1 Senaste redigerad av Discover (2012-04-06 14:42:41)

Tråd: Kontantkort för telefoni

Någon som vet om det är möjligt att använda ett kontantkort för mobiltelefoni i ett usb-modem och surfa den vägen ?


Har ett kontantkort från Telenor som jag funderar på att fylla på med 100 kr och sedan lägga till obegränsad surf för 69 kr i månaden,

http://www.telenor.se/privat/kontantkor … -mbit.html


Ska användas med en UMR på en "publik" plats och om någon vill sno routern så vill jag ju inte ha ett abonnemang i modemet.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

2 Senaste redigerad av sturban (2012-04-06 15:17:03)

Sv: Kontantkort för telefoni

Det funkar troligen. Jag har ett gammalt kontantkort hos Telenor som jag tar med mig ibland när familjen åker på utflykt. Jag har hittills använt mig av maxtaxan för surf (19:-) eftersom jag bara använt kortet max en helg.

Jag sätter Sim-kortet i en 3g-dongel och kör antingen med en TP-link router eller direkt i datorn.

I och för sig var senaste resan i höstas så jag har inte testat på ett tag!

3

Sv: Kontantkort för telefoni

Skapade inte jag en tråd under övrigt där vi gick igenom detta grundligt? Givetvis hittar jag den inte nu.

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

4

Sv: Kontantkort för telefoni

Javisst kan du göra det!

Tyvärr så kan Fri Mobilsurf ej nytecknas längre trots att det finns kvar på sidan - jag har ringt Kundtjänst och fått det beskedet.

Du får istället utnyttja maxtaxan 9:-/dygn alt så får du fri surf 30 dagar när du laddat ditt kontantkort.
Fri mobilsurf vid tankning gäller bara till 21 maj sedan kanske 69:-/månad kommer tillbaka (min egna fundering)?

APN som jag använder är services.telenor.se

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

5

Sv: Kontantkort för telefoni

Discover skrev:

Någon som vet om det är möjligt att använda ett kontantkort för mobiltelefoni i ett usb-modem och surfa den vägen ?


Har ett kontantkort från Telenor som jag funderar på att fylla på med 100 kr och sedan lägga till obegränsad surf för 69 kr i månaden,

http://www.telenor.se/privat/kontantkor … -mbit.html


Ska användas med en UMR på en "publik" plats och om någon vill sno routern så vill jag ju inte ha ett abonnemang i modemet.

Det funkar.. Men du får ut ca 1mbit DL och 05 UL. Det får jag iallafall enligt bredbandskollen på min androidtelefon (bredbandskollen) Telenor (snacka mera) kontantkort. 30 dagars fri surf

6

Sv: Kontantkort för telefoni

webbsmurfen skrev:
Discover skrev:

Någon som vet om det är möjligt att använda ett kontantkort för mobiltelefoni i ett usb-modem och surfa den vägen ?


Har ett kontantkort från Telenor som jag funderar på att fylla på med 100 kr och sedan lägga till obegränsad surf för 69 kr i månaden,

http://www.telenor.se/privat/kontantkor … -mbit.html


Ska användas med en UMR på en "publik" plats och om någon vill sno routern så vill jag ju inte ha ett abonnemang i modemet.

Det funkar.. Men du får ut ca 1mbit DL och 05 UL. Det får jag iallafall enligt bredbandskollen på min androidtelefon (bredbandskollen) Telenor (snacka mera) kontantkort. 30 dagars fri surf


Det duger, alternativet är att använda Telia EDGE med en hastighet på 100 kbit/s och svarstid på ca 400 ms.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: Kontantkort för telefoni

Jag har Telenor Enkelt och det kostar i praktiken 100 kr/månad. Annars kostar 1 MB 15 kr ...

Är inte Comviq billigast med 19 kr/mån för Plus Månad ?

8

Sv: Kontantkort för telefoni

Jag kör ett comviq kontantkort som jag kör i mitt 3g modem och lägger till surfplan small 19kr i månaden..


Funkar bra för att nå min server smile

9

Sv: Kontantkort för telefoni

nhu skrev:

Jag har Telenor Enkelt och det kostar i praktiken 100 kr/månad. Annars kostar 1 MB 15 kr ...

Är inte Comviq billigast med 19 kr/mån för Plus Månad ?


Så kan det vara, problemet är att det finns bara täckning med Telenor & 3´s 3G nät på platsen jag brukar befinna mig på.


Har pratat med Tele2 och dem skulle ta kontakt med SUNAB och i bästa fall så kommer de att rulla ut läckande kabel.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.