1

Tråd: Subnet mask - fast????

En mycket grundläggande del av IP är möjligheten dela in ett nätverk i subnät. Vad jag förstår av olika forum så är subnätsmasken fast till 255.255.255.0. Det här är i så fall helt sjukt. Hade jag vetat det hade jag inte köpt in de två routrar jag testar. Det var så självklart att det skulle finnas att jag inte ens funderade på att det inte skulle finnas. Jag har hållit på med TCP/IP sedan 80-talet och aldrig stött på en produkt som inte klarar subnät. För mig är det här på gränsen till etikettsbrott.

Vi har tre små lokalkontor med var sitt subnät inom privat C-klass nät. Dessa integreras via VPN-tunnlar. VIsst, vi kunde löst det på andra sätt och vi skulle nog i dag ha löst det på andra sätt. Men jag vill inte tvingas göra det här och nu.

Se till att variabla subnätsmasker kan användas om ni vill ses som en seriös leverantör.

2

Sv: Subnet mask - fast????

Jag håller med fullständigt!
Jag har heller aldrig tidigare stött på en produkt där det inte går att ställa in önskad subnetmask... sad

3

Sv: Subnet mask - fast????

Medhåll!!

Jag valde Dovado för att ha en 3/4G router fast monterad i min båt. Har en extern 3G antenn med 6 db förstärkning för schysst Internet i ytterskärgården.

Tyvärr kan jag inte få nätet att fungera med navigationsutrustningen i båten. Furuno (navigationsinstrument och radar) kör med ett B-nät, 172.31.xx.xx för sina enheter och eftersom Dovadon inte kan dela ut IP-adresser via DHCP med korrekt nätmask för ett B-nät eller sätta nätmasken för det egna interfacet så skiter det sig.

Har varit i kontakt med Dovados support och maken till arrogant bemötande var länge sedan jag mötte. Det tog väl 3-4 mail innan de förstod frågan (kompetens?) och när de väl förstod vad jag frågade efter så var svaret bara ungefär att "det är så den fungerar, kontakta din ÅF (Dustin) om du tycker det är fel".

Jag kommer leta efter en anna router att byta till. Skulle avråda att använda denna för några som helst installationer där man vill kunna anpassa nätverket efter specifikt behov. Och extremt dåligt att detta inte framgår av specifikationerna så att man kan bestämma sig för att inte köpa denna i förhand.

Mycket trist...

4

Sv: Subnet mask - fast????

Att Dovado duckar för diskussionen i denna tråd tyder ju på att de antingen inte har kompetensen att förstå vad vi pratar om, eller också tycker de inte att frågan är särskilt viktig.
I båda fallen är det inte särskilt smickrande för Dovado och höjer inte förtroendet för deras produkter.

5

Sv: Subnet mask - fast????

Vi har inga planer för detta. Det har sagts förut i tidigare tråd.

6

Sv: Subnet mask - fast????

Och det tyder ju på att ni inte förstår problemet... sad

Som ovan beskrivits så är det en så grundläggande del av IP att kunna sätta valfri nätmask på lokala nätverksinterfacet att man som nätverkstekniker verkligen lyfter på ögonbrynen när möjligheten inte finns.

Jag har jobbat med drift av IP-nät och UNIX-servrar i över 20 år och Dovado är det ENDA stycke hårdvara jag sprungit på under alla dessa år som det inte går att ställa in nätmasken på...?!?

Det sänder tyvärr signaler om att kompetensen på Dovado vad gäller nätverksbiten lämnar en del övrigt att önska. En liknande sak som också borde vara en fullständig självklarhet är möjligheten att sätta routern i bryggat läge. Dessa två saker, subnätmasken och bryggat läge finns på så gott som samtliga andra mindre routrar på marknaden, men inte på Dovado. Varför skulle det inte behövas på en Dovado???

Dovado är duktiga på support för allehanda modemtyper och på att lägga till features som Tellstick och GPS. Hade man haft en fullvärdig nätverksmotor i botten hade det varit vasst att lägga detta som grädde på moset.

Istället blir det närmast löjligt att lägga på dessa features när den grundläggande nätverksfunktionaliteten har så stora brister. Som att klistra kromlister på en Trabant ungefär...  lol

7

Sv: Subnet mask - fast????

Sam, jag sökte i forumet innan jag postade, kan du skicka en länk till var detta diskuterats tidigare? Eller ännu hellre, berätta hur Dovado motiverar detta beslut?

När jag sökte efter en router och hittade Dovado i höstas fick jag intrycket att de var lite positionerade mot entusiaster. De verkade ha en ambitiös produkt, många releaser på programvaran och en aktiv användargrupp. Vilket jag gillar och gjorde jag köpte en 4GR. Men detta med avsaknanden av basic inställningar för IP tyder ju på tvärtom, köp Dovado om du inte har så mycket koll på läget och bara ska ha en router till ett enkelt scenario och inte ska "skruva" med något.

Dessutom lär ju inte Dovado skriva en TCP/IP-stack från scratch. Routern är förstås baserad på något embedded-OS eller annat som har en färdig IP-stack. Och jag sätter fem spänn på att det i IP-stacken förstås går att sätta dessa inställningar, t ex nätmask för interfacet (och DHCP-servern), vilket troligen gör att Dovados val är att "bara" inte ta med det i gränssittet till köparen av produkten.

