1

Tråd: Skulle extern antenn få upp speeden?

Hej, jag har ögnat igenom massor av inlägg på detta forum, finns mkt intressant och matnyttigt att läsa här.

Jag har kastat ut mitt Telia ADSL 8mbit samt fast telefoni till förmån för ett Telenor 32 Mbit 3G-kit bestående av ett Huwaei 398 samt Donavo Tiny samt en trådlös hemmatelefonlösning.

Jag har ca 1,2 km till närmsta 3G-mast, det är så gott som fri sikt till masten sånär som på lite träd emellan.
Kommer upp i en hastighet av som högst 12Mbit ned och 3Mbit upp. Jag har en tvmast på taket som även rymmer 3G-antenn
Jag tycker sådant här är intressant och skulle därför vilja exprimentera med att få upp farten.

Efter att ha läst inläggen här verkar en Poynting riktantenn bra skit och således en lösning även för mig
Med dessa förutsättningar, vad skulle ni råda mig till i antennväg?


Tacksam för input!

2

Sv: Skulle extern antenn få upp speeden?

"...verkar en Poynting riktantenn bra skit och således en lösning även för mig."

Vad menar du egentligen? http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/a014.gif

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

3 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-04-19 11:50:37)

Sv: Skulle extern antenn få upp speeden?

perlan44 skrev:

Hej, jag har ögnat igenom massor av inlägg på detta forum, finns mkt intressant och matnyttigt att läsa här.

Jag har kastat ut mitt Telia ADSL 8mbit samt fast telefoni till förmån för ett Telenor 32 Mbit 3G-kit bestående av ett Huwaei 398 samt Donavo Tiny samt en trådlös hemmatelefonlösning.

Jag har ca 1,2 km till närmsta 3G-mast, det är så gott som fri sikt till masten sånär som på lite träd emellan.
Kommer upp i en hastighet av som högst 12Mbit ned och 3Mbit upp. Jag har en tvmast på taket som även rymmer 3G-antenn
Jag tycker sådant här är intressant och skulle därför vilja exprimentera med att få upp farten.

Efter att ha läst inläggen här verkar en Poynting riktantenn bra skit och således en lösning även för mig
Med dessa förutsättningar, vad skulle ni råda mig till i antennväg?


Tacksam för input!

Det KAN ge dig ökad hastighet, men behöver inte göra detta. Allt handlar om hur belastad  telefonmasten är. Vad du får däremot får är stabilitet & bättre pingtider..

Allt handlar om hur mycket du är beredd att lägga på en antenn, då många är dyra som kvicksilver, men väl värd varje krona för dom som vill ha stabilitet, och något snabbare hastighet.

Jag skulle satsa en slant på rätt antennkabel i första hand och kanske en begagnad Riktantenn ifrån yagi.

Känner du istället på att du vill lägga ner en slant på rätt antenn så varför inte en panelantenn på 18dBi , eller gå åt det mer extrema med en gallerantenn på 21dBi?

4

Sv: Skulle extern antenn få upp speeden?

Micke skrev:

"...verkar en Poynting riktantenn bra skit och således en lösning även för mig."

Vad menar du egentligen? http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/a014.gif


Jag menar att det är många som verkar ha goda erfarenheter av denna. Frågan är om den även skulle kunnar vara lämplig med mina förutsättningar.

5

Sv: Skulle extern antenn få upp speeden?

Återkopplar lite granna. Köpte både en Funkwerke och en Poynting julgran. Funkwerke gick bort direkt eftersom mitt 398-modem inte passade i vaggan. Granen placerades på en egen mast på taknocken och riktades in mot en Telenor 3Gmast som ligger 1800 m bort, till stor del över öppet vatten och lite skog i vägen (inga berg tror jag).
Utan antennen fick jag maximalt 16 Mbit ned och 2,5 Mbit upp. Med antenn fick maximalt 25 Mbit ned och 3 Mbit upp, snittar dock på 23 Mbit ned. Antar att jag kan vara ganska nöjd med det. När jag tankar en 1 Gb-fil kommer jag upp i maximalt 2,7 mb/sek. Pingtiden ligger på ~65 ms.
Närmsta 4G-mast står 4000 m bort tyvärr.....

