1

Tråd: Lite hjälp med riktantenn

Har svårigheter att rikta in min poynting riktantenn. Jag vet ungefär var jag har basstationen men jag har en (valfri svordom) fabrik i vägen, så jag har inte visuell sikt. Jag har provat att vrida den åt alla håll men får inte upp farten nämnvärt. Täkningen är i routern graderad i staplar 1-5, och när jag sveper över området där jag vet att basstationen står har jag mellan 4-5, och jag tror att jag har hittat rätta stället då jag har full mottagning (5 av 5 möjliga)

Men farten är så irriterande låg... När jag hade antennen tillfälligt uppsatt nere vid marknivå hade jag finfina siffror..
runt 8-9Mbit för att ta emot filer.. och runt 2.2Mbit för att skicka. Nu när jag satt upp den har jag urusla siffror.

4.2Mbit Ta emot
och
2,2Mbit skicka

Här är mer siffror..
Ecio:
-7.5 dB
RSCP:   
-82 dBm
RSSI:   
-74.5 dBm

Har ändå 5 staplar av fem staplar
Nätverkstyp:HSPA+
Irriterande har jag bara 1250meter till närmsta telenormast

Tips och Ideér tas emot!!

2

Sv: Lite hjälp med riktantenn

kanske är något plåtigt i vägen du försöker köra igenom, byt placering på antennen för att komma runt.
om det är så, så är det dödfött pga att det skärmar helt.

det du kan göra är att rikta antennen åt något annat håll och studsa signalen mot något, tex plåttak eller dyl som har rätt vinkel.
enklas i ditt läge är en rund/bredstrålande antenn, eller flytta den nuvarande.

3

Sv: Lite hjälp med riktantenn

Mät med DU-/meter programmet enligt Sams tips som borde klistras i denna sektione

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Lite hjälp med riktantenn

för mig att den var klistrad tidigare

5

Sv: Lite hjälp med riktantenn

Man måste vara ganska snabb med DU Meter samtidigt som man t ex tankar från speedtest.tele2.net då det efter en stund kan bli så att hastigheten sjunker UTAN att man flyttat anten(erna), dvs hade dom ganska bra placerade från början och INTE flyttade dom. Om man då är ovan försöker man givetvis att ändra riktning på antenn(erna) fastän det inte alls har med det att göra. Mätningen förutsätter att nätet är ganska stabilt vilket det troligtvis inte är så man får göra så korta mätningar man bara kan och mer läsa av trenden, dvs om det är i området för ganska bra nerladdning. För min del så är det som så att +/- 5 grader inte alls har någon som helst betydelse då jag kör med riktantenner (MiMo).

6

Sv: Lite hjälp med riktantenn

samma om man gör flera speedtest/tptest efter varandra, känns som man blir ned prioriterad efter flera tester - fup

7 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-04-15 13:44:22)

Sv: Lite hjälp med riktantenn

Jag satte ju upp den i häromdagen på samma mast som TV-antennen är på. Även om jag riktar in mig där jag vet att masten står så kommer jag inte upp i samma siffror mot vad jag hade innomhus. (konstigt nog) Jag får ut ca 4,5 - 5Megabit enligt speedtest och bredbandskollen, men mottagningen ligger stabilt på full mottagning, och filhämtningen (FTP) blev ungefär 50kb/s bättre. Det är jättesvårt att veta när masten är lågt belastad, och nu under helgen vaknar ju alla fildelare smile

Skall jag vara nöjd mig med mina 5-6megabit, eller skall jag upp och härja mer på taket för att hitta den där speciella vinklen som ger en halv megabit mer?. Jag har sett på andra som uppenbart har haft stora problem med Telenor, och jag tillhör ju inte dem igentligen. Jag är bara girig! smile

Jag har ju full mottagning säger routern (5 staplar av 5 möjliga), och DU-metern som jag hittade på nätet säger att när jag tankar ned den där 1gb filen ifrån (http://speedtest.tele2.net/1GB.zip) ligger jag faktiskt mellan 5,5 -7,0Mbit. Jag kör på Nätverkstyp HSPA+

Däremot är jag övertygad att jag är drabbad av trafficshaping.. då om jag tankar ned en fil en kompis (som då har 100/100) och jag är ensam på linjen så kommer jag max upp till 490kb/s (3,9Mbit) Irriterande nog

Jag har Telenors 3g 16Mbit (mellan) med Ip-telefoni

8

Sv: Lite hjälp med riktantenn

Sådär.. Nu funkar allt som det skall.. Jag bloggade om saken, de som har intresse av det kan läsa där.. Gott om bilder finns..

http://webbsmurfen.bloggplatsen.se/2012 … t-turbo3g/

9

Sv: Lite hjälp med riktantenn

Fantastiskt...http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/a036.gif

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

10

Sv: Lite hjälp med riktantenn

Den är uppdaterad... big_smile

http://webbsmurfen.bloggplatsen.se/2012 … wingboard/