1

Tråd: Dovado tiny segar ner hastigheten rejält, hjälp! (Bredbandsbolaget)

Hej!
Fick igår mitt mobila bredband från Bredbandsbolaget, i datorn får jag ca 45-50 mbit ner.
När jag har det trådlöst vi tinyn får jag ca 20 (nu gick det ner till 12) mbit.
Är inte överdrivet it-kunnig heller, någon som kan hjälpa mig? Jag har testat på alla möjliga ställen i lägenheten.. sad

2

Sv: Dovado tiny segar ner hastigheten rejält, hjälp! (Bredbandsbolaget)

har du en +50cm lång usb skarv mellan modemet och routern ?

3 Senaste redigerad av hadward (2012-04-13 11:13:50)

Sv: Dovado tiny segar ner hastigheten rejält, hjälp! (Bredbandsbolaget)

Det har jag, har testat med förlängningsslad också.. Nyss var det nere på 7 mbit/s för att mätningen efter ligga på 17. Har testat att välja 4G only, men ingen skillnad sad

4

Sv: Dovado tiny segar ner hastigheten rejält, hjälp! (Bredbandsbolaget)

om wifi och 4G modem är i närheten av varandra så kan dom störa ut.

kör du via wifi eller lan kontakten, om du kör med wifi prova att köra via lan kontakten.

kör du via lan kontakten, skapa en ticket på/hos dovado så du hjälp direkt av dom.
http://www.dovado.com/index.php?option= … ;Itemid=33

5

Sv: Dovado tiny segar ner hastigheten rejält, hjälp! (Bredbandsbolaget)

G-Man skrev:

om wifi och 4G modem är i närheten av varandra så kan dom störa ut.

kör du via wifi eller lan kontakten, om du kör med wifi prova att köra via lan kontakten.

kör du via lan kontakten, skapa en ticket på/hos dovado så du hjälp direkt av dom.
http://www.dovado.com/index.php?option= … ;Itemid=33

Ibland under själva mätningen på Bredbandskollen får den en boost och siffrorna går upp mot 40-50 mbit/s, men slutliga resultatet blir inte mer än 20.
Nu får jag plötsligt inte mer än 10-20 mbit/s med modemet direkt i datorn.. Jag fattar ingenting..

Ska testa med lan och återkommer..

6

Sv: Dovado tiny segar ner hastigheten rejält, hjälp! (Bredbandsbolaget)

Bredbandskollen är kookoo.

Testa ladda ner ftp://speedtest.tele2.net/1GB.zip direkt i browsern.

Jämför hastigheten med Google Chrome vs alla andra.

7

Sv: Dovado tiny segar ner hastigheten rejält, hjälp! (Bredbandsbolaget)

jaha, då är felet fel mätresultat istället wink  och inte routern.
prova annars www.speedtest.net / ookla

8

Sv: Dovado tiny segar ner hastigheten rejält, hjälp! (Bredbandsbolaget)

Via lan får jag faktiskt 43 mbit/s på min stationära dator enligt Bredbandskollen nu,  och 22 på laptopen (inte så dåligt heller) yikes Den länken du skickade funkade inte, eller nedladdningen står still..
Vad kan man göra för att snabba upp via wifi också? Skarva flera USB sladdar?

9

Sv: Dovado tiny segar ner hastigheten rejält, hjälp! (Bredbandsbolaget)

setill att wifi antennen är 90grader mot datorn.
kolla länkhastigheten i datorn, så att du får full fart där.
om wifi länken visar tex 40mbit så går det inte att få några håga hastigheter.

10

Sv: Dovado tiny segar ner hastigheten rejält, hjälp! (Bredbandsbolaget)

Kolla att datorn klarar av först 802.11n, och inte bara b/g.

11

Sv: Dovado tiny segar ner hastigheten rejält, hjälp! (Bredbandsbolaget)

Hur kollar man länkhastigheten?
Enligt speedtest får jag 52 mbit/s via lan och 12 via wifi yikes

12

Sv: Dovado tiny segar ner hastigheten rejält, hjälp! (Bredbandsbolaget)

Öppna command prompt på datorn (Start->Run->cmd) och mata in "ipconfig -all". Bläddra igenom tills du hittar "Wireless LAN adapter WLAN". Det står där under "Description".

OK, min version av Windows är på Engelska....

13

Sv: Dovado tiny segar ner hastigheten rejält, hjälp! (Bredbandsbolaget)

Jodå där står 802.11n smile
i övrigt bör jag acceptera att det inte går att göra så mycket mer åt hastigheten via wifi?

14

Sv: Dovado tiny segar ner hastigheten rejält, hjälp! (Bredbandsbolaget)

vissa wifi visar faktisk länkhastighet på wifi i realtid, borde stå 150mbit eller mindre. andra visar teoretiska maxhastigheten. tex 300mbit men som kan vara 16mbit i verkligheten om det är det man har i länken.
oftast ger G wifi stabilare hastighet, men då max 54mbit.
har du flera wifi klienter igång mot routern, och vissa inte stöder N så blir det oftast inte optimalt.

