1 Senaste redigerad av marre69 (2012-03-28 08:58:02)

Tråd: Strypning av Skype m.fl.

Hej
Idag Den stod det i DN att Telia avser strypa Skype och andra konkurrerande tjänster i sitt bredband. Om någon motsvarande sänkning av abonnemangskostnaderna för den här inskränkningen talas det däremot inget om.
Idag har jag bra bild och ljud på de tjänster jag har på nätet till skillnad från videotelefonin i 3G och mobiltelefonin som håller sedvanlig pixelartad kvalitet och dessutom till skyhögt pris. Så ska det självfallet inte vara. Internet ska vara fritt och bara för att man abonnerar hos en viss operatör så har man inte ingått någon form av lojalitetspakt mot den operatören.

Jag föreslår därför att du som besöker den här gruppen sprider ordet, får andra att gå med och viktigast av allt lämnar den operatör som inför den här typen av inskränkningar och nu pratar jag inte enbart om Telia. Inte sällan har vi mobilt bredband, fast bredband, hemtelefoni och IP-telefoni hos samma operatör av bekvämlighet eller för att de har sålt in det. Det ska kosta den operatör som inför den här typen av begränsningar och det stort. Genom att byta till någon annan visar vi att det här inte är acceptabelt och att det är VI som ska avgöra hur vi använder vår internetuppkoppling.

Gå gärna med i facebookgruppen "Byt bort operatörer som stryper tjänster" och sprid ordet till vänner och bekanta.

2

Sv: Strypning av Skype m.fl.

på tiden då modemen fanns så gick det Inte att se på live tv eller nogot med live inte ens ljud fungerade bra

sen gick tiden snabbt och i dag har nästa vajer innvånare bredband men tyvärr så lever visa op fortfrande kvar på tiden då modemen var stort

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

3

Sv: Strypning av Skype m.fl.

ni kankse inte vet detta men om telia börjar så följer dom andra med senare

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

4

Sv: Strypning av Skype m.fl.

om detta blir ok att gora da kommer nasta bli att strypa PLAY och tabetalt for aven detta, da tex telia saljer ip-tv...
paket med fast internet, tv, tele och mbb. 1000:-/manad med en teknik dar man inte far portera nummer osv.

5 Senaste redigerad av Sam (2012-03-28 14:57:04)

Sv: Strypning av Skype m.fl.

Man sitter hemma och tittar på tele priskriget på TV som det vore tidigt morgon den 2:a augusti, 1990.

Man ser bara på abbonemang som var "billiga" en gång i tiden har nu blivit ännu billigare. Sedan klagar kunder att sånt här händer. Känns lite som att klaga på RyanAir att flygplanet saknar.......(fill in the blank).

Personligen vill jag helst se en superabbonemang där alla tjänster ingår (publik/static IP med öppna portar) + obegränsad 4G/3G + VoIP-o-sånt är tillåtet. No BS. No fineprint. Om folk idag betalar 299kr, då skulle många säkert nöja sig med att betala 499-699kr bara för att veta att det kommer inte bli några kontrakts avbrott, hastighets-sänkingnar, osv. Det finns säkert såna abbonemang till företagskunder, men med tanke på att många av oss har såna önskekrav (vi här på forumet tillhör en minoritet), då borde man kanske fråga kundtjänsten om det finns såna abbonemang, och vad såna kostar. Kapacitet finns det gott om. Intäkt finns det aldrig för mycket av!

Varje hotell marknadsför sina billigaste enkel/dubbelrum, men de blir asglada att hyra ut suiten då o då.

You can get anything for a price.

Så, lyft luren och ringa kundtjänsten!

6

Sv: Strypning av Skype m.fl.

nu har telia bestämt sig, 400:-/månad för skype.

www.di.se för mer info, finns nog på fler ställen....

fu telia, dom andra operatörerna lovar i princip att följa i telias spår.

nu blir det stökit för cellip mfl...

7

Sv: Strypning av Skype m.fl.

