1 Senaste redigerad av heskott (2012-05-02 21:15:23)

Tråd: Time Capsule & Dovado 4GR

Hej mina vänner,

Har varit läsare av detta forum länge, detta blir mitt första inlägg.

Hur kopplar jag på bästa sätt ihop min Dovado 4GR med min Time Capsule. Uppsättningen är följande.

Dovado 4GR
Tele2 E398 4G modem
Time Capsule
USB disk kopplad till TC med filmer för delning via WiFi

Har ett par enheter (PS3, AppleTV, Xbox 360, Samsung TV) kopplat via en Cisco switch/hub med Ethernet kabel kopplat till Dovadon.

Övriga enheter, de övriga Apple TV enheterna, iMac, iPhones och iPads kör via WiFi.

Nu till frågan.

Hur gör jag kopplingen mellan Dovadon och TC?
Vilka inställningar gör jag i 4GR resp. TC?
Ser helst att TC är den som sköter det mesta, typ WiFi utdelningen etc. Det Dovadon ska göra är att förse TC med internet.

Samtliga enheter, modem etc. är uppdaterade till den senaste firmware.

Prio är bästa möjliga hastighet samt en stabil uppkoppling.

Ser fram emot era svar och förslag. SAM, du är ju ett proffs, ser fram emot ditt "kopplingsschema" för detta.

/Henrik

2

Sv: Time Capsule & Dovado 4GR

heskott skrev:

Hej mina vänner,

Har varit läsare av detta forum länge, detta blir mitt första inlägg.

Hur kopplar jag på bästa sätt ihop min Dovado 4GR med min Time Capsule. Uppsättningen är följande.

Dovado 4GR
Tele2 E398 4G modem
Time Capsule
USB disk kopplad till TC med filmer för delning via WiFi

Har ett par enheter (PS3, AppleTV, Xbox 360, Samsung TV) kopplat via en Cisco hub med Ethernet kabel kopplat till Dovadon.

Övriga enheter, de övriga Apple TV enheterna, iMac, iPhones och iPads kör via WiFi.

Nu till frågan.

Hur gör jag kopplingen mellan Dovadon och TC?
Vilka inställningar gör jag i 4GR resp. TC?
Ser helst att TC är den som sköter det mesta, typ WiFi utdelningen etc. Det Dovadon ska göra är att förse TC med internet.

Samtliga enheter, modem etc. är uppdaterade till den senaste firmware.

Prio är bästa möjliga hastighet samt en stabil uppkoppling.

Ser fram emot era svar och förslag.

/Henrik

Koppla som följer:
Modem -> Dovado -> Ethernet till TC
Modem -> Dovado -> Din Cisco hub

Om du ska använda TC som router rekommenderar jag dig att stänga av WLAN i Dovado-inställningarna. Då agerar inte routern längre som trådlös accesspunkt utan endast som switch smile

Mer än så kan jag inte säga då jag inte har koll på vad TC har för inställningar. Jag tror ändå att det borde räcka!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Time Capsule & Dovado 4GR

Tack för snabb respons.

Vilka portar ska jag använda, hur ska WAN resp LAN portarna kopplas på 4GR & TC?

/Henrik

4

Sv: Time Capsule & Dovado 4GR

heskott skrev:

Tack för snabb respons.

Vilka portar ska jag använda, hur ska WAN resp LAN portarna kopplas på 4GR & TC?

/Henrik

Wan porten på routern ska inte används då du använder ett USB-modem som sitter i USB-porten. Sätt det såhär:
DOVADO LAN -> CISCO WAN/IN
DOVADO LAN -> TC WAN/IN

Du kan annars köra CISCOn i en LAN-port på TC.

Hur har du det kopplat idag? Eller har du det inte inkopplat alls för tillfället? Stämmer det att du kör TCn i Dovadon och Ciscon i dovadon?
Om det fungerar som det är idag, varför vill du ändra?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: Time Capsule & Dovado 4GR

@careface: Har haft det kopplat precis som du beskriver men med katastrof hastighet. Ligger på ca 5 mbit på Tele2´s 4G modem. Sätter jag in modemet direkt i dator (iMac) har jag direkt min. 45mbit och oftast mycket mer.

Vet inte om jag missat någon inställning i AirPort-verktyg för TC eller konfigen i 4GR. Tycker det har blivit krångligare med den senaste mjukvaran för TC (ver 7.6.1).

Som det är nu har jag fimpat wlan i 4GR, ska man kanske ha detta aktivt samtidigt som wlan är aktivt på TC? Låter ju inte tråligt.

Detta kan göra en galen med låga hastigheter, uppenbarligen kan modemet (E398) leverera, men det tar stopp någonstans.

Har kört en ca. 0.5m USB sladd från 4GR till modemet tidigare. Provade idag att inhandla en "0.3m USB extra poweradapter" från Kjell & CO (Art nr: 68119), ingen skillnad.

Är det Dovado 4GR som spökar? Såg att Huawei B593 fått riktigt bra betyg, något att satsa på, verkar vara bra fart i denna.

Ser fram emot era svar och lösningar.

/Henrik

6

Sv: Time Capsule & Dovado 4GR

heskott skrev:

@careface: Har haft det kopplat precis som du beskriver men med katastrof hastighet. Ligger på ca 5 mbit på Tele2´s 4G modem. Sätter jag in modemet direkt i dator (iMac) har jag direkt min. 45mbit och oftast mycket mer.

Vet inte om jag missat någon inställning i AirPort-verktyg för TC eller konfigen i 4GR. Tycker det har blivit krångligare med den senaste mjukvaran för TC (ver 7.6.1).

Som det är nu har jag fimpat wlan i 4GR, ska man kanske ha detta aktivt samtidigt som wlan är aktivt på TC? Låter ju inte tråligt.

Detta kan göra en galen med låga hastigheter, uppenbarligen kan modemet (E398) leverera, men det tar stopp någonstans.

Har kört en ca. 0.5m USB sladd från 4GR till modemet tidigare. Provade idag att inhandla en "0.3m USB extra poweradapter" från Kjell & CO (Art nr: 68119), ingen skillnad.

Är det Dovado 4GR som spökar? Såg att Huawei B593 fått riktigt bra betyg, något att satsa på, verkar vara bra fart i denna.

Ser fram emot era svar och lösningar.

/Henrik

Vilken version kör du i Dovadon? Det står när du precis loggat in!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7

Sv: Time Capsule & Dovado 4GR

Den senaste, 6.0.0.

8

Sv: Time Capsule & Dovado 4GR

heskott skrev:

Den senaste, 6.0.0.

okej, vad får du för hastighet om du kör modemet direkt i datorn - på samma plats där routern står? Det kan nämligen skilja på några meter - när det gäller mobilt bredband.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776