1

Tråd: Koppla samman Tele2 4G med Comviq 4G?

Undrar om det skulle bli komplikationer att samtidigt använda mitt ordinarie abonnemang från Tele2 XL med t ex Comviq 4G med http://www.webbbutiker.com/webbbutiker/ … anner_id=1 som är gjord för flera linor samtidigt?
Frågan gäller att jag i så fall väsentligt höjer Download-hastigheten. Känner till att det snart dyker upp LTE,4-routrar/modem som givetvis är snabbare än nuvarande LTE,3_routrar som t ex min egen Huawei 593. Som jag tolkar det så ska man teoretiskt då kunna få 160Mbit med TP-link-routern. Hade jag haft tillgång till t ex 3st E398-modem så hade det kunnat bli skoj, självklart ser man om man måste rikta dom mot separata master eller om det går att dela på någon mast.

2

Sv: Koppla samman Tele2 4G med Comviq 4G?

Det borde funka med den routern. Det står ju att den har inbyggd lastbalansering.
Sedan hur mycket du får ut i verkligheten av dina 4G ab. är en annan historia, men det borde bli mer med flera ab. samtidigt.

3 Senaste redigerad av Sam (2012-04-04 18:15:37)

Sv: Koppla samman Tele2 4G med Comviq 4G?

Vad är vitsen? Den har 100Mbps output. Dagens modem klarar av 100Mbps....till och med 104! Hur ska det här hjälpa?

4

Sv: Koppla samman Tele2 4G med Comviq 4G?

Sam, jag når inte upp till 100Mbit utan snarare ca +50Mbit vilket skulle göra att jag då närmar mig 100Mbit. Vet om andra routrar med ungefär samma input men med betydligt högre output än dennas 100Mbit. Frågan var mest tekniskt för mig då jag faktiskt funderat på denna lösning. Givetvis skulle jag vilja ha haftb 2 st LTE4-routrar (150Mbit) balanserat så att man dåm teoretiskt kunnat ha haft 300Mbit :-) men nu är denna lösning ganska billig tycker jag. Har även försökt hitta MiMo-routrar med tre eller fyra antenner för då räcker det med dagens LTE3 men har ännu inte hittat någon men du Sam kanske känner till liknande produkter som kanske finns att tillgå om någon månad. Har en bekant som jobbar med master och han säger "det är bara att beställa en router som tillverkas i Kina" men vet inte riktigt vad det betyder.

5

Sv: Koppla samman Tele2 4G med Comviq 4G?

Ett snabbare produkt kommer inte hjälpa dig. Två, tre, fyra abbonmang kommer inte hjälpa dig heller. Du får lite över 50Mbps på ett 100Mbps abbonemang. Du är helt enkelt långt ifrån masten.

Vad är fel med 50Mbps anyway? Det räcker längre. :-)

6

Sv: Koppla samman Tele2 4G med Comviq 4G?

Sam, det är inte alla som håller till i Kista praktiskt taget under 4g masterna...  wink

Även om modemen teoretiskt klarar 100 Mb/s så är det inte de hastigheterna folk får ut. Det märks ju inte minst av alla inlägg här i forumet av folk som tycker de får dålig fart på sina 4G ab.

De flesta får nog ut max 30-40 Mb/s och då skulle man gott och väl kunna prova att aggregera två sådana länkar med en router av denna typen. Det som är viktigt är att routern klarar att lastbalansera så att den verkligen fördelar trafiken på de två länkarna.

Sedan om båda länkarna går till samma mast så vinner man antagligen inte så mycket på det hela men trådskaparen pratade om att använda riktantenner mot olika master och då kanske man kan få önskat resultat.