Nåväl, för mig gör det igentligen inget att de stryper Skype, då jag aldrig varit med om att ljudkvaliten varit någonting att hurra för. Men för studenter och de som kanske inte har råd att ringa med vanlig telefoni måste detta vara en riktig käftsmäll!

Men fortfarande.. Har inte kunden själv rätt att välja telefoni idag? Om man bara har bredband ifrån Telia, skall telia då bestämma vilken typ av trafik som får befinna sig i deras nät?

8

Sv: Strypning av Skype m.fl.

Kommer det att funka med Skype över VPN i mobilnäten? Jag testade just att kontakta en vän i Sverige med skype över relakks vpn och adsl med en ipad2. Funkade minst lika bra som vanligt. Nu är relakks pptp vpn och inte det möjligen snabbare open vpn. Men hur ska operatörerna kunna blockera Skype över vpn?

Anm. Open vpn lär  kräva jailbreak för iOs, fast vet inte om det stämmer. Men pptp funkade ju bra också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Strypning av Skype m.fl.

Telia kanske bestämmer sig för att stoppa VPN, play tv, osv osv tills politikerna stoppar dom för telia säljer ip-tv också... det gör även telenor.

PTS Hallååååå !

M Hallååååå ! Marknaden agerar konstigt... inte utreda, besluta !

Sedan om man betalar för internet då ska det vara internet, annars kan telia sluta med internet då det "vad ska man med internet till, det finns telex och fax" ordagrann quote från telia under swip.net mötet...

10

Sv: Strypning av Skype m.fl.

Kommer detta att drabba alla mobila internetabonnemang eller bara surf i telefonerna?

11

Sv: Strypning av Skype m.fl.

G-Man skrev:

Telia kanske bestämmer sig för att stoppa VPN, play tv, osv osv tills politikerna stoppar dom för telia säljer ip-tv också... det gör även telenor.

Mig kan de nog inte stoppa...så länge jag har stöd ovanifrån!
                                http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/a040.gif 
http://www.youtube.com/watch?feature=pl … lw-vEC0s#!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

12

Sv: Strypning av Skype m.fl.

dom kanske gör som tele2, terminerar alla illojala sip are som inte använder tjänsten som dom vill

13

Sv: Strypning av Skype m.fl.

Om man nu använder voip över open vpn från en smartphone mot adsl ansluten router hemma med open vpn, t ex den som finns i dd wrt, så bör de funka någorlunda väl. G-man, hur mkt latens lägger en open vpn förbindelse till från en android tel hem till router och sedan ut på nätet?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Strypning av Skype m.fl.

tycker latensen minskar med vpn iaf för div tester. jag gjorde, mest markanta var att bandbredden minskade.
grottade inte mer i det då det jag jag avsåg få gjort var klart.

blev bättre ljud, stabilare med vpn. ick ack ock försvann, om det beror på fungerande trafikprioritering eller vad... i wrt.

15

Sv: Strypning av Skype m.fl.

använd skype som innan
inget du behöver fundera över

16

Sv: Strypning av Skype m.fl.

du kan väll ringa upp dom pengar du har på skype till någon innan du avinstallerar det, skype blockeringen kommer ev för tre, det är telia som avser blockera skype på billigare abg.

17

Sv: Strypning av Skype m.fl.

Kan någon bekräfta om detta endast är riktad mot Skype, Då det finns ett flertal företag som erbjuder IP-telefoni via SIP där ute (med tredjepogramvara då alltså)

18

Sv: Strypning av Skype m.fl.

webbsmurfen skrev:

Kan någon bekräfta om detta endast är riktad mot Skype, Då det finns ett flertal företag som erbjuder IP-telefoni via SIP där ute (med tredjepogramvara då alltså)

står viber, skype mfl i artikeln.

vilket torde inkludera div sip operatörer,
skulle gissa att telia vill tvinga sip/voip operatörerna att teckna avtal liknande den som gäller för samtal mellan nuvarande analoga operatörer, dvs att telia ska sko sig på sitt(skattebetalarnas/vårat) fasta nät igen. en stor anledning varför staten var helt blåst när man sålde telia inkl nätet. varför inte sälja alla bilvägar för en krona också ihop med vägverket...
men det visar sig.

