1 Senaste redigerad av Snoopy32 (2012-07-26 13:03:38)

Tråd: Bygg din egen antenn !

Hej !

Det finns många dyra antenner att köpa med bra NOMINELL förstärkning.
Tyvärr reduceras förstärkningen av kabeln mellan modemet och antennen med ca 0.5dB/meter kabel OCH dessutom med 2-3 dB för varje kontakt längs vägen, dvs minst två st.

Med ett par meter kabel och två kontakter har antennförstärkningen på tex. 12dB minskats med kanske 0,5dB*6m + 2*2dB=7dB. Således kvarstår bara 5dB förstärkning från den (dyra !) antennen som ger nominellt 12dB förstärkning !

En mycket billigare och effektivare lösning är att bygga en antenn själv !


Både hemma och på arbetet använder jag (nästan gratis) hemmabyggda lösningar bestående av halvparaboler byggda av gjutrör i papp resp. skyltplast klädda med aluminiumfolie.

Googla på "+windsurfer +wifi +antenna" så hittar ni konstruktionsexempel !!

4G-modemen (i mina fall) är placerade i halvparabolens brännpunkt varför man slipper antennkabel och kontakter som sänker förstärkningen.

4G-antenn


Denna lösning ökar inte bandbreden vid mottagning så mycket (ungefär bara till det dubbla....), men vid sändning är det stor skillnad.
Med halvparabolen rätt inriktad ökade hastigheten vid sändning från ca 4Mbit/s till ca 25Mbit/s (4G)


MVH,
Erland

.

2

Sv: Bygg din egen antenn !

Intressant!

Måste testa detta när jag kommer hem. smile

3 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-01 06:53:50)

Sv: Bygg din egen antenn !

Inte bara halvparaboler. Det finns massor av exempel på hembyggen för wifi. För övrigt kan mycket väl en vanlig offset tv parabol användas som kanske redan finns på taket.

T ex http://www.ab9il.net/wlan-projects/wifi3.html

Vitsen med att ha usb modemet i fokus istället för en matningsantenn ansluten till modemets antennkontakt är att modem ofta innehåller två antenner men att yttre antenn bara kan kopplas in istället för den ena. Man skulle kunna roa sig med att ha två halvparaboler med usb modemet i den ena och en ansluten extern antenn i den andra och så pröva olika polarisation.

Halvparabolen är en bra och praktisk lösning ett steg upp från bara modemet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4 Senaste redigerad av pompe90 (2012-05-01 19:24:25)

Sv: Bygg din egen antenn !

Detta skall testas imorgon! Bor inte långt från 2600mhz mast, men har två byggnader ivägen (i plåt) så man får inte någon signalstyrka åh hejja över.

Måste den vara i plåt+folie? Jag har bara plastskiva+ folie ännu. Får väl se imorrn hur mycket det ger smile!

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

5 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-02 08:37:56)

Sv: Bygg din egen antenn !

Folie går säkert bra, de flesta antenner görs av aluminium. Eller en aluminiumplåt böjd som halvparabol.

Metaller uppför sig inte som man kanske kan tro när det gäller högfekventa växelströmmar. Det finns något som heter skin effect på engelska vilket innebär att strömmen huvudsakligen går i ytskiktet av en ledare, men hur djupt och med vilket motstånd beror på vilken metall det är. Ju högre frekvensen är, desto mer håller sig strömmen på ytan. Jag gissar att över 2 GHz tunn aluminiumfolie är lika bra som ett material som är någon mm tjockt.

Vitsen med att ha ett tunt guldskikt på ledningar fram till antenn i modem är att strömmen ändå går i ytskiktet och att guld (och silver) har särskilt bra egenskaper vad gäller skin effect med låga förluster. Mässing är inte lika bra, koppar lite bättre än mässing. För likström är mässing mycket bra. Stål är värdelöst redan för 50 Hz växelström. Att gjutjärn är mycket bra som jordplan för en gps för biltak kunde jag konstatera för flera år sedan efter test med stekpanna och kafebord. Mycket skämt om skillet (stekpanna)  tills förklaringen kom om skin effect i magnetiskt gjutjärn). Har fortfarande inte kläm på vad som gäller för ledare kontra reflektorer kontra jordplan i förhållande till olika metaller.

I LTE sammanhang brukar sägas att det kan vara en fördel att kunna ta emot även reflekterade signaler eftersom tekniken medger att de tas till vara. Därför bör inte en antenns öppningslob vara för smal. Således bör inte heller en parabol vara perfekt eftersom den i så fall inte fångar signaler som kommer in snett i förhållande till parabolens mittlinje. Jämför satellitparaboler där man är noggrann med att ha matningen/mottagningen direkt i fokus, helst även med riktverkan in mot parabolen. Där vill man undvika att ta in närbelägna satelliter och är dessutom angelägen att noga skilja på polarisationsplanen, tvärtom från LTE där man vill ha med både vertikal och horisontell polarisation.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Bygg din egen antenn !

pompe90 skrev:

Måste den vara i plåt+folie? Jag har bara plastskiva+ folie ännu.

Den behöver ABSOLUT INTE vara plåt+folie, ett lager metall räcker !

Mina är byggda i itusågat gjutrör i PAPP med påklistrad alu-folie, och den andra i ett plastmaterial för skylttillverkning som var lätt att böja med lite uppvärmning samt påklistrad alu-folie.

Gör man parabolen i plåt behövs ingen påklistrad alu-folie !

Lycka till !

MVH,
/Erland

.