventuellt skall jag upp och höjja min antenn 1,5 meter. någon nämnde ju högre upp du har antennen destå bättre värden får du teoretiskt. 

51dB skall du vara nöjd med.. Jag har 82dB (visserligen 3G nätet men ändå) Praxis är med RSSI ju lägre värden desto bättre.

Har du en lågförlustkabel så är den bergis skärmad, och det skall mycket till att störa ut den. Min kabel gick igenom ett proppskåp, och jag hade ändå hyffsad hastighet (visserligen med vissa störningar, men jag hade ändå bra värden på speedtest och bredbandskollen). Ett tips är att ha routern en meter ifrån högtalare, radio och annan elektrisk utrustning

Hur du enklast ställer in din antenn är att ladda ned DU-meter och installera den. Gå sedan upp på taket med laptopen i knät.. koppla upp dig på ditt Wifi, och tanka ned denna fil ftp://speedtest.tele2.net/100GB. håll koll på DU-metern och notera hastigheten och vänta en 20 sek innan du vrider antennen igen.. (Vrid lite åt gången) OBS, håll inte i antennen  mer än när du vrider den. När du svept över fabriken så hoppas jag du noterat var du hade bäst täkning. Gå tillbaka till det området och  vrid antennen lite fram och tillbaka tills du hittat stället där du tankar ned filen snabbast..

Du kanske hittar någonting matnyttigt om du kollar på min blog..

13

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

om grannen tex svetsar så stör det det kopiöst på allt trådlöst.

prova att byta fas om det hjälper, troligen inte, men värt ett försök om det går enkelt.

annars, montera störningsfilter, är dyra.
bästa är om störningen upphör istället.

14

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

men ska 2 kablar ......antennkablar som ligger brevid varann ner till e398 med dubbla utag.....verkligen störa ut varann? kablarna är väl avskärnade med stålsatrumpa inuti kabeln?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

15

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

G-Man skrev:

om grannen tex svetsar så stör det det kopiöst på allt trådlöst.

prova att byta fas om det hjälper, troligen inte, men värt ett försök om det går enkelt.

annars, montera störningsfilter, är dyra.
bästa är om störningen upphör istället.

En tanke slog mig.. Skulle inte en billig UPS för 5-600:- fixa störningen på el-nätet vid svetsning?

16

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

mycket matnyttigt har skrivits här, tackar!

Iofs har ni skrivit mycket utav detta på andra trådar, men alltid kul och få lite "personlig" hjälp.
Jag nöjer mig just tills jag får en panelantenn på 2.6ghz som jag tänkte testa runt med.

Jag ligger på 26mbit ned och 39mbit Upp med 93-100% i Signal styrka på Tinyn (konstigt med mer upp än ned!)
Detta ligger nu stadigt och jag kommer inte fixa mer med mina riktantenner.


Jag har även gått upp på taket(längst upp) med laptop och modemet i den, fått ut cirkus 3.8-4mbyte/s alltså 40mbit+ ned och upp 20-30mbit upp

Så jag känner att det inte blir någon idé om jag sätter antennerna där, behövs nya fästanordningar och längre kablar. Dock har man då Frisikt till basstation faktiskt, om antennerna kommer upp 1 ½ - 2m från takets topp.

Jag kommer återkomma mer senare om panelantennen ger bättre resultat. Speciellt när den endast kan köra på 2.6ghz.

Tack igen för all information och hjälp!

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

17

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

pompe90 skrev:

mycket matnyttigt har skrivits här, tackar!

....

Så jag känner att det inte blir någon idé om jag sätter antennerna där, behövs nya fästanordningar och längre kablar. Dock har man då Frisikt till basstation faktiskt, om antennerna kommer upp 1 ½ - 2m från takets topp.

Jag kommer återkomma mer senare om panelantennen ger bättre resultat. Speciellt när den endast kan köra på 2.6ghz.

Tack igen för all information och hjälp!

Tips vid att använda förlängningskabel.. Försök hitta den bästa kabeln där du förlorar så lite som möjligt i effekt (HDF400 kabel eller bättre.) tänk på att du förlorar 1-2dB per kontakt/skarv och sedan ytterligare 0,6-1,5dB på 3 meter (beroende på kabel förstås).. Visserligen skall man inte stirra sig blind på dB, då en fri sikt mot masten ger i många fall mer än att förlora 3dB

18

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

Jag tror att det går att låsa på antingen 2600 eller 800 i tyska routern Fritzbox AMV 6840 som jag håller på att testa. Återkommer.

Det går att låsa på enskild mast genom att ställa parametrar i en router men men det behövs särskild programvara och den kommer inte användarna åt.