Nu har man ju fått blodad tand och skulle vilja ha ännu bättre mätvärden, kanske en till julgran horisentellt :-) som diversityantenn? Tror ni det skulle ge något?

6 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-04-23 10:59:33)

Sv: Skulle extern antenn få upp speeden?

Hej perlan44

Det där är väldigt bra nuffror du får.. Tvivlar om du kan få mycket bättre. Att ligga mellan 23-24Mbit ned på Telenors 32Mbit 3G nät får väl ses som mer eller mindre optimalt. Intressant att du har så dålig upp hastighet när du har så bra ned hastighet. Men det kanske inte spelar någon större roll..

Att du inte kommer högre när du tankar ned en fil beror på ett fenomen kallat Trafficshaping.

Att tala i klartext. Operatören prioriterar ned viss typ av trafik som de inte vill ha i nätet, och sätter en hastighetslimit på den. Typ mellan 375Kb/sek - 500kb/sek (typ FTP, Torrent och andra tjänster som tar stor bandbredd) och prioriterar upp saker med som gynnar dem ex. Bredbandskollen / Speedtest, som har fri hastighet. Detta får inte kunderna reda på tyvärr när de köper sina grejjer. Det är nog många då som hade backat redan där.

Så du skaffade en "Julgran" till sist.. Hehehe!

Jag skulle kunna rekommendera dig att köpa en dyrare antenn / kabel, men vinsten i UL/DL blir minimal, och om sanningen skall fram inget jag skulle rekommendera, då det inte är speciellt seriöst.

Det finns olika tekniker, du skulle kunna använda dig av för att krama ur den sista kilobiten, Men ingenting jag rekommenderar i detta fall då det snabbt kostar mer än det smakar.

Jag vet att man ofta stångar sig blind på saker.. Själv har jag en sådan där "Julgran" smile och är nöjd med den, men allt kan ju bli mycket bättre. big_smile Det är ibland bra att man har kontakt med seriösa säljare som är mer mån av att saker blir bra än att bara sälja saker.

Ta exemplet med antennkabel. Gick och funderade på att byta kabel för att få ytterligare 2dB ifrån min "julgran", men säljaren i detta fallet stoppade mig och berättade för mig att i mitt fall skulle jag slänga pengarna i sjön då jag inte skulle märka någon märkbar skillnad, då jag redan har full mottagning på mitt modem.

7

Sv: Skulle extern antenn få upp speeden?

perlan44 skrev:

Återkopplar lite granna. Köpte både en Funkwerke och en Poynting julgran. Funkwerke gick bort direkt eftersom mitt 398-modem inte passade i vaggan. Granen placerades på en egen mast på taknocken och riktades in mot en Telenor 3Gmast som ligger 1800 m bort, till stor del över öppet vatten och lite skog i vägen (inga berg tror jag).
Utan antennen fick jag maximalt 16 Mbit ned och 2,5 Mbit upp. Med antenn fick maximalt 25 Mbit ned och 3 Mbit upp, snittar dock på 23 Mbit ned. Antar att jag kan vara ganska nöjd med det. När jag tankar en 1 Gb-fil kommer jag upp i maximalt 2,7 mb/sek. Pingtiden ligger på ~65 ms.
Närmsta 4G-mast står 4000 m bort tyvärr.....

Nu har man ju fått blodad tand och skulle vilja ha ännu bättre mätvärden, kanske en till julgran horisentellt :-) som diversityantenn? Tror ni det skulle ge något?

prova att byta antennuttag på modemet
prova att vrida antennen 90 grader

blir det bättre av detta med upphastigheten så behöver du helt klart en antenn till....
wink

jag har monterat e398 i funkwerk, medels tejp funkade sådär, men bättre signal med den ivf.

8

Sv: Skulle extern antenn få upp speeden?

g-man.

förstått att du är gammal i gemet så att säga......har du något att säga om pointing riktantenn LPDA-A0044 pointing.

lite halvdyrt om man ska ha 2(har e398) men lite lockande

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9

Sv: Skulle extern antenn få upp speeden?