Jag skulle vilja hävda att detta inte är en korrekt implementation av IP. Kan inte heller hitta någon annan nätverksprodukt där det inte går att sätta nätmask.

8

Sv: Subnet mask - fast????

För den som är intresserad.
http://www.ralphb.net/IPSubnet/index.html

9

Sv: Subnet mask - fast????

Bra länk där, kan vi få fram den till utvecklarna på Dovado månntro?  big_smile

I mitt specifika fall så är situationen både bättre och sämre. Bättre för jag skulle faktiskt klara mig utan en inställning för nätmask om Dovado antog en korrekt (klassfull) nätmask för konfigurerad IP. I mitt fall så behöver jag nämligen han en IP i ett B-block, 172.31.x.x, så om Dovado satte den normala (klassfulla) nätmasken 255.255.0.0 så skulle det fungera för mig.
Sämre: Eftersom det visar sig att Dovados programvara är ännu mera trasig än bara att det inte går att sätta nätmask, de sätter nätmasken till 255.255.255.0 även om man konfigurerar den med en (klassfull) IP-adress.

Och detta med IP-adressklasser, A, B C, slutade vi ju med för 10 år sedan i alla fall och sedan dess kör vi klasslöst och istället konfigurerar en nätmask för att säga vad som är lokalt IP-nät och vad som är IP-nät som ska routas ut från det lokala.

Fler bra tips på länkar som visar hur undermålig Dovados IP-implementationen (gränssnittet till den) är? Skulle vara kul att se om det går att hitta andra liknande produkter som gjort samma val...

10

Sv: Subnet mask - fast????

Efter att ha letat lite i forumet hittade jag följande tråd:
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2272

där Mathias på Dovado svarar på frågan "Hur ändrar jag subnätmasken?".
Svaret från Mathias på Dovado är: "Går ej och vi ser inget behov att implementera något sådant idag."

Misstänker att det är detta inlägg Sam syftar på när han hänvisar till tidigare tråd.

Texten "vi ser inget behov att implementera något sådant" styrker ju tyvärr bara misstankarna om att Dovado inte riktigt har koll på vad de sysslar med i detta fallet. Som gammal nätverksräv ryser man vid sådana uttalanden...

Som sagt, grundutbildning i TCP/IP för Dovados personal vore nog inte helt fel.  big_smile

11

Sv: Subnet mask - fast????

svenix skrev:

Efter att ha letat lite i forumet hittade jag följande tråd:
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2272

där Mathias på Dovado svarar på frågan "Hur ändrar jag subnätmasken?".
Svaret från Mathias på Dovado är: "Går ej och vi ser inget behov att implementera något sådant idag."

Det är inte ofta (som tur är) att man hör något så tafatt från en tillverkare hmm
T-Link TL-MR3420 (ca. 350 spänn) klarar av en så enkel sak, men inte en 4GR (ca. 3 ggr mer, 1000 spänn) sad
Båda boxarna är linux-baserade. OS:et sätter inga hinder för det, men det gör Dovadofolk.

Free your mind, and your OS will follow.

12

Sv: Subnet mask - fast????

Synd att Dovado har den inställningen och inte ens verkar vilja diskutera detta eller erkänna att det är en miss... sad

13

Sv: Subnet mask - fast????

Som epilog kan jag rapportera att min TP-Link TL-MR3420, inköpt på Webhallen för 339 kr, fungerar alldeles utmärk som ersättare för Dovadon. Alla inställningar som behövs och som man förväntar sig, bra 3G+ prestanda och det mesta annat likvärdigt.
Skulle gärna sälja min 4GR till någon som inte behöver kunna ändra nätmasken men jag tror inte någon är intresserad då jag har min båt-routrar strippade på casen och hot-glue-monterade i en vattentät apparatlåda istället.

Lycka till med att få Dovado att lyssna på denna och andra användarbehov!   tongue

14

Sv: Subnet mask - fast????

Intresset för att lyssna på användarna verkar inte så stort på Dovado för tillfället tyvärr...  sad

Jag har också köpt en TP-Link MR3420 från Webhallen men har inte fått den ännu. Räknar med att den ska bli min framtida semesterkamrat i stället för UMR:en som Dovado inte vill uppdatera längre. wink

15

Sv: Subnet mask - fast????

Jahapp, det var droppen.

Jag skulle ha behövt öka på subnetmasken en bit i helgen, men det funkade ju inte.

Nu blir det en TP-Link och så får jag skriva av min 4GR som oanvändbart skräp.

16

Sv: Subnet mask - fast????

Det är sådana här saker som gör att man tyvärr inte kan betrakta Dovado som en seriös tillverkare av nätverksutrustning...  sad

Vad gäller stöd för olika USB-modem, javisst - Dovado ligger definitivt i framkant där!

Men vad gäller basic förståelse av grundläggande nätverksteknik så har det tyvärr framskymtat stora brister genom åren där ansvariga inte ens förstått behovet av att kunna ändra t.ex. subnätmask. Dovado är det enda stycke nätverksprodukt jag stött på genom åren där det inte går att ändra en sån grundläggande grej som annars är standard i ALLA IP-utrustningar.

Man tager sig för pannan...