15

Sv: Dovado tiny segar ner hastigheten rejält, hjälp! (Bredbandsbolaget)

G-Man skrev:

vissa wifi visar faktisk länkhastighet på wifi i realtid, borde stå 150mbit eller mindre. andra visar teoretiska maxhastigheten. tex 300mbit men som kan vara 16mbit i verkligheten om det är det man har i länken.
oftast ger G wifi stabilare hastighet, men då max 54mbit.
har du flera wifi klienter igång mot routern, och vissa inte stöder N så blir det oftast inte optimalt.

Nu förstår jag ingenting sad

16

Sv: Dovado tiny segar ner hastigheten rejält, hjälp! (Bredbandsbolaget)

hadward skrev:
G-Man skrev:

vissa wifi visar faktisk länkhastighet på wifi i realtid, borde stå 150mbit eller mindre. andra visar teoretiska maxhastigheten. tex 300mbit men som kan vara 16mbit i verkligheten om det är det man har i länken.
oftast ger G wifi stabilare hastighet, men då max 54mbit.
har du flera wifi klienter igång mot routern, och vissa inte stöder N så blir det oftast inte optimalt.

Nu förstår jag ingenting sad

kontentan är,
wifi har dynamisk hastighet beroende på antenn signal osv
medans tp sladd har fast hastighet tex 10mbit,100mbit, 1000mbit(4gr)

prova med wifi routrern närmare, om det blir bättre.

annars prova nya drivrutiner till wifi om det finns nyare, gör det bara om du klarar att lösa ev problem som kan uppkomma.

wifi är inte optimalt för hastighet.
finns bandbredds inställningar för N wifi i vissa routrar.

17

Sv: Dovado tiny segar ner hastigheten rejält, hjälp! (Bredbandsbolaget)

Hadward - installera inSSIDer och kolla vilka av dina grannar stör ditt WLAN. http://www.metageek.net/products/inssider/

Borde synas på grafen ganska klart och tydligt. Välj därefter en annan frekvenskanal.

20MHz bandbred på WLAN ger circa 40Mbps i data.
40Mhz ger upp till dubbelt.

Såna inställningar hittar du på WLAN->ADVANCED SETTINGS .....MEN, använd inte 40MHz om du har äldre WLAN prylar (802.11b/g) eller Apple utrustning (iPhone, iPad osv) eftersom det kan ge kompatabilitets problem. Står mera detaljer på Apples hemsida, bland annat.

Tack

18

Sv: Dovado tiny segar ner hastigheten rejält, hjälp! (Bredbandsbolaget)

G-Man skrev:

setill att wifi antennen är 90grader mot datorn.

Jösses...  Ska man slakta kicklingar och utbringa andra offer till gudarna också?

Free your mind, and your OS will follow.

19

Sv: Dovado tiny segar ner hastigheten rejält, hjälp! (Bredbandsbolaget)

smile hemligt det här med mobilt bredband smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

20

Sv: Dovado tiny segar ner hastigheten rejält, hjälp! (Bredbandsbolaget)

cii skrev:
G-Man skrev:

setill att wifi antennen är 90grader mot datorn.

Jösses...  Ska man slakta kicklingar och utbringa andra offer till gudarna också?

ja för pekar men den nackade linuxen direkt mot datorn så blir det dålig wifi signal....

21

Sv: Dovado tiny segar ner hastigheten rejält, hjälp! (Bredbandsbolaget)

InSSIDER är mycket bra för att se vilka kanaler som är hårt belastade. Men programmet hjälper knappast för att finna hemska störkällor som analoga trådlösa videokameror och annat som sänder på det fria 2,4 GHz bandet som också wifi använder. Då måste man använda en scanner, säljs också av metageek som har inssider.

Du-metern borde kunna testa en fil som förs över lokalt, från en dator kopplad med nätkabel till en routerport, till en dator som tar emot över wifi. Det går att ställa in på du-meter om den ska registrera mer än det som kommer över internet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22 Senaste redigerad av Micke (2012-04-14 07:38:19)

Sv: Dovado tiny segar ner hastigheten rejält, hjälp! (Bredbandsbolaget)

Jag kör med http://thesz.diecru.eu/content/homedale.php i lappen, men det är väl kanske likasamma sak som "InSSIDER"?http://i.imgur.com/Dkh7X.png

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

23

Sv: Dovado tiny segar ner hastigheten rejält, hjälp! (Bredbandsbolaget)

Älskar dina bilder, Micke!!  :-D

24

Sv: Dovado tiny segar ner hastigheten rejält, hjälp! (Bredbandsbolaget)

http://i.imgur.com/wvJ5E.png

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]