Jonny skrev:

g-man.

förstått att du är gammal i gemet så att säga......har du något att säga om pointing riktantenn LPDA-A0044 pointing.

lite halvdyrt om man ska ha 2(har e398) men lite lockande

Är ganska ny i gemet, men denna antenn är värd varje krona, och ger mycket för pengarna. Det kan vara dyrt att köpa två nya,  så försök titta på platser som blocket etc.. Det är ju inte så att en begagnad anten är sämre än en ny

10

Sv: Skulle extern antenn få upp speeden?

Förutom att det kan ha blivit korrosion i kabelanslutning. Skrapa och spraya. Höghastighetsmodemen för 3G och 4G är gjorda för dubbla antenner. Bara det att det tar emot för operatörerna att berätta det för kunderna för ur marknadsföringssynpunkt är antenner osexiga och förtjänsten hamnar hos andra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Skulle extern antenn få upp speeden?

få vill springa omkring som nidbilden av tv pejlare, med stor yagi antenn med sin surfplatta på stan för att det mobila bredbandet skall funka bra, ännu mindre med två yagi i varsin hand, och peka på kletskärmen men näsan då alla fingrar är upptagna...

ya, två antenner är rek för e398 vid fast montering, finns en äldre point och en nyare vid köp av ny akulle jag "kräva den nya modellen" då dom kostar fett mycket med tanke på att det behövs två, annars kanske man kan få bra rabatt på kvarvarande gammla. annars är beg antenner helt ok då dom inte slits direkt om dom är korrekt monterade och rätt byggda och priset är relevant.
alternativet är kina antenner för ca 150:-, prisskillnaden är kopiös men man får vad man betalar för, vilket inte betyder at dom 10x dyrare antennerna skulle vara 10x bättre eller speciellt dyrare att tillverka, en yagi är fruktansvärt enkel konstruktion mot tex en mobiltelefon för 1000:-

fördelen med pointing är att dom är dualband/bredbandiga villket är att föredra pga hur struligt frekvensbanden är upplagda, blir nog bättring till 5G får hoppas om <10år.

sedan beräkna livslängden för modem+antennlösningar på två år i avskrivning pga hur modemen bytsut och slippa otrevliga överraskningar.
modem 2000:-
antenner 2x 1500:-
montering delar 800:-
5800/24=242:-/månad + abg 400:-/månad.

12

Sv: Skulle extern antenn få upp speeden?

få vill springa omkring som nidbilden av tv pejlare, med stor yagi antenn med sin surfplatta på stan för att det mobila bredbandet skall funka bra, ännu mindre med två yagi i varsin hand, och peka på kletskärmen men näsan då alla fingrar är upptagna...

ya, två antenner är rek för e398 vid fast montering, finns en äldre point och en nyare vid köp av ny akulle jag "kräva den nya modellen" då dom kostar fett mycket med tanke på att det behövs två, annars kanske man kan få bra rabatt på kvarvarande gammla. annars är beg antenner helt ok då dom inte slits direkt om dom är korrekt monterade och rätt byggda och priset är relevant.
alternativet är kina antenner för ca 150:-, prisskillnaden är kopiös men man får vad man betalar för, vilket inte betyder at dom 10x dyrare antennerna skulle vara 10x bättre eller speciellt dyrare att tillverka, en yagi är fruktansvärt enkel konstruktion mot tex en mobiltelefon för 1000:-

fördelen med pointing är att dom är dualband/bredbandiga villket är att föredra pga hur struligt frekvensbanden är upplagda, blir nog bättring till 5G får hoppas om <10år.

sedan beräkna livslängden för modem+antennlösningar på två år i avskrivning pga hur modemen bytsut och slippa otrevliga överraskningar.
modem 2000:-
antenner 2x 1500:-
montering delar 800:-
5800/24=242:-/månad + abg 400:-/månad.

13

Sv: Skulle extern antenn få upp speeden?

hehe.....tackar för upplysningen

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )