1

Tråd: Nytt försök att få fungerande anslutning

Våren har kommit och jag försöker få det eländiga mobila "bred"bandet att fungera på torpet. Tre UMTS på 900 MHz inger ett visst hopp men det är troligen inte ännu utbyggt till Arboga. Täckningskartan är ju ett stort skämt som påstår att vi skall ha "upp till 20 Mbit/s". Nåja, 20 kbit/s ingår ju i "upp till" men visst fan känner man sej lurad.

Nu är det inte så enkelt med modemet. Jag kollade på nätet och samma modem finns ofta i flera versioner av vilka en del klarar 900-bandet men andra inte. Till exempel E353 har två versioner som har UMTS900 men en som inte har det. Kolla in

http://3g-modem.wetpaint.com

som har ganska bra tekniska specifikationer på modemen. Tyvärr säjer det inte mycket om vilka modem som säljs i Sverige. Man kan alltid hoppas att Tre har den version av E353 som klarar UMTS900 men man kan aldrig vara säker ...

Tre har ju usla villkor med tak som är alldeles för lågt så vanligen kör jag Telenor (som också har tak men litet högre i alla fall). Men kvaliteten är riktigt dålig på anslutningen trots att jag har 11 dB riktantenn. Dessutom har jag kort från Tele2 och Telia så man kan byta och hoppas nån anslutning skall fungera ...

Jag kör 100 Mbits fibernät hemma (uppgraderar nu till Gigabit) så man svär ve och förbannelse över alla mobila bredband då man kommer till torpet. Men det finns inget alternativ till skräpet om jag inte börjar gräva ned egen fiber (8 km). Fast snart blir man väl så desperat att man börjar gräva.

Det är bara att hoppas att nån operatör plötsligt drabbas av vansinne (mer än vanligt) och ställer upp en mast i närheten eller att Tre i sommar bygger 900 MHz i Arboga (norr om staden, tack). Och så får man prova nya antenner och flytta dem fram och tillbaka i det fåfänga hoppet att det skall komma in en ordentlig signal nånstans.

Det man INTE behöver är skitsnack om hur Tre har "bästa täckningen i Sverige". Det har ju ingen som helst betydelse utom för folk som lever på resande fot hela tiden - och hur många är det ? Jag skulle nöja mej med en operatör som har Sveriges sämsta täckning ifall den är bra där jag har torpet.

2

Sv: Nytt försök att få fungerande anslutning

Jag fick till svar att operatoren bara supportar funktion dar jag ar bosatt/skriven, och annan funktion ej ges nagon garanti pa.

Mobiltbredband ar i praktiken fastbredband.

Ja tre har 90% tackning, men dar folk ar skrivna/bor.

Tror det ar billigare med fiber langsiktigt, kanske nagra grannar hoppar pa taget samtidigt sa blir kostnaden lagre.

3

Sv: Nytt försök att få fungerande anslutning

Hoppsan, DET var ju intressant ... Mobilt bredband är ju bäst för rörlig station - i ett fordon behövs det verkligen. Och så utestänger operatören den viktigaste tillämpningen.

Jo, jag skall försöka tala vackert med grannarna. Vi har plogat ned fiber väldigt billigt (10 kr/meter) och grannen har en stor fyrhjulsdriven traktor. Men visst går kostnaderna ned mest genom att dela dem.

Fast den här sommaren måste jag väl ännu få det trådlösa att fungera på något sätt. Jag har surfat på det här forumet och annorstädes och har en massa knep som skall testas.

4

Sv: Nytt försök att få fungerande anslutning

Hur många signalstaplar visar programmet när du försöker koppla upp dig?
Eller har du inte skaffat det än?
Har du 3g telefon idag med samma operatör?

Fiber det var inte dåligt vart ligger torpet?

5

Sv: Nytt försök att få fungerande anslutning

jag häpnade också när operatören sa att mobiltbredband bara supportas på bostadsadressen, med all reklam om bredband där man befinnersig liksom...

nej vi garanterar bara att dina nya skor funkar på bostadsadressen, inte i mataffären...

6

Sv: Nytt försök att få fungerande anslutning

andy78 skrev:

Hur många signalstaplar visar programmet när du försöker koppla upp dig?
Eller har du inte skaffat det än?
Har du 3g telefon idag med samma operatör?

Fiber det var inte dåligt vart ligger torpet?

Jag har en Dovado som visar omkring 10 % och ibland 20 %. Vanligen kör jag Telenor men jag har fyra olika kort. Tre är inte bättre och Telia bara krånglar så det använder jag inte alls. Comviq fungerar uruselt. Nu har jag laddat upp med nya modem och antenner men inte installerat än. Skall börja jobba med det i slutet på april. Mobiltelefonen kör på Comviqs kort som fungerar bättre på telefoni men med en eller ingen stapel alls. Helst borde man stå vid fönstret i övre våningen för att tala i telefon.

Torpet finns i Medåker nära Smedby ca. 8 km norr om Arboga. Avståndet till Fellingsbro (där det också finns antennmast) är också ca. 8 km. Tyvärr finns det en hel del berg och skog runt om oss. Att bygga en 20 meters antennmast är inte nånting jag är speciellt intresserad av. Tanken är att testa olika platser ifall det skulle finnas något ställe med tillräcklig  signalstyrka - den varierar ganska kraftigt bara med någon meters flyttning. Och så skall jag testa G-mans tips om att sätta modemet utomhus nära antennen. Det är logiskt att hålla RF-kablarna så korta som möjligt. USB borde klara upp till 5 meter. Strömförsörjning till USB kan man få genom att slakta kabeln och koppla in skild stabilisator (jag kör via ett bilbatteri så jag har reservström).