Varför det skulle bli sämre signal om koaxialkablarna fästs vid maströret är oklart, men vill man bara gilla läget går det ju att ha dem på distanser från röret och separat från varandra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

jonasolof skrev:

Jag tror att det går att låsa på antingen 2600 eller 800 i tyska routern Fritzbox AMV 6840 som jag håller på att testa.

http://i.imgur.com/IhIIp.png
...jag kunde välja frekvensen som ger mig mest kräm i upload! http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/a049.gif

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

20 Senaste redigerad av pompe90 (2012-05-07 10:13:41)

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

Micke skrev:
jonasolof skrev:

Jag tror att det går att låsa på antingen 2600 eller 800 i tyska routern Fritzbox AMV 6840 som jag håller på att testa.

http://i.imgur.com/IhIIp.png
...jag kunde välja frekvensen som ger mig mest kräm i upload! http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/a049.gif


Fantastiskt ! Borde va de ultimata att kunna låsa freq. !

Undra om man ska spendera i en sådan router än att köpa fler antenner och hoppas på det sättet ???

antingen panel antenn 2.6ghz eller en router som tar 800-900 och 2600mhz där man även kan låsa freq!

edit:

såg att micke kunde låsa i sin D-Link, det var han syfta på. Lättare att få tag i en d-link iofs! mycket intressant. Dags åh leta smile

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

21

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

pompe90 skrev:

såg att micke kunde låsa i sin D-Link, det var han syfta på. Lättare att få tag i en d-link iofs! mycket intressant. Dags åh leta smile

Lugna ner dig...du har ju redan hastigheter som räcker gott och väl till det mesta!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

22 Senaste redigerad av pompe90 (2012-05-07 11:08:48)

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

Micke skrev:
pompe90 skrev:

såg att micke kunde låsa i sin D-Link, det var han syfta på. Lättare att få tag i en d-link iofs! mycket intressant. Dags åh leta smile

Lugna ner dig...du har ju redan hastigheter som räcker gott och väl till det mesta!

haha, ja jo det är sant.

Men om jag vet att jag kan få bättre resultat så känns det surt att ligga på så låga värden som jag gör just nu.
Skall ut och mäta ikväll kanske vart gränsen går.

Om jag flytter mig 300m sidleds och står på marken alt i bilen med dongeln är det 60-70mbit ned och 40mbit+ upp.

då blir det att man vill ha mer när det är så "nära" tongue

"nära" 800meter är det fågelväg

edit: skrev till hastigheter på olika ställen.
Glömde givetvis hastigheter på min punkt, men vid plåtlokaerna är det max just nu 25mbit ned och 35mbit upp.
Topp hastighet 40mbit ned och 40mbit upp.

http://osterlindh.com/laddaupp/images/735tackning_telenor.png

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

23 Senaste redigerad av pompe90 (2012-05-07 13:33:17)

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

utan antenner, hängandes i en 5meter lång USB-sladd via Tinyn, även testat uppsatt under taknocken i plåt!

hör och häpna (rättare sagt, se åh häpna!)
Detta är efter mycket finlir med vinklingar!

http://osterlindh.com/laddaupp/images/782Sk_rmavbild_2012_05_07.png

Varför denna hastighet?

Jo som jag skrivit tidigare fanns det CELL-ID med 01-03 i slutet och 05-06

01-03 = 2-10mbit 800mhz antaglien
05 800mhz men närmare = 20-30mbit
och 06 = 2600mhz = kolla bild!

Jo, poängen med detta inlägg är att med antennerna så vill den antingen köra på 01-03 mast alt 05 men Aldrig 06.

Såfort man kopplar ut antennerna hoppar den på 06 och ger mycket bra värden. men med antenner 05 = 20-30mbit i upp och ned

EDIT:
Då skall man se om det blir något bättre med panelantenn @ 2.6ghz ! får se det slutet av veckan kanske.
Tillägger även att test via ftper(med 1gbit linor) har även använts så ex. Sam inte skriver om att man inte ska bara lita på bredbandskollan.
Bredbandskollen Göteborg 5Trådar är bäst. Även sthlm.
Speedtest vill jag helst inte använda, extremt dåliga servrar alt belastade finns bara.

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

24 Senaste redigerad av pompe90 (2012-05-07 15:04:28)

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

Micke skrev:
pompe90 skrev:

såg att micke kunde låsa i sin D-Link, det var han syfta på. Lättare att få tag i en d-link iofs! mycket intressant. Dags åh leta smile

Lugna ner dig...du har ju redan hastigheter som räcker gott och väl till det mesta!

pff!

NED

http://osterlindh.com/laddaupp/images/781du_meter_hastighet.png

UPP

http://osterlindh.com/laddaupp/images/962test.png

http://www.speedtest.net/result/1937156204.png

http://www.pingtest.net/result/62362717.png

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

25

Sv: Extern antenn - problem, störning ?

pompe90 skrev:
Micke skrev:
pompe90 skrev:

såg att micke kunde låsa i sin D-Link, det var han syfta på. Lättare att få tag i en d-link iofs! mycket intressant. Dags åh leta smile

Lugna ner dig...du har ju redan hastigheter som räcker gott och väl till det mesta!

pff!

NED

http://osterlindh.com/laddaupp/images/781du_meter_hastighet.png

UPP

http://osterlindh.com/laddaupp/images/962test.png

http://www.speedtest.net/result/1937156204.png

http://www.pingtest.net/result/62362717.png

Looking good! wink