176

Sv: 5.0.16 ute nu!

Vispen74 skrev:

Av någon anledning har inte min 4GR med ett E398 gått ner en enda gång sedan jag uppdaterade för 3 dygn sedan. Det kan inte vara möjligt, måste vara en ren tillfällighet?! Håller tummarna i alla fall.

Näää, fortfarande inget avbrott??? Har jag fått en router 1,5 år efter investerade pengar?! Inte illa smile Jag hade faktiskt absolut inget hopp om det längre. Snart en vecka utan ett endaste avbrott i 4G uppkopplingen.

177 Senaste redigerad av KalleD (2012-03-23 19:14:52)

Sv: 5.0.16 ute nu!

Jag har fortsatt stora problem. Har uppdaterat till 5.0.16 och Huawei E372 modem. Precis när jag startat om routern funkar det säkert i 10 minuter, men sen är det random med uppkopplings hastigheten, ibland nere på vad som upplevs som 56Kb/s o ibland uppe o 10Mb/s. Problemet kan ju klart ligga i modemet (e ju trots allt Huawei). Oftast börjar problemen då jag ansluter iPhone/iPad o samtidigt min Vaio laptop. Ibland funkar det o ibland inte.. känns som ett lotteri. Rätt så trött på den här routern (och modemet om det nu är det som skiter sig). Tyvärr har jag gjort av med kvittot då jag aldrig trodde att man kunde ha så här mycket problem med en router. Verkar som Dovado har försökt stoppa in så många features som möjligt o glömt göra en sak riktigt bra
E372
11.203.05.00.00

Är det ngn som kan förklara hur man lätt tar ut en logg ur 4GR så ska jag se om jag till slut pallar lägga en ticket hos Dovado (det här har redan tagit sjukt mycket tid, så överväger att bara införskaffa en annan router, tips mottages gärna).

/Kalle

178 Senaste redigerad av Sam (2012-03-23 07:53:24)

Sv: 5.0.16 ute nu!

Det ligger ett nyare firmware till Huawei E372 på Tre's hemsida.

PS: Inte världens bäst idé att visa upp ditt IMSI nummer. Det är ditt abbonemang.

179

Sv: 5.0.16 ute nu!

Ingen lösning?
Har senaste e372 från tre.
Och uppgraderade till nya 4gr firmwaren som skulle lösa problemen.

Första dagen gick det bra, dock perioder när allt segar i det närmaste 0 i fart.
Sedan fast modemet lyser blått så är den inte uppkopplad enligt 4gr.
(Känte problem enligt Magnus här)

Natten till tisdag hade jag fått 14 sms att routern startat om på rad.
Signalstyrka 58-66% brukar det ligga på varje gång den kopplat upp.
När jag kom till firman var det som sirap trots jag startade om manuellt flera gånger.

Då sparade jag configurationen och gjorde reset.

Sedan fungerade det bra, segade ett par minuter någon gång per dag.
Men så nu tidigt i morse startar den om 6-7ggr enligt sms och samma sak igen.

Nu får det vara slut med denna produkt.
Tror 4gr kostat mig 10 tusentals kronor i förlorad arbetstid under 2år. :-(
Tyvärr känns det inte som Dovado tagit sitt ansvar. Med tanke på hur extremt mycket det påverkat kunderna.

Ni får gärna höra av er med tips på kvalitets router och modem som fungerar i verkligeheten.
Det kan gärna kosta.

180 Senaste redigerad av thomson69 (2012-03-23 10:58:44)

Sv: 5.0.16 ute nu!

Freddemx skrev:

Ingen lösning?
Har senaste e372 från tre.
Och uppgraderade till nya 4gr firmwaren som skulle lösa problemen.

Första dagen gick det bra, dock perioder när allt segar i det närmaste 0 i fart.
Sedan fast modemet lyser blått så är den inte uppkopplad enligt 4gr.
(Känte problem enligt Magnus här)

Natten till tisdag hade jag fått 14 sms att routern startat om på rad.
Signalstyrka 58-66% brukar det ligga på varje gång den kopplat upp.
När jag kom till firman var det som sirap trots jag startade om manuellt flera gånger.

