1 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-04-06 21:35:38)

Tråd: HDF195 Förlust dB per meter..

Hej..

Jag funderar på att byta kabel om möjligt för att få ut så mycket effekt som möjligt.

Jag har i dagsläget en 7 meters HDF195 kabel. Är det någon som har någon ide hur många dB jag förlorar per meter? (jag har hittat olika siffror ifrån 0.4 -0.7dB) 

Jag har funderat på en annan kabel, någon som har någon ide på en bättre kabel mellan min Yagi LPDA-0044 riktantenn och routern? Jag har SMA kontakt till routern. Längd på kabel kan vara minst 5 meter

Kör idag på telenors 3G nät (2100) men kommer i framtiden köra på 4G så småningom.

2

Sv: HDF195 Förlust dB per meter..

om förlusten är enl spec 0,7dB meter och du har 10meter så blir det 7dB i förlust dvs -7dB, addera sedan kontakternas förlust på detta, dvs undvik många skarvar.

Tack

3

Sv: HDF195 Förlust dB per meter..

Jag har suttit och räknat flera gånger på detta. Beroende på vad förlusten blir per meter.. Är kabeln så lång som 10 meter (-0,7dB meter) blir förlusten för stor för att vara av nytta.. 11dB blir reducerat till 4dB, det är knappt bättre (i vissa fall sämre ) än den inbyggda antennen..

Undra hur många som tänker på att kabeln mellan antenn och router är nästan lika viktig om inte ännu viktigare än själva antennen.

4

Sv: HDF195 Förlust dB per meter..

Fördelen med yttre antenn är att den placeras bättre.

Men kabeln skall vara så kort det går.

Anledningen varför ett billigt modem monterat över tak funkar lika bra som yttre antenn.

Routern under tak och en usb skarv på 3meter över tak
till modemet som monteras i en tät låda\rör.
Kostnaden blir låg, en usb skarv samt låda som bor vara öppen nedtill för att minska kondens risk.

Tack

5

Sv: HDF195 Förlust dB per meter..

Har fått svar ifrån ÅF.. 0,5dB/m

6

Sv: HDF195 Förlust dB per meter..

blir då ca 10db i dämpning i praktiken, och ett noll summe spel...

funkar det bättre med enbart modemet direkt där antennen sitter ?


tycker ofta att komplicerade antenn lösningar ger marginell vinst av signal pga antennens gain, utan det mesta kommer från placeringen tex utanför plåttak/vägg där tex modemet skulle kunna monteras direkt istället.
ja modemet skulle kunna paja med tiden, men modemen har ganska kort livslängd i alla fall då dom byts, nya frekvenser kommer m.m. då måste den komplicerade antenn lösningen göras om igen, eller så byter man operatör då måste antennen riktas om, och man måste upp på taket iaf, vilket blir mer jobb mot att byta sim på modemet på taket då det är riktnings oberoende lösning.

7 Senaste redigerad av jonasolof (2012-04-10 04:25:25)

Sv: HDF195 Förlust dB per meter..

Vore intressant med uppgifter om riktverkan på olika populära modem när de hängs i någorlunda reflexfri miljö. Kan ju lätt testas med stor fil och DU-meter alternativt speedtest och du-meter. Man ser på bredden på den röda stapeln hur lång tid det tog för nedladdningen. Tiden kan variera trots sama angivna hastighet i speedtest:

Jag testade nyligen en wlan-länk. Körde speedtest från laptop med samtidig koll på DU meter. Använde en ipad för att gå in på wlt54gl routern och ändra antenninställning tx kontra rx höger, vänster, auto. Routern har en längre rundstrålande och en mindre panelantenn utomhus med 40 cm kabel. De båda antennerna bör vara olika. Det spelade ingen roll vilken antenn som var höger eller vänster eller om auto var angivet, hastigheten var ca 6,7 mbit/s ned. Det som skilde var den tid testet tog enligt DU meter sett som röda staplar och tiden efter tidsaxeln. Auto var nästan dubbelt så snabbt.

Det viktiga är ju hur lång tid det tar att ladda ned en viss mängd data, inte vad den angivna maxhastigheten är.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: HDF195 Förlust dB per meter..

Intressant tanke att montera modemet på taket och förlänga USB-kabeln i stället. Det var precis vad jag tänkte försöka. Ett modem är i alla fall mycket billigare än en antenn så man kan lugnt köpa nytt modem varje år. Har någon testat med en längre USB-kabel ?

Jag har kört elektronik specificerad för 0...40 grader Celsius utomhus ner till -30 grader (men då börjar den ge upp). Jag har den i en tät plastlåda. Om det inte kommer in fuktig luft så blir det inte heller kondens (mest fukt har varm luft så man kan med fördel installera lådan på vintern). I en låda så värmer elektroniken upp luften en aning så det blir aldrig lika kallt som ytterluften.

9

Sv: HDF195 Förlust dB per meter..

Jag har kort i 4ar med usb skarv, funkat klanderfritt med usb skarv av bra kvalle, pris har lite med kvalite att gora.

