1

Tråd: Bättre fart?

Hallå!

Jag har bytt mobilt bredband från Telenor till 3 och upplever att hastigheten är lägre nu. Jag testade deras support, men han visste naturligtvis inte hur man skulle få bättre hastighet. Han verkade mest fokusera på att det var en acceptabel hastighet, vilket iofs är sant, men jag irriterar mig på att den är lägre än förut.

Visserligen har jag en skaplig hastighet, ca 2.5mbit/s ner enligt bredbandskollen. Med Telenor fick jag faktiskt 3.6mbit/s, tro det eller ej. Som jag uppfattar det erbjuder 3 mig 7.2mbit/s och Telenor 3.6mbit/s så då känns det ju väldigt ologiskt att hastigheten i praktiken blir lägre med 3. Då jag har fri sikt till masten där både 3:s och Telenors antenner sitter så borde inte det heller inverka (om nu inte möjligtvis antennerna har lite olika riktning).

Är det bara pga att 3 har fler kunder som jag får denna lägre hastighet eller är det modemet som är begränsningen (Huawei E220 istf Option Icon 225)?
Finns det alternativa mjukvaror/drivrutiner som fungerar bättre? I guiden för hur man får en publik IP-adress så verkar det handla om en annan mjukvara. Jag hittar inte någon APN-inställning i min 3Connect-mjukvara. Jag ska använda detta till Linux framöver, men först vill jag se vad jag kan uppnå när jag kör Windows.

BTW: Hittills har jag inte upplevt att man tappar uppkopplingen såsom var fallet med Telenor, så totalt sett känns bytet inte misslyckat.

2

Sv: Bättre fart?

Precis ang 3Connect, det är ingen standard mjukvara.
Vill man komma åt de vanliga inställningarna så får man dra in "mobile partner" eller "mobile connect".
I 3Connect har man mer eller mindre nått alternativ om jag inte missminner mig.

Hade först tänkt säga att du borde testa byta apn adress men i 3Connect är det "bredband.tre.se" som är förvalt.

Tycker du skall testa sent på kvällen/natten för att få fram resultat om din station är belastad.
Kör man på natten vid låg belastning så kan man mer eller mindre se vilken hastighet man kan få som max.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Bättre fart?

OK, ska testa det.

Nu hittade jag förresten stället där man väljer APN, men som du mycket riktigt påpekade var det bredband.tre.se som var förvalt.