Då sparade jag configurationen och gjorde reset.

Sedan fungerade det bra, segade ett par minuter någon gång per dag.
Men så nu tidigt i morse startar den om 6-7ggr enligt sms och samma sak igen.

Nu får det vara slut med denna produkt.
Tror 4gr kostat mig 10 tusentals kronor i förlorad arbetstid under 2år. :-(
Tyvärr känns det inte som Dovado tagit sitt ansvar. Med tanke på hur extremt mycket det påverkat kunderna.

Ni får gärna höra av er med tips på kvalitets router och modem som fungerar i verkligeheten.
Det kan gärna kosta.

Hej,

Jag har själv Tre och där är lite från kopplingar då och då
Anslutningen blev lite stabilare när man ändrar på modemets inställningar i från NDIS till RAS.
Denna inställning görs i från Mobile Partner menyn Tools-->Options-->General  där kan du ändra i från NDIS till RAS.

Har både 4GR och Tiny(3), men just nu så kör jag på min Tiny.
Där har jag märkt att när jag har igång connection tracker på dom adresser som är rekomenderade så blev routern mycket mer instabil dvs en hel del omstarter. Jag tog bort connection tracker och vips så blev den stabilare.
Har du igång connection tracker i 4GR om så pröva att köra utan den och se om det hjälper.

181

Sv: 5.0.16 ute nu!

thomson69 skrev:
Freddemx skrev:

Ingen lösning?
Har senaste e372 från tre.
Och uppgraderade till nya 4gr firmwaren som skulle lösa problemen.

Första dagen gick det bra, dock perioder när allt segar i det närmaste 0 i fart.
Sedan fast modemet lyser blått så är den inte uppkopplad enligt 4gr.
(Känte problem enligt Magnus här)

Natten till tisdag hade jag fått 14 sms att routern startat om på rad.
Signalstyrka 58-66% brukar det ligga på varje gång den kopplat upp.
När jag kom till firman var det som sirap trots jag startade om manuellt flera gånger.

Då sparade jag configurationen och gjorde reset.

Sedan fungerade det bra, segade ett par minuter någon gång per dag.


Men så nu tidigt i morse startar den om 6-7ggr enligt sms och samma sak igen.

Nu får det vara slut med denna produkt.
Tror 4gr kostat mig 10 tusentals kronor i förlorad arbetstid under 2år. :-(
Tyvärr känns det inte som Dovado tagit sitt ansvar. Med tanke på hur extremt mycket det påverkat kunderna.

Ni får gärna höra av er med tips på kvalitets router och modem som fungerar i verkligeheten.
Det kan gärna kosta.

Hej,

Jag har själv Tre och där är lite från kopplingar då och då
Anslutningen blev lite stabilare när man ändrar på modemets inställningar i från NDIS till RAS.
Denna inställning görs i från Mobile Partner menyn Tools-->Options-->General  där kan du ändra i från NDIS till RAS.

Har både 4GR och Tiny(3), men just nu så kör jag på min Tiny.
Där har jag märkt att när jag har igång connection tracker på dom adresser som är rekomenderade så blev routern mycket mer instabil dvs en hel del omstarter. Jag tog bort connection tracker och vips så blev den stabilare.
Har du igång connection tracker i 4GR om så pröva att köra utan den och se om det hjälper.

Tack för svar. :-)
Har redan provat connection tracker av och på.
Har du E372 ockå?

182

Sv: 5.0.16 ute nu!

Freddemx skrev:
thomson69 skrev:
Freddemx skrev:

Ingen lösning?
Har senaste e372 från tre.
Och uppgraderade till nya 4gr firmwaren som skulle lösa problemen.

