1

Tråd: Recension: Huawei E353 (maxwireless.de)

Recension: Huawei E353 (maxwireless.de)
http://maxwireless.de/2012/test-huawei- … mts-stick/

http://maxwireless.de/wp-content/uploads/2012/01/Huawei-E353.jpg

Google.se     Tyska / Svenska
http://translate.googleusercontent.com/ … 522EKydPWQ

2

Sv: Recension: Huawei E353 (maxwireless.de)

E353 Hilink (från Tre) är inte ett modem utan ett modem + en minirouter. Väldigt trevligt men går inte att koppla till min router. Dovadon stöder E353 men inte Tre-versionen. Litet besvärligt då jag ahr flera maskiner som borde kopplas till nätet.

Känsligheten är relativt bra. I övre våningen får jag ibland fyra staplar av fem (utan antenn)  men det varierar kraftigt. Med den gamla E1550 kopplad till Dovadon (UMR) så får jag 12 % med en 12 dB riktantenn.

3

Sv: Recension: Huawei E353 (maxwireless.de)

Det står inte ett ord i den tyska recensionen om att E353 också skulle ha mifi funktion, således vara ett modem plus minirouter. I och för sig har flera av Huaweís grejor dubbel funktion. E583C kan vara antingen mifi men blir modem om man ansluter den med usb till en dator eller router.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Recension: Huawei E353 (maxwireless.de)

Vad jag förstått så finns det minst tre olika versioner av E353 - möjligen avviker Tre-versionen dessutom från dessa ... Alla versioner har t.ex. inte 900 MHz.

Så det är litet besvärligt att veta vad man egentligen köper.

5

Sv: Recension: Huawei E353 (maxwireless.de)

Nåjo, om man söker tillräckligt så ser man på Tre att DERAS Dovado har en mjukvara som INTE finns på Dovados nätsida. Tre har alltså satt in nånting så att kunderna skall vara låsta och ingenting är kompatibelt.

Fan ta alla jävla operatörer ! Så nu får jag slänga Tre-modemet och köpa ett annat olåst E353 modem som fungerar med en router. Bortkastade pengar alltså. Men det är förstås eget fel - man borde ha lärt sej att aldrig köpa nånting av en operatör ... Tre går ju inte att använda till annat än reserv eftersom trafikgränserna är så lågt satta.

Som ett kuriosum kan jag berätta att vissa i vårt fibernät där hemma lyckas komma upp i en trafik på 200 GB per vecka - och då använder de det bara på kvällarna. Tre kan ta sina 20 GB per månad och stoppa dem på en plats där varken sol eller måne lyser. Att det är billigt ? Tja, vi har lägre månadsavgift än Tre.

6

Sv: Recension: Huawei E353 (maxwireless.de)

jag lyckades förbruka 1TB/månad på 90 talet med 100/100 lina innan telenor förstörde bbb smile
mycket online gameing var det med super ping :¤).

Jag har helt slutat köpa operatörslåsta produkter, blir bara en massa strul har det visat sig om och om igen.
tex sony mobil, som envisas att koppla uppsig på tres portal så man får betala trafikkostnader(om man inte har fri data) aset ligger i bakgrunden och laddar, kommer man åt största knappen så startar det igen när man lyckas döda det via 10tal knapptryckningar.
iof var tlf gratis, och upplåsning är meningslös då hela tlf är tre-grajsad med inte värt pengarna att fixa.

7

Sv: Recension: Huawei E353 (maxwireless.de)

Efter att ha köpt E220 av tre hade jag lärt mig. Never again such pain.

Varför köpa låsta huawei produkter när man kan köpa dem operatörsoberoende till bra pris från Hong Kong med snabb leverans? Jag är helnöjd med E583C mifi/modem, så långt man nu kan vara nöjd med Huawei's flimsiga antennkontakter.

Det finns en del länder i Europa där hårdvara inte får vara operatörslåst vilket iphone köpare är väl medvetna om. T ex Italien och Belgien. Huawei E169 från italienska Tim var helt olåst och kan utnyttjas med vilken operatör som helst. Connect mjukvaran är Tim's men den är öppen och välgjord och engelska finns som alternativ.

Övrigt: Sierra rules and so say all of us. Jag med och G-man med.  Kvalität, jawohl. Men så säljs de inte heller av några operatörer i Sverige. Orsaken till att Huawi bara säljer till operatörer i Europa sägs vara att de inte vil bygga upp en egen support organisation för dessa prispressade konsumentprodukter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Recension: Huawei E353 (maxwireless.de)

Hmm, jag har tills vidare undvikit att köpa från Hongkong eftersom det är litet som att köpa grisen i säcken - mzn betalar och så får man vad man får. Men kanske det skulle löna sej i alla fall. Mycket sämre än de låsta produkterna kan det knappast bli.

Jag har faktiskt ett Sierramodem som jag fick av DNA i Finland och visst fungerar det bra. Huawei har också fungerat hyfsat utom just med operatörslåsningen. Å andra sidan har jag fyra olika operatörers kort och försöker få åtminstone ett att fungera.

Men jag är rädd att nästa steg är att importera olåsta modem.

9

Sv: Recension: Huawei E353 (maxwireless.de)

sierra 12Mbit
samma sim i huawei 4Mbit

tycker jag säger mer än en bild...

jag har köpt från hk/cn sedan 80talet, och dom gånger det blitvit dyra fel är lätträknade om man kollar säljaren lite.
har handlar för 10öre till hundra tusentals kronor, dvs en hel kontainer med prylar utan större problem.
poppis företag som tex dealextreme är nog det sämsta jag haft att göra med, säljer orginal, men levererar dåliga kopior... men man får tillbaka pengarna efter några månader.

10

Sv: Recension: Huawei E353 (maxwireless.de)

Den E353 jag köpte i paket från Tre har fungerat utmärkt. Nu är bara problemet att få den kopplad till routern (det är en Hilink). Det går nog att koppla den via datorn till WAN-porten på routern men då sitter datorn fast. Om jag hittar en adapter USB till Ethernet så borde det ju fungera eftersom Hilink har inbyggd router (om man ställer in IP så de inte krockar). Frågan är om adaptern behöver drivrutiner. Vanligen kopplas USB-sidan på adaptern till datorn men jag tänkte alltså koppla den till modemet.

11

Sv: Recension: Huawei E353 (maxwireless.de)

Låste upp E353 som är en Hilink från Tre. Det fungerade med första försöket med kod från unlockguru.com. Inte illa för 3 australienska dollar ...  Modemet köpte jag för 200 kronor (3BredbandKontant). Ganska bra köp.

Jag gillar Hilink. Det kopplar upp väldigt snabbt och verkar tillsvidare stabilt.