1

Tråd: Dovado 4GR för instabil för fjärrövervakning?

Jag har kört en Dovado 4GR med ett 3G modem (Huawei E1750) som internetanslutning i stugan, som ligger 300 km bort, under ett par år.

Under tiden jag inte utnyttjar stugan har jag övervakning och styrning via routern (Axis kamera och Tellstick för styrning av lampor, värme, avfuktare etc).


Dovado 4GR är en "rolig" router med många funktioner som är helt rätt för denna tillämpning men tyvärr känns det inte som att den räcker hela vägen - STABILITET SAKNAS.

Efter ett stort antal Firmware (FW) uppdateringar kan jag sammanfatta läget:

- det kommer en ganska jämn ström med FW uppdateringar en del funktioner tillkommer men stabiliteten är alltid fortsatt låg, (främst känns detta som ett sätt för Dovado att få stöd för fler modem för att kunna fortsätta sälja routern vilket ju är helt OK)
- WLAN är instabilt när man är på plats och kräver i princip dagliga omstarter (ca 5-6 WLAN klienter, flera iOS och Mac OS)
- routern hänger sig även på "3G sidan", Connection Tracker hjälper men den visar ju också på problemen, normalt startar routern om dagligen


För att någorlunda avhjälpa instabiliteten kör jag med en timer i eluttaget som startar om routern (och 3G modemet) med jämna mellanrum (minst en gång per dygn).

Detta har gjort att "det funkar", men inte mer, att använda Dovado 4GR för fjärrövervakning. Jag har trots detta fått be grannar att vidta åtgärder för att komma igång efter hängningar.


Just nu har jag problem med att routern själv skickar och tar emot ca 50 MB/timme trots att den bara är igång (se annan tråd: http://www.mobilabredband.se/forum/view … p?id=4425). Jag har försökt stänga av alla funktioner och spärra möjligheten för yttre klienter att logga in.

Lösningen är enligt Dovado som vanligt att göra reset och installera om, utöver att detta är tidskrävande och störande så fungerar det inte på distans...

Ett ytterligare problem är att det fullständigt saknas möjlighet att felsöka eftersom Dovado väljer att inte tillhandahålla någon logg-information till användaren.


Till nästa uppdatering önskar jag mig EN funktion: STABILITET!

(Och kanske en logg eftersom jag inte riktigt tror på att den första önskan kommer att uppfyllas.) :-)

2 Senaste redigerad av ruva (2012-05-06 09:45:04)

Sv: Dovado 4GR för instabil för fjärrövervakning?

oj, fel tråd.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

3

Sv: Dovado 4GR för instabil för fjärrövervakning?

kaptenzoom skrev:

Just nu har jag problem med att routern själv skickar och tar emot ca 50 MB/timme trots att den bara är igång.

Det är kanske kameran som suger?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

4

Sv: Dovado 4GR för instabil för fjärrövervakning?

Micke skrev:
kaptenzoom skrev:

Just nu har jag problem med att routern själv skickar och tar emot ca 50 MB/timme trots att den bara är igång.

Det är kanske kameran som suger?

Tack för tips!

Kameran och allt annat är bortkopplat dock (stängt av WLAN och bytt lösenord på routern)!

5

Sv: Dovado 4GR för instabil för fjärrövervakning?

är det kina kameror så kan det vara mask i dom.
men om du har axis, men NY fw så skall dom vara ok, vissa äldre skall ej delas ut på nätet pga säkerhetshål.

har du appar i tex mobilen som hämtar bilder/film så drar det trafik m.m.
det märks oftast med hög andel upp trafik.

6

Sv: Dovado 4GR för instabil för fjärrövervakning?

kazoom, vad är det för firmware du använder på routern?

Vad är det för IP addresser du använder i Connection Trackern?

Vad har du för signal status där ute? Är det 2G eller 3G?

Vad är det för operatör du använder?

Kör du AUTO läge eller tvingar du endast-3G eller endast-2G?

Tack

7

Sv: Dovado 4GR för instabil för fjärrövervakning?

G-Man skrev:

är det kina kameror så kan det vara mask i dom.
men om du har axis, men NY fw så skall dom vara ok, vissa äldre skall ej delas ut på nätet pga säkerhetshål.

har du appar i tex mobilen som hämtar bilder/film så drar det trafik m.m.
det märks oftast med hög andel upp trafik.


Tack för tips!


Min Dovado 4GR "förbrukar" data själv!

Det finns inga lokalt anslutna klienter till routern (WLAN avstängt, inga nätverkskablar i)!


Möjligen kan något från Internet orsaka förbrukningen men jag har bytt lösenord så det borde inte vara så.

Tyvärr finns ingen logg i Dovado 4GR så det är svårt att avgöra vad som händer...



För övrigt anser jag att Dovado bör satsa på stabilitet före andra funktioner.

8

Sv: Dovado 4GR för instabil för fjärrövervakning?

dum fråga kanske men har du wp2 med macadress låsning? i router

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9

Sv: Dovado 4GR för instabil för fjärrövervakning?

ja nu är jag inte vaken.......står ju att du inte kör w-lan   = Sorry

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

10

Sv: Dovado 4GR för instabil för fjärrövervakning?

Sam skrev:

kazoom, vad är det för firmware du använder på routern?

5.0.16.6508 official

Vad är det för IP addresser du använder i Connection Trackern?

Connection Tracker är inte aktiv nu och problemet finns kvar, annars har jag:

IP Address 1: 8.8.8.8
IP Address 2: 4.2.2.2
IP Address 3: 60.0.0.1

Vad har du för signal status där ute? Är det 2G eller 3G?

3G, ca 45% med en extern antenn

Vad är det för operatör du använder?

Telenor

Kör du AUTO läge eller tvingar du endast-3G eller endast-2G?

Har kört Auto, testar nu endast 3G men ser ingen skillnad


Har du någon idé om vad som kan orsaka dataförbrukningen?!



För övrigt anser jag att Dovado bör satsa på stabilitet före andra funktioner.

11

Sv: Dovado 4GR för instabil för fjärrövervakning?

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 434#p35434