Första dagen gick det bra, dock perioder när allt segar i det närmaste 0 i fart.
Sedan fast modemet lyser blått så är den inte uppkopplad enligt 4gr.
(Känte problem enligt Magnus här)

Natten till tisdag hade jag fått 14 sms att routern startat om på rad.
Signalstyrka 58-66% brukar det ligga på varje gång den kopplat upp.
När jag kom till firman var det som sirap trots jag startade om manuellt flera gånger.

Då sparade jag configurationen och gjorde reset.

Sedan fungerade det bra, segade ett par minuter någon gång per dag.


Men så nu tidigt i morse startar den om 6-7ggr enligt sms och samma sak igen.

Nu får det vara slut med denna produkt.
Tror 4gr kostat mig 10 tusentals kronor i förlorad arbetstid under 2år. :-(
Tyvärr känns det inte som Dovado tagit sitt ansvar. Med tanke på hur extremt mycket det påverkat kunderna.

Ni får gärna höra av er med tips på kvalitets router och modem som fungerar i verkligeheten.
Det kan gärna kosta.

Hej,

Jag har själv Tre och där är lite från kopplingar då och då
Anslutningen blev lite stabilare när man ändrar på modemets inställningar i från NDIS till RAS.
Denna inställning görs i från Mobile Partner menyn Tools-->Options-->General  där kan du ändra i från NDIS till RAS.

Har både 4GR och Tiny(3), men just nu så kör jag på min Tiny.
Där har jag märkt att när jag har igång connection tracker på dom adresser som är rekomenderade så blev routern mycket mer instabil dvs en hel del omstarter. Jag tog bort connection tracker och vips så blev den stabilare.
Har du igång connection tracker i 4GR om så pröva att köra utan den och se om det hjälper.

Tack för svar. :-)
Har redan provat connection tracker av och på.
Har du E372 ockå?

Japp jag har också E372 
:-)

183

Sv: 5.0.16 ute nu!

Hej!
Jag har en Duvado Tiny med ZTE mf 680 och har uppdaterat både tinyn och modemet men nu kopplar den ner sig dagligen, det står att jag har internetåtkomst
men jag måste gå in och koppla ner och ansluta flera gånger innan jag blir uppkopplad.

184

Sv: 5.0.16 ute nu!

Använd Connection Tracker. Har du kört rescue-metods uppgradering med 5.0.17?

185

Sv: 5.0.16 ute nu!

Jag kör med telenor och 4GR, hoppas någon kan förklara en sak för mej, dom har byggt ut nätet ännu mera på 4G, enligt täckningskartan ska jag inte ha 4G ännu, men jag får 67% i 4GR i signalstyrka på 4G, men den kopplar inte ut mej på intenet, inkonen lyser rött, stoppar jag in modemet i dator och ställer den på ungfär samma ställe som när jag har kopplad  till 4GR ingen täckning alls, någon som har någon bra förklarning på detta?

186

Sv: 5.0.16 ute nu!

Får du 4G med modem direkt i datorn?

Kan vara så att basstationen är inte LIVE än med fiber backhaul.

I så fall, ställ routern på 3G-Only och testa varje dag för att se om den kopplar upp sig på 4G.

187

Sv: 5.0.16 ute nu!

Sam skrev:

Får du 4G med modem direkt i datorn?

Kan vara så att basstationen är inte LIVE än med fiber backhaul.

I så fall, ställ routern på 3G-Only och testa varje dag för att se om den kopplar upp sig på 4G.

Nej jag får inte 4G med modemet rätt i dator, ingen signal alls när den den sitter i datorn, det är det som är så skumt

188

Sv: 5.0.16 ute nu!

Herrn skrev:

Jag kör med telenor och 4GR, hoppas någon kan förklara en sak för mej, dom har byggt ut nätet ännu mera på 4G, enligt täckningskartan ska jag inte ha 4G ännu, men jag får 67% i 4GR i signalstyrka på 4G, men den kopplar inte ut mej på intenet, inkonen lyser rött, stoppar jag in modemet i dator och ställer den på ungfär samma ställe som när jag har kopplad  till 4GR ingen täckning alls, någon som har någon bra förklarning på detta?

