1

Tråd: Telenor med Huawei B683 3G-router (16mbit) teknikstrul mm

Skaffade i förra veckan "hemtelefoni och surfpaket" ifrån Telenor. (Huawei B683 3G-router) http://www.telenor.se/privat/mobilt-bre … 5#T47084_2

Detta är en kombinerad 3G och hemtelefoni lösnig som funkar sisådär.. När det gäller surfen så är den som ni alla anmärkt innan det går i vågor.. allt ifrån 2,5-8Megabit. Men en grej som gör mig fundersam är själva hemtelefonin. Vid två tillfällen har hemtelefonin totalt slagits ut p.g.a någonting. Den ena gången var det en upptaget ton i telefonen när jag lyfte luren, den andra gången slogs både internet och telefonin ut, och detta på grund av att jag försökte ringa när jag tankade hem en uppdatering..  Är det fler som har detta modem eller denna typ av problem med sin router

En annan grej jag retar mig på är täckningen, den har en tendens att "svajja" i emellanåt.. Låt mig förklara. Om du loggar in på routern kan du se täckningen, och fastän routern inte rör på sig en millimeter varierar täckningen mellan 2-5 staplar åtminstone en gång i timmen, detta trots att jag bor 1250 meter ifrån närmsta mast.

Jag har köpt en riktantenn på 11dB som jag hoppas löser problemet en aning, men har inte hunnit koppla in den.  Jag vill gärna höra om ni har någon erfarenhet av "Riktantenn yagi GSM, 3G och 4G, 11dB"

Värt att notera är att Telenor har höjt gränsen till 100gb i månaden för de som valt hemtelefoni och bredbandslösningen.

2

Sv: Telenor med Huawei B683 3G-router (16mbit) teknikstrul mm

Hemtelefoni. Hur är den ordnad? Är det de inbyggda RJ-11-portarna i routern och routern själv är telefoniadapter. Eller är det en separat telefonidosa som du ansluter till LAN:et?

Jag har sett att Tele2 säljer liknande paket och de använder helt vanlig bredbandstelefoni som ansluts till LAN:et. I så fall blandas vanlig Internet-trafik och IP-telefonin(SIP) på upplänken. Kanske därför de tvingas höja datavolymen för att ge plats för telefonidatamängden.

Ett samtal med normal G.711-kodning à 64 kbit/s genererar 1,08 MByte/minut

3

Sv: Telenor med Huawei B683 3G-router (16mbit) teknikstrul mm

Routemaster skrev:

Hemtelefoni. Hur är den ordnad? Är det de inbyggda RJ-11-portarna i routern och routern själv är telefoniadapter.

Ja det är en rörig historia.. smile

Det sitter 1st RJ11 kontakt på denna, men inte nog med det.. Du har både en inbyggd trådlös router OCH en vanlig 4 portars router i samma paket.. De har till och med ansträngt sig för att sätta dit en USB ingång så du kan koppla skrivaren eller din externa h-disken till den...

Nej, det är INTE IP-telefoni enligt deras ktj, och kvaliteten är något för bra att vara ip-telefoni via SIP.. Pingar man förstår man... svarstiderna varierar en hel del, och kan i värsta fall vara flera hundra ms..

Tekniken heter Cross-plattform forking. Du har alltså ett mobilnummer, men även ett fast nummer. alltså en form av avancerad vidarekoppling, och det sker i telenors växlar..

4

Sv: Telenor med Huawei B683 3G-router (16mbit) teknikstrul mm

webbsmurfen skrev:
Routemaster skrev:

Hemtelefoni. Hur är den ordnad? Är det de inbyggda RJ-11-portarna i routern och routern själv är telefoniadapter.

Nej, det är INTE IP-telefoni enligt deras ktj, och kvaliteten är något för bra att vara ip-telefoni via SIP.. Pingar man förstår man... svarstiderna varierar en hel del, och kan i värsta fall vara flera hundra ms..

Tekniken heter Cross-plattform forking. Du har alltså ett mobilnummer, men även ett fast nummer. alltså en form av avancerad vidarekoppling, och det sker i telenors växlar..

Heh.. kompetensen sjunker hos ktj för varje gång jag snackar med dem.. Provade fråga ännu en gång för att vara säker.. Denna killen visste inte till 100% om det var IP-telefoni eller inte så jag skulle återkomma på måndag..

Jo jag tackar jag...

5

Sv: Telenor med Huawei B683 3G-router (16mbit) teknikstrul mm

sip har h;gre ljud kvalite, med r'tt codec.
men da kravs det bredband.
jag far cd/ljuds kvalitet med siemens telefonen.

troligare ar det gsm/3g telefoni med vidarekoppling som du skriver, anledningen ar stabilare ljud/funktion, speciellt om det gar att surfa samtidigt.

tre har liknande losning, men dar far man upp mobilnummret vid samtal ut... vilket inte borde vara svart att fixa.