1 Senaste redigerad av jonasolof (2012-01-15 08:18:40)

Tråd: Går det att ansluta utifrån till en server med tre portar?

Clas O har en datalogger för temp, rel fuktighet och daggpunkt 36-4208. Medföljande programvara visar snygga grafer. Loggern laddas upp via usb porten och kan logga länge tills man laddar ned lagrade data.

Clas O har vidare en usb nätserver 38-3928 som funkar väldigt bra. Kan stoppa usb loggern i en av de fyra usb portarna och starta loggern samt läsa av via nätverket. Problemet uppstår när man vill nå loggern via internet. Netstat -o visar att nätverksservern använder portarna 4660, 1234 och 4321 mot datorn när jag kopplar upp i interna LAN.Det går ju bra att göra forward för dessa tre i routern men kruxet är hur man kan ansluta  utifrån till en server som använder tre portar. Startar jag loggerns program i datorn vet den ju inte om att den ska gå externt för att hitta servern. Jag skulle alltså behöva etablera kommunikation och ha de tre portarna öppna så att dataloggerns program i datorn hittar dataloggern via servern. Går det att göra sådant? Vitsen är att slippa ha dator igång i sommarhuset, annars vore det lätt med remote program.

Teoretiskt problem som gäller för usb nätverksservern. Dataloggern måste aktiveras manuellt med en knapptryckning efter varje set up. Trodde mig ha funnit att det inte krävdes men det var fel.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Går det att ansluta utifrån till en server med tre portar?

Intressant hur ansluter man till den via Lanet?

3 Senaste redigerad av jonasolof (2012-01-15 08:35:45)

Sv: Går det att ansluta utifrån till en server med tre portar?

Servern installeras med ett program som körs i den dator usb enheterna ska tro de sitter i. Usb-stickan in i en av fyra usb portar i usbnätverksservern.

Kör usb server programmet på datorn. Kör det program som använder usb stickan. I set up ska man välja instant aktivering, med manualk måste man trycka på en knapp på loggern för att loggning ska starta.

Antar att lösningen på problemet att nå usb servern utifrån finns med att ha den i DMZ eller om inte det funkar VPN. Gärna då VPN utan dator igång på serversidan. Kanske går med DDWRT router, tror inte min dlink 2740 kan sättas upp för vpn.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Går det att ansluta utifrån till en server med tre portar?

Vänta och skaffa en RasperryPI installera en hel debian på den med väderstationen direkt i pluggad in i den.
Skaffa en liten solpanel till centralstationen och till sensorerna och RasperryPI datorn och så är saken biff!

5

Sv: Går det att ansluta utifrån till en server med tre portar?

För andra som liksom jag inte vet vad en raspberryP1 är (obs stavningen med pb):

http://news.cnet.com/raspberry-pi-compu … 489-1.html

Kanske det. Intressant som minimal dator. Frågan är om den har  t ex nätverksingång eller om man kan koppla in flera usbenheter via en usb hub.

Den logger som jag köpt och vars grafer jag gillar har nog bara windowsdrivrutiner. Linux och Debian är terra incognita för mig.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Går det att ansluta utifrån till en server med tre portar?

jonasolof skrev:

För andra som liksom jag inte vet vad en raspberryP1 är (obs stavningen med pb):

http://news.cnet.com/raspberry-pi-compu … 489-1.html

Kanske det. Intressant som minimal dator. Frågan är om den har  t ex nätverksingång eller om man kan koppla in flera usbenheter via en usb hub.

Den logger som jag köpt och vars grafer jag gillar har nog bara windowsdrivrutiner. Linux och Debian är terra incognita för mig.


Ursäkta stavfelet.
Ännu mer info fås här:
http://www.raspberrypi.org/

De gör sig redo för försäljnig. Nyaste är att de kör XBMC i 1080p på den där lilla datorn...
Jag har tänkt att använda en sådan för mellan lagring och hantering av väderdata ute på landet kopplat till både solpaneler och väggutaget för redundant strömtillförsel

7

Sv: Går det att ansluta utifrån till en server med tre portar?

Den verkar riktigt kul! Går det att få ut bättre ljud till hemmabion på nåt sätt?
Tjuva ur hdmi kanske???

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

8

Sv: Går det att ansluta utifrån till en server med tre portar?

pererikl skrev:

Tjuva ur hdmi kanske???

Tjuva?!?!
Såg du inte videon där de visar RaspberryPI som kör XBMC?

Där är ju ljud via HDMI!

9

Sv: Går det att ansluta utifrån till en server med tre portar?

Nu funkar clas ohlssons temp/fuktlogger i nätverksservern. Den kan nås från annat nätverk om jag fixar vpn via Jumproutrar som beskrivet i annan tråd.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.