1

Tråd: Ändra Till 3G-only

Hejsan jag har ett mobilet bredband från telenor. jag har haft problem med att mottagning hoppar. tex när jag sitter och spelare swtor så kan den hoppa från typ 100ms till 3000 är riktigit jobbigt, så jag skickade ett email till telenor och dem sa att jag skulle prova ändra inställningen från 3G&2G Till 3G Only. Men av någon anleding går det inte att ändra till 3G-Only istället står det så här

På den här sidan meddelas du om fel i processen med att ändra inställningarna för trådlös 3G-gateway.

Åtgärden körs och det går inte att söka efter nätverk.

Vänta i 3 sekunder och klicka sedan på Fortsätt eller så kan du uppdatera sidan

är det någon som vet hur man får det att ändra till 3G-only

Bredband:Huawei B683 3-router 21 Mbps

2

Sv: Ändra Till 3G-only

Du måste vara nedkopplad för att ändra. Inte insluten till Internet. Så fungerar det med mitt från Tre.

3

Sv: Ändra Till 3G-only

Andreas1990 skrev:

Hejsan jag har ett mobilet bredband från telenor. jag har haft problem med att mottagning hoppar. tex när jag sitter och spelare swtor så kan den hoppa från typ 100ms till 3000 är riktigit jobbigt, så jag skickade ett email till telenor och dem sa att jag skulle prova ändra inställningen från 3G&2G Till 3G Only. Men av någon anleding går det inte att ändra till 3G-Only istället står det så här

På den här sidan meddelas du om fel i processen med att ändra inställningarna för trådlös 3G-gateway.

Åtgärden körs och det går inte att söka efter nätverk.

Vänta i 3 sekunder och klicka sedan på Fortsätt eller så kan du uppdatera sidan

är det någon som vet hur man får det att ändra till 3G-only

Bredband:Huawei B683 3-router 21 Mbps

Du går in på fjärranslutningar och ändrar..

Inställningar > Fjärranslutning > Profilhantering
Där inne går du ned till anslutningsläge och ändrar ifrån automatiskt till manuell och sparar..  sedan går du in till  Inställningar > Fjärranslutning > Inställningar för mobilt nätverk och ändrar till 3G only.och sparar.. sedan går du tillbaka till Inställningar > Fjärranslutning > Profilhantering och sätter tillbaka automatiskt och sparar. (routern kanske vill starta om och du tappar anslutning)

Jag vet att detta är ett omständligt sätt, men det funkade för mig när jag grejjade med antennen.

Med detta sagt. Varför skall du ändra till endast 3G? Du har faktiskt ett mobilnummer som du kan ringa om du vet att du har taskig mottagning på IP-telefonin. Dessutom förlorar du förmågan att skicka dina 30 fria SMS varje månad via routern

4 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-04-29 10:26:49)

Sv: Ändra Till 3G-only

Ursäkta dubbelposten, men vill du komma ned i pingtid så skulle jag snarare föreslå en extern antenn, någon utomhus historia med en lågförlustkabel. Om du redan har en antenn så skulle jag snarare säga att felet inte finns hos dig utan i telenors mast, och det skall tyvärr mycket till innan de ens lyfter på bakdelen för att undersöka saken tyvärr.

Jag har försökt i ett annat ärende och deras svar var, "Har du provat starta om routern? Vi vill att du kollar med olika datorer först, och sedan på olika adresser, och om möjligt prova ett modem av en kompis innan vi skickar ut någon för att felsöka"

Allvarligt alltså..  Skrattretande.. vem vill starta om routern och härja med simkort och springa iväg till grannen med sin utrustning för att få KTJ att skicka ut en tekniker, och de tycks glömma att vi med B683 dosorna även har hemtelefonin knutna till denna. Vi vill inte ha en massa avbrott! Lite "kalle anka" på linjen ibland när man snackar får man ta då vi snackar IP-telefoni via trådlöst. Pingtiderna kan variera en hel del beroende på belasting på mast, men de får inte vara så långa så att samtal bryts.. 

Dock måste jag berömma Huawei. Det är ett riktigt bra modem det där och trots att alla antenner är inbyggda är de riktigt bra. I en stad där det finns fullt av 3G antenner måste dessa dosor ifrån Huawei vara optimala, bara att sätta i valfri fönsterkarm. värre är det på landet dock, där avstånden till masten ibland kan vara långa