19

Sv: Strypning av Skype m.fl.

Det är en principiellt mycket viktig sak. Att strypa en viss tjänst (som konkurrerar med den egna ...) är rena maffiametoder.

Det bör vara förbjudet i lag att strypa ett protokoll (en tjänst) eller stänga portar. DÄREFTER får operatörerna prissätta anslutningen.

Här ser man igen att nätoperatörer och tjänsteleverantörer måste skiljas åt fullständigt. Annars är frestelsen för stor att främja de egna tjänsterna och jävlas med konkurrenterna. Och det går inte att förbjuda sådant för det finns tusen sätt att jävlas  på som inte kan bevisas inför domstol.

20

Sv: Strypning av Skype m.fl.

Men de kan inte bara strypa SIP protokollet då det faktiskt används av mer än IP-telefoni..  så hur funkar det där igentligen?

21

Sv: Strypning av Skype m.fl.

Alldeles riktigt. Nu använder ju Skype helt  egna protokoll förstås. I praktiken är det mest prat. Telia försöker skrämma folk att köpa Telias telefoni i stället för Skype.

Att stoppa Skype och andra tjänster är så gott som omöjligt eftersom man kan köra över en krypterad tunnel med http. Och det protokollet vågar knappast Telia ge sej på ...

22

Sv: Strypning av Skype m.fl.

Vad de troligen kommer att göra är nog att blockera en del standardportar som vissa program använder, t.ex. SIP har standardport 5060. Skype kanske har någon liknande standardport som oftast används.

Det här är dock ett krig de knappast kan vinna för det är inga större problem för den som är lite kunnig att konfigurera om och köra på andra portar eller lägga trafiken i en VPN-tunnel där allt är krypterat.

Så de som kommer att drabbas av begränsningarna är de "vanliga" kunderna utan större teknisk kunskap. För övriga kommer det alltid att finnas vägar runt ev. begränsningar.

23

Sv: Strypning av Skype m.fl.

Jo. det vanligaste är att stänga portar därför att det tekniskt är enkelt.

Telia spelar tid för de vet nog att medvetandet om deras fiffel växer hela tiden liksom kraven på "nätneutralitet". I praktiken betyder nätneutralitet att portar inte får stängas. Men till dess plockar de pengar så mycket de hinner. Telia har ju en äcklig strategi att dra alla beslut i långbänk genom alla instanser fastän de vet att de förlorar. Men varje månad som de lyckas skjuta upp verkställandet  ger klirr i kassan.

24

Sv: Strypning av Skype m.fl.

är bara att plocka bort dns lookup till tex skype mfl så hittar dom det inte därför blir tex google dns en lösning...
telia blockerar redan saker dom ogilla på det sättet.

blockering kan ske på många sätt,
port#,
protokoll,
dns,
ip#
mac#

sedan med intelligenta "routers" med SPI liknande funktion kan man snoka på innehållet.
tex om det finns al .... i datat.

25

Sv: Strypning av Skype m.fl.

Jo, men det är mest vanligt folk som råkar ut för dessa åtgärder. Den som har litet kunskap kan lätt komma förbi dessa  blockeringar. Men Telia räknar förstås med att en tillräckligt stor procent blir strandsatta så om en del entusiaster kommer förbi så gör det inte så mycket.

Å andra sidan så kan det bli hett om öronen politiskt då vanligt folk blir förgrymmade på blockeringarna och pressar sina riksdagsmän att stifta lagar mot dem.

Det är gansk dyrt och besvärligt att börja gå in i paketens innehåll fastän de inte är krypterade. Jag undrar om Telia ids satsa på det. Jag opererar själv vårt fibernät och blir ibland tvungen att hitta infekterade maskiner och det kan vara besvärligt.