Kort ner till 40 minus, funkat bra med yttre kapsling.
storre problem med varme pa sommaren faktiskt.

Och ja, modemen ar riktningskansliga i vissa lagen tex rikta inte usb kontakten mot masten osv.

10

Sv: HDF195 Förlust dB per meter..

Ja, enl databladet  är dämpningen 53,0 dB/100m. Själv kör jag med ½" Cellflex som har 16,4 dB/100m dämpning vid samma frekvens.

11

Sv: HDF195 Förlust dB per meter..

G-Man skrev:

Jag har kort i 4ar med usb skarv, funkat klanderfritt med usb skarv av bra kvalle, pris har lite med kvalite att gora.

Kort ner till 40 minus, funkat bra med yttre kapsling.
storre problem med varme pa sommaren faktiskt.

Och ja, modemen ar riktningskansliga i vissa lagen tex rikta inte usb kontakten mot masten osv.

Hur funkar det med USB kabeln egentligen? Förlorar du inte effekt då denna är vad jag förstått ganska lång? Vill minnas någonting om förlorad effekt över 2 meter eller någonting sådant när du har andra saker inkopplade till den..( USB minnen/ skrivare etc) Detta gäller tydligen inte modem/antenner. Intressant

12

Sv: HDF195 Förlust dB per meter..

Hablingbo skrev:

Ja, enl databladet  är dämpningen 53,0 dB/100m. Själv kör jag med ½" Cellflex som har 16,4 dB/100m dämpning vid samma frekvens.

Det där var intressant.. För skojs skull, har du någon prisuppgift på vad Cellflex kostar per meter

13 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-04-10 11:32:14)

Sv: HDF195 Förlust dB per meter..

G-Man skrev:

blir då ca 10db i dämpning i praktiken, och ett noll summe spel...

funkar det bättre med enbart modemet direkt där antennen sitter ?


tycker ofta att komplicerade antenn lösningar ger marginell vinst av signal pga antennens gain, utan det mesta kommer från placeringen tex utanför plåttak/vägg där tex modemet skulle kunna monteras direkt istället.
ja modemet skulle kunna paja med tiden, men modemen har ganska kort livslängd i alla fall då dom byts, nya frekvenser kommer m.m. då måste den komplicerade antenn lösningen göras om igen, eller så byter man operatör då måste antennen riktas om, och man måste upp på taket iaf, vilket blir mer jobb mot att byta sim på modemet på taket då det är riktnings oberoende lösning.

Jag har ca 7dB in i routern så jag klarar mig nog, dock har det regnat ett par dagar så antennen har ännu inte kommit upp. men i morgon eller senast i övermorgon skall den upp, det är bara så smile

Lite surt dock att jag förlorar 3,5-4dB på dessa 7 meter.. I mitt fall räknas varje  Db då mottagningen är vad jag skulle beskriva som svajjig.. Den ligger stabilt på 4 av fem staplar för det mesta, men kan helt plötsligt störtdyka till en pinne under en halvtimme eller för att sedan ligga någon timme på 2-3 pinnar.. Det roliga i detta fall är att jag vet att masten står 1250 meter fågelvägen ifrån mitt hus, men jag har en av Sveriges största massafabrik i vägen samt att jag bor i en liten sänka.. Det stör en del vill  jag lova

Huawei B683 har ingen synlig antenn, utan allt är inbyggt, så man får vrida på routern som verkar funka som en mini riktantenn.. den har ett enda uttag fören extern antenn. Antennen verkar inte vara lika dålig som de där Huawei donglarna man fick för några år sedan när man körde trådlöst ifrån telia (ryyser)

Tydligen ju sämre väder det är ute (regn rusk och fukt, desto bättre mottagning har jag)

14 Senaste redigerad av Hablingbo (2012-04-10 21:47:58)

Sv: HDF195 Förlust dB per meter..

webbsmurfen skrev:

Det där var intressant.. För skojs skull, har du någon prisuppgift på vad Cellflex kostar per meter

Cellflex LCF 12-50J 1/2" Svart kostar 57:50 kr/m och man måste använda speciella kontakter som kostar ett par hundringar per styck. Dessutom krävs det specialverktyg för att montera kontakterna så det är inget man gör själv men vet du hur lång kabel du ska ha kan du säkert få kontakterna monterade.

Enl databladet på hemsidan är dämpningen faktiskt ännu lägre, 10,5 dB/100m vid 2100 MHz. Jag har ca 15m Cellflex (1,6 dB) + 1 meter RG-214 (ca 0,4 dB) genom väggen rakt in i Vololink VA-125 via en SMA/N-övergång så totala förlusten i kabeln bör vara <3-4 dB.

Jag har en 15 dB Yagi för 3G så med kabelförlusten inräknad har jag ändå 11-12 dB gain. Antennen sitter 13 m över backen med fri sikt mot basstationen. Vololink VA-125 rapporterar signalstyrka -63 dBm och "7 av 8 pinnar".