1 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-03 15:47:03)

Tråd: Vad är skillnaden mellan MiMo och diversitet?

Många WLAN och bredbandsroutrar har dubbla antenner för diversitetsmottagning, t ex för att utnyttja polaritetsdiversitet, så t ex Vololink 12x-serien. Samtidigt sägs en del nya 4G routrar som Fritzbox AMV6840 störja Multiple input Multiple output och då kallas de dubbla antennerna Mimo antenner - men lik förbenat så används bara en antenn för sändning medan båda används för mottagning inkl. diversitet. Både Sierra Wireless och Funkwerk kallar sina dubbla LTE antenner för Mimo2 x2 antenner fast de två antennerna i burken är vridna 90 grader i förhållande till varandra. Så när blir diversitetsmottagning multiple input multiple output?? Är Net1s teknik med att sända över tre carriers Mimo-teknik? Att d90 har dubbla antenner för motttagning förklaras med diversitetsvinst och inte Mimo vinst.

Samma sak på basstationssidan. även GSM master har dubbla antenner vinkalde +/- 45 grader men GSM använder inte MIMo för det. Så när blir dubbla antenner Mimo antenner?? Ska man sända på flera kanaler samtidigt och även dra nytta av mottagningsdiversitet bör man väl ha minst fyra antenner?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Vad är skillnaden mellan MiMo och diversitet?

Jag ska inte säga att jag är expert på detta men diversitet handlar väl om att välja den bästa av flera signaler? Har jag två antenner med diversitet så väljer jag den som för tillfället ger mig den bästa signalen.

MIMO är ett vitt begrepp som kan innehålla fler sätt att få en bättre signal, men ett av de häftigare är att om du har många samverkande antennelement så kan du mata dem lite olika i fas och därmed styra riktverkan på antenn. En basstation kan alltså istället för att bara sända ut effekten rundstrålande styra den åt det hållet mobilen befinner sig. Och mobilen kan i bästa fall styra sin sändareffekt åt basstationens håll. En form av "smarta antenner".

Sedan finns det också andra delar i MIMO där man kan öka throughput genom att dela upp signalen i flera flöden. Se nedanstående WIKI om du orkar läsa igenom texten:

http://en.wikipedia.org/wiki/MIMO

Jag orkade inte traggla igenom hela men du verkar ha intresset att sätta dig in i detta.  wink

3 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-04 06:53:27)

Sv: Vad är skillnaden mellan MiMo och diversitet?

Jo, jag hade redan tragglat mig genom texten utan att förstå hur det kunde finnas täckning för att t ex AMV 6840 stödjer MiMO som det står i manualen på sid 11 fast det på sid 18 står att bara den ena antennutgången används för sändning. Notera också anmärkningen under den första bilden i wikin där det står att beteckningarna mimo, miso, siso hänför sig till radiokanalerna som bär signalen , inte till apparaten med antenner. Ändå visar bilden just apparater med antenner.

Visserligen används många underbärvågor/subcarriers i LTE men Det är väl knappast det som gör det till mimo för då skulle det räcka med en anten på var sida.

Att dubbelantenner som de quadantenner som säljs av Funkwerk och Sierra Wireless kallas MIMo 2x2 antenner är bara larv. Det är klart att en antenn kan användas för både mottagning och sändning eftersom sändareffekten är så låg. De är dubbelantenner med skilda polarisationsplan helt enkelt. För övrigt finns ingen orsak att sända med skilda polarisationsplan om mottagarsidan ändå har polarisationsdiversitet. På den tyska LTE 800 siten fick jag beskedet att nuvarande LTE standard inte innefattar dubbla sändare på basstationssidan heller. Tekniken är således på båda sidor Single out Double in. Ska man sedan upp ytterligare i fart över 100 mbit/s måste mimo med fler antenner in.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Vad är skillnaden mellan MiMo och diversitet?