Hemma hos mig har jag stor skillnad i 4G-mottagning. På ett ställe ligger jag mellan 70-80%, medan ett par metrar bort har jag 30-40%.

Telenor är ju inte direkt snabba med att uppdatera sina täckningskartor. Kan hända att de fått igång 900 MHz-bandet där du bor, men inte uppdaterat kartan än.

Om du tecknade Telenor Mobilt bredband 32 då de erbjöd 4G under bindningstiden kan det vara så att de glömt att öppna 4G-tjänsten för dig. Det har tydligen hänt flera här på forumet och då får man ringa kundtjänst och försöka få dem att fatta.

189

Sv: 5.0.16 ute nu!

Kollade just det med mitt abbonemang om det var något som var fel, men fick prata både med kundtjänst samt tekniks support och dom påstod bägge två att det såg bra ut, och det låg rätt, men tack för info

190

Sv: 5.0.16 ute nu!

Igår dammade jag av den gamla 4GR för att ge den en chans
med nya firmwaren.
Efter några försök med windowsappen så verkade det ha tagit.
Gjorde reset på routern och la in min gamla configfil, och körde igång.
Såg bra ut i 20min, sen dök farten till typ 0.23/0.32.....omstart och det
gick en halvtimma sen samma sak igen.
Port forwarding funkar inte heller, man hamnar på routerns inloggningssida.....
Några idéer?


När detta sker provar du wlan eller kabel?
Får du tillbaka hastigheten om du stänger av wlan och slår på det igen eller startar om datorn?

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

191

Sv: 5.0.16 ute nu!

Rrambo skrev:

Några idéer?

Operatör / APN?

192 Senaste redigerad av Rrambo (2012-03-29 13:54:25)

Sv: 5.0.16 ute nu!

OK Sam, mer fakta:

E372
Telenor
internet.

Edit:
Ser att nån skrivit i mitt meddelande....!?!?

WLAN igång, problemen uppstår med kabelansluten dator.
Omstart av dator ger ingen skillnad.
Startade om dator och router, bröt ström till routern oxo.

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

193

Sv: 5.0.16 ute nu!

Kör Telenor Huawei E372 nu??

Får du samma resultat med modem i datorn? Jag antar att det tar lite tid innan du får en sån fartsänkning.

194

Sv: 5.0.16 ute nu!

Hej!

Kör med E372 till annan router utan problem, fungerar
även direkt i datorn.
Fartsänkningen med 4GR kom efter 20-30 minuter.

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

195

Sv: 5.0.16 ute nu!

Vänta vänta vänta nu..........vad har du för fw på E372? Det ligger en uppdatering på 3's hemsida.

196

Sv: 5.0.16 ute nu!

Den har fw 11.203.05.00.00.B726.
Uppgraderar jag med 3:s fw blir modemet låst till 3
OCH går dessutom INTE att låsa upp......
Enda chansen blir en nedgraderingen vilket 3:s support
hävdar inte går!
Naturligtvis en lögn!!! Jag har gjort det efter att ha hittat
denna fw på nätet.

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

197

Sv: 5.0.16 ute nu!

moment 22 då.

198

Sv: 5.0.16 ute nu!

Ingen aning vad som gäller med fw...????

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

199

Sv: 5.0.16 ute nu!

finns inget pa huaweis webb da?

200

Sv: 5.0.16 ute nu!

Rrambo skrev:

Den har fw 11.203.05.00.00.B726.
Uppgraderar jag med 3:s fw blir modemet låst till 3
OCH går dessutom INTE att låsa upp......
Enda chansen blir en nedgraderingen vilket 3:s support
hävdar inte går!
Naturligtvis en lögn!!! Jag har gjort det efter att ha hittat
denna fw på nätet.


varför skulle det inte gå att låsa upp ? har låst upp många modem med dc unlocker ( http://www.dc-unlocker.com/ )funkar utmärkt tils man updaterarfirmware och kosta ca 70 kr för varje upplåsning att det göra det själv.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas