1 Senaste redigerad av Uezt (2012-03-23 23:00:17)

Tråd: Hur monterar man en poynting riktantenn horisontellt?

Hej!

Jag har köpt två stycken poynting riktantenner(http://www.webhallen.com/hardvara/110985-poynting_riktantenn_12dbi_sma_med_kabel_2g_3g_4g) och har monterat den ena vertikalt. Men nu när jag skulle montera den andra så insåg jag att det inte finns något fäste för att montera den horisontellt. Så hur har ni andra gjort egentligen för att fästa den? Det enda jag har att fästa på är ett maströr som sticker rakt upp.

Och om jag inte lyckas fästa den horisontellt. Hur mycket förlorar jag på att köra båda vertikalt?

2

Sv: Hur monterar man en poynting riktantenn horisontellt?

Jag användebiltemasväggfästesom kapats, hadde det liggandes..

Men på kina yagin borrade jag två nya hål 90grader off.

3 Senaste redigerad av Uezt (2012-03-23 23:35:47)

Sv: Hur monterar man en poynting riktantenn horisontellt?

G-Man skrev:

Jag användebiltemasväggfästesom kapats, hadde det liggandes..

Men på kina yagin borrade jag två nya hål 90grader off.

Tack, men det där förstod jag i princip ingenting av hmm

4

Sv: Hur monterar man en poynting riktantenn horisontellt?

Uezt skrev:
G-Man skrev:

Jag användebiltemasväggfästesom kapats, hadde det liggandes..

Men på kina yagin borrade jag två nya hål 90grader off.

Tack, men det där förstod jag i princip ingenting av hmm

http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV … sal-24075/

Denna ger ett fäste som är 90grader om fästet kapas och 4 nya hål borras för rör klamrarna.
Blir då inte Z utan bara ett L där långa delen skruvas mot maströret.

5

Sv: Hur monterar man en poynting riktantenn horisontellt?

G-Man skrev:
Uezt skrev:
G-Man skrev:

Jag användebiltemasväggfästesom kapats, hadde det liggandes..

Men på kina yagin borrade jag två nya hål 90grader off.

Tack, men det där förstod jag i princip ingenting av hmm

http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV … sal-24075/

Denna ger ett fäste som är 90grader om fästet kapas och 4 nya hål borras för rör klamrarna.
Blir då inte Z utan bara ett L där långa delen skruvas mot maströret.

Jag kapade inte, satte dit biltemas fäste med slaglämmor mot maströret. Svårt att förklara utan bild....

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

6

Sv: Hur monterar man en poynting riktantenn horisontellt?

G-Man skrev:

Men på kina yagin ...

Har du en länk till denna?

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

7

Sv: Hur monterar man en poynting riktantenn horisontellt?

eböj,

men annars finns DX som jag postat för länge sedan.

8 Senaste redigerad av pererikl (2012-03-24 21:50:04)

Sv: Hur monterar man en poynting riktantenn horisontellt?

Letat på eböj ,och hittar massa skit men inte det jag vill ha.

Skiten funkar utan men det kunde nog gå bättre....

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

9

Sv: Hur monterar man en poynting riktantenn horisontellt?

finns svenska handlare, vet vad man får då, samt får det direkt - men vill man experimenta lite och inte har brått så är eböj och tex dx alltid spännande smile
finns andra ställen, tex tyskland osv.

10

Sv: Hur monterar man en poynting riktantenn horisontellt?

En fråga, Om jag har den övre antennen vertikalt och undre horisontellt och har ett E398 vilken ska då sitta i vilket utag? Spelar det roll?

11

Sv: Hur monterar man en poynting riktantenn horisontellt?

Jag fick testa mig fram vilket som fungerar bäst. Nu vet jag inte vilken antenn som sitter var i modemet...

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

12

Sv: Hur monterar man en poynting riktantenn horisontellt?

ja det spelar roll.
då avsikten är att matcha mastens antenner då sändnings och mottagning skiljer sig åt på det sättet...

fanns en tråd med detta tidigare i forumet med korrekta uppgifter.

13

Sv: Hur monterar man en poynting riktantenn horisontellt?

G-Man skrev:

ja det spelar roll.
då avsikten är att matcha mastens antenner då sändnings och mottagning skiljer sig åt på det sättet...

fanns en tråd med detta tidigare i forumet med korrekta uppgifter.


Hmm, sökt men inte hittat, eller ialla fall tror jag inte det. Även om jag fått mig en hel del annan bra läsning bland tidigare trådar. Du råker inte komma ihåg nån nämn nyckelord som går att söka på, eller vilken användare det var som skapat tråden eller liknande för att underlätta sökandet.

14

Sv: Hur monterar man en poynting riktantenn horisontellt?

jag med, men det borde ligga i denna delen av forumet kan tyckas.
annars är det bara att prova... bara att flytta två kontakter.

15

Sv: Hur monterar man en poynting riktantenn horisontellt?

G-Man skrev:

jag med, men det borde ligga i denna delen av forumet kan tyckas.
annars är det bara att prova... bara att flytta två kontakter.

Jo ska såklart göra det, ska instalera det i morgon. Men tänkte om det fanns mer matnyttigt optimala avstånd mellan antennerna, vilken som ska vara överst, horisontella eller vertikala osv.

16

Sv: Hur monterar man en poynting riktantenn horisontellt?

Väcker liv i gammal tråd..

Har ni löst detta om det har betydelse hur antennerna är placerade?
Om det spelar nån roll om den vertikala sitter underst eller överst på masten?
Likaså om det har nån betydelse vilken av antennerna som går till de två kontakterna på modemet?

Som i mitt fall,  en D-link DWR-923, just nu har jag den vertikala i vänstra kontakten och horisontella i högra...
När jag bara hade en antenn, vertikala, så var det bäst när den satt till vänster, i högra kom nästan ingen signal...så det blev så att den horisontella fick högersidan...

Humorn är flytvästen på livets flod

17

Sv: Hur monterar man en poynting riktantenn horisontellt?

Om det gäller 4G så sänder basen på två  antenner och tar emot på två. De är vinklade +-45 grader. Routern tar emot på två och sänder bara på en. Finns inget skäl att grunna för mycket på rätt och fel sida här. Testa.

Egentligen borde användarens antenner också stå +-45 grader. Förlusten med horisontell slternativt vertikal montering är maximslt 3 dB, dvs halva styrkan. Men så tillkommer den polarisationsvridande verkan av reflexer och Faraday rotation (jordens magnetfälts inverkan på polarisationsplanet vid radiovågens väg genom atmosfären) och då vet man inte hur polarisationsplanet är riktat så det är bara att testa.

Operstörssålda routrar i Sverige visar inte signalnivåer på respektive antenn eftersom operatörerna inte vill att användaren ska kunna ställa in antenner optimalt. Tyska AVM visar allt separerat. Huawei och dlink lämnar användaren helt i sticket.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.