Minimikravet för MIMO är vad jag förstår minst två aktiva antenner på både mottagar och sändar sidan. Så du har rätt i att det inte kan vara MIMO om bara en antenn används för sändning.

5

Sv: Vad är skillnaden mellan MiMo och diversitet?

MIMO har blivit en reklamslogan (och har alltså inget innehåll alls).

MIMO handlar rent tekniskt om att försöka utnyttja flera olika vägar från sändare till mottagare. Den bygger alltså på att det förekommer reflektioner som ger upphov till dessa olika vägar. Men om det inte finns tillräckligt med reflektioner så är MIMO helt värdelöst. I en stad med en massa järn i betong kan det finnas mycket reflektioner medan det kan vara dåligt i glesbygden - speciellt på plattland med lövskog som inte reflekterar utan bara dämpar.

Förr var flera olika vägar för signalen väldigt illa eftersom de kunde försvaga den men med modern signalbehandling strävar man till att få de olika signalerna att i stället förstärka varandra. Men som sagt - det förutsätter att det faktiskt finns flera olika vägar för signalen.

6 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-21 11:36:54)

Sv: Vad är skillnaden mellan MiMo och diversitet?

Så trots att det bara finns en antenn på sändarsidan (SI) kan mottagarsidan använda MO med två antenner för att differentiera signalerna. Men då handlar alltså MIMO osv inte nödvändigtvis om att flera parallella dataströmmar sänds samtidigt? Utan det handlar om att paketen hamnar lite här och var pga reflektioner och att man med fler antenner och integrerad mottagning kan fånga upp det mesta. Vill man sprida ut paketen ännu mer spatialt kan man använda flera sändarantenner för då är sannolikheten än större för spatial spridning och att någon av mottagarantennerna kan plocka upp dem.

Vid TV-sändning från satellit som sker med direktsikt utan reflektioner (annat än från en bra parabol)  används riktningspolaritet för kanalseparation men det kan knappast vara ändamålsenligt när det gäller LTE. Därför borde det inte vara någon större vits med att sända över två polarisationer eftersom mottagarsidan både vid masten och routern ändå förmodligen tar hand om signalen, vilken polarisering den än har. För övrigt ändras polarisationsplanet vid reflektion, varthän är svårt att säga. 

Är man i radioskugga bör man sända med en rundstrålande, dvs vanligen vertikal antenn eftersom man inte vet på vilka vägar signalen når mottagaren. Samma vid mottagning. Har man istället en horisontellt polariserad antenn för mottagning med kraftig riktverkan missar man alla signaler som kommer från håll utanför antennlobens riktning. Kommer ihåg att man för CDMA450 vid försök fann att bästa kombination på stort avstånt från masten (och förmodligen mycket reflektioner) var en riktantenn plus en rundstrålande vertikal.  Jag testade det med gott resultat på 450 med en yagi plus en vertikal, i detta fall Net1s portabelantenn som inte väger många gram, placerad på ett förlängningsrör ovanför yagin. 

Skulle gärna se idén förverkligad med en dubbelantenn för reflexionsberoende platser bestående av en vertikal antenn med 6 dB förstärkning och stackade haloantenner också med 6 dB förstärkning men med horisontell polarisation.

Procom.dk har en vertikal antenn CXL900-6LW/I som ger 8 dBi gain och är två meter lång.  Strålningsdiagram finns http://www.procom.dk/products/marine-an … xl-900-6lw

Återstår bara haloantennerna och pengar, för Procomms proffsantenner är dyra.
http://www.procom.dk/products/marine-an … xl-900-6lw

Edit: Allt ovanstående är rätt surrigt. Det är fortfarande oklart om basstationerna sänder två dataströmmar eller ej. I routern anges RSRQ för vardera mottagarantennen, men inte åtskilt för TX-antennerna. Eftersom en mottagarantenn tar emot båda dataströmmarna så kan RSRQ inte vara separerad med avseende på dataströmmen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.