1

Tråd: är kabeln är inkluderad i förstärkningen?

Jag köpte en yagi riktantenn på 11dB (LPDA-A0044). I detta paket fanns även en 7meters kabel.

Nu sitter jag och funderar.. Är kabeln är inkluderad i förstärkningen? Skillnaden är ganska stor..

Den medföljande kabeln "HDF195" har 0.5dB i förlust per meter enligt en ÅF

Har du 11dB ut efter 7 meter kabel så innebär det att du kan få ut mer igenom att korta ned kabeln.. då borde förstärkningen ligga någonstans runt 14-15dB i antennen

Men om antennen bara klarar av att leverera 11dB så innebär det att förstärkningen ut i routern bara är 7,5dB!!

Nu undrar jag om någon kan kasta ett ljus över saken..

2 Senaste redigerad av svenix (2012-04-09 11:59:28)

Sv: är kabeln är inkluderad i förstärkningen?

Det är antennen som har en förstärkning på 11dB. Sedan försvinner en del av det i kabeln som du säger.

3

Sv: är kabeln är inkluderad i förstärkningen?

svenix skrev:

Det är antennen som har en förstärkning på 11dB. Sedan försvinner en del av det i kabeln som du säger.

är du säker på det? i och med att antennen säljs komplett med fast kabel så tokar jag det som att kabeln är inkluderad i förstärkningen. hade kabeln varit lös med någon typ av anslutning så hade det inte funnits någon tvekan.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

4

Sv: är kabeln är inkluderad i förstärkningen?

Jag har två sådana antenner och visst vore det fantastiskt om själva antennen klarade av 14-15Dbi men nu är det så att verkligheten gör att själva antennen förstärker 11Dbi och sen beroende på kabel så blir förstärkningen i modemet/routern max  7.5Dbi men man bör ha i åtanke att genom att placera antennen utomhus vinner man ganska mycket signal som ytterligare förbättras om man dessutom placerar antenn(erna) högt, typ vid skorstenen.

5

Sv: är kabeln är inkluderad i förstärkningen?

Hej !

Glöm inte bort att varje kontakt/skarv "stjäl" 1-3 dB också !!

MVH,
/Erland

.

6

Sv: är kabeln är inkluderad i förstärkningen?

Då måste jag bara korta ned min kabel tre meter på något sätt.. Dels behöver jag inte 7 meter, och dels är varje vunnen dB av godo.

Är det möjligt att klippa av kabeln vid fyra meter och trycka dit en ny SMA kontakt? eller är det någonting jag skall tänka på

7

Sv: är kabeln är inkluderad i förstärkningen?

köp färdig ny sladd, och välj en extrem sladd med låg dämpning samt utan extra adaptrar m.m. dvs med rätt kontakter.

visst kan du klämma på en ny kontakt om du har de rätta verktygen och kontakterna.

har tidigare klämt sladd/kontakt på plats hos ELFA där kontakt + sladd köptes, fick låna verktygen i 5minuter och fixade det direkt, slapp extra resor.
annars borde en seriös radiohandlare kunna fixxxa det snabbt åt dig lokalt.