1

Tråd: Billig riktantenn?

Hej

Jag behöver en riktantenn då jag bor ca 4 km från masten och fri sikt över åkrarna och fälten. Jag har tittat runt lite och jag undrar om det är någon som testat någon billigare antenn, t ex denna?

http://www.ebay.com/itm/High-Gain-16DBI … 3f0bfdd456

(ny på forumet)

2

Sv: Billig riktantenn?

Orange245 skrev:

Hej

Jag behöver en riktantenn då jag bor ca 4 km från masten och fri sikt över åkrarna och fälten. Jag har tittat runt lite och jag undrar om det är någon som testat någon billigare antenn, t ex denna?

http://www.ebay.com/itm/High-Gain-16DBI … 3f0bfdd456

(ny på forumet)

Kolla på Davido.se

3

Sv: Billig riktantenn?

Vad är det för mobilprodukt du vill ha förstärkningen till? Vilken mobilteknik vill du använda, 3G? 4G? Vilken mobiloperatör?

4

Sv: Billig riktantenn?

Hej

Jag ska ha detta till Telenors 16 Mbit mobila bredband det enda alternativet för mig är 0,25 Mbit ADSL tyvärr. Jag har en Huawei E367 och en Dovado Tiny med senaste mjukvaran, ägt prylarna i 2 dagar men jag behöver någon form av bättre riktantenn. Det kostar en rejäl slant att köpa på t ex infoferenda, drygt 2000 kr med frakt och moms inkl tillbehör för mitt modem och då får man deras 11 DBi riktantenn. Jag vill ha en antenn som enbart är för 3G för bästa mottagninskvalité.

Signalstyrkan är 48-50% och när jag laddar hem så går det fort i några sekunder med någon sekunds paus hela tiden vilket är mycket störande, jag vill ha ett jämnare flöde på datatrafiken.

5 Senaste redigerad av pererikl (2012-03-24 12:36:39)

Sv: Billig riktantenn?

Ingen som sett en multibandsantenn typ pointings på ebay?
Har landsorts 4G men uppdateras förhoppningsvis så småningom.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

6

Sv: Billig riktantenn?

Varför ska du ha en multibandsantenn? Det är trots allt en kompromiss, det måste ju vara bättre att ha en antenn som är anpassad för ett enda frekvensband.

7

Sv: Billig riktantenn?

För att slippa byta. Nu går det på 900 sedan 2600. Tror jag...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

8

Sv: Billig riktantenn?

Det finns logperiodiska antenner dom har
Frekvensområde:
806 - 960 MHz GSM
1710 - 2500 MHz UMTS/WLAN

9 Senaste redigerad av ruva (2012-03-25 07:15:51)

Sv: Billig riktantenn?

Orange245 skrev:

Hej

Jag ska ha detta till Telenors 16 Mbit mobila bredband ...

1. ..men jag behöver någon form av bättre riktantenn. Det kostar en rejäl slant att köpa på t ex infoferenda, drygt 2000 kr med frakt och moms inkl tillbehör för mitt modem och då får man deras 11 DBi riktantenn...

2...Signalstyrkan är 48-50% och när jag laddar hem så går det fort i några sekunder med någon sekunds paus hela tiden vilket är mycket störande, jag vill ha ett jämnare flöde på datatrafiken.

1. Jag har antennen från infoferenda, valde induktiv och är nöjd. Jo jag har provat med kontakten i 367 modemet också och i motsatt till 372/1820 passar inte den induktiva jättebra eftersom 367 är plattare. MXC/m eller CR9 (hoppas jag skrev rätt) passar bättre till det modemet men skulle ändå köra induktiv . Jag har bara gott att säga om infoferendas saker som jag först hade kopplat till Telenor men nu har kopplat till Tre.

2. Upplevt samma med mitt Telenor i snart två år (uppsägning snart). Både med antenn och utan. Verkar vara säsongsberoende.

(Helst MXC/m trotts alla här verkar hålla på CRF9 med alla Huwaei-modem - om man nu inte vill köra med Induktiv = strumpa vilket jag tycker ger bäst resultat om man inte räknar med topparna)

Orange245 skrev:

Hej

Jag behöver en riktantenn då jag bor ca 4 km från masten och fri sikt över åkrarna och fälten. Jag har tittat runt lite och jag undrar om det är någon som testat någon billigare antenn, t ex denna?

http://www.ebay.com/itm/High-Gain-16DBI … 3f0bfdd456

(ny på forumet)

Jag tror att jag betalade 1800 kr för allt från  infoferenda och har jag inte fel är inte ditt alternativ billigare. Kör  du även med hemtelefoni genom gsm är väll denna bättre:
http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals … nformation

Hemma hos mig kommer inte 3G och GSM från samma antenn.

Nu till en fråga:
Om jag skippar Telenor helt och går över till Tre även till mitt mobila hemnummer är det väll så att jag inte kan använda min gripo-analog-tele-till-gsm eftrsom Tre endast kör på 3G?

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

10

Sv: Billig riktantenn?

Hej ruva

Om du klickat på ebay länken så hade du sett priset, ca 170 kr jämfört med 1800 kr från infoferenda. Dock tillkommer adapter till 170 kr antennen. Klart det blir billigare.

Panelantenn är jag lite inne på oxå, har sett en del som köper en billig antenn och frekvensanpassar själva till exakt rätt frekvens. Frågan är ju hur jag vet exakt vilken frekvens som gäller i mitt fall, någonstans runt 2100 MHz.

Jag provade mitt simkort i min bärbara dator som har inbyggt 3G modem, jag får 16,2 MBit på bredbandskollen varje gång jag testar och med min Huawei E367 dongle så får jag mellan 8-12 MBit och sämre mottagning på samma plats för att få en bra jämförelse.

11

Sv: Billig riktantenn?

Denna borde väl funka till landsbygds 4G?
http://www.ebay.co.uk/itm/900Mhz-GSM-Ya … 691wt_1163

Ska se om jag hittar sladd och E398 adapter också...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

12

Sv: Billig riktantenn?

Hej den där såg ut att vara avstämd för 900 MHz och dubblar vi det får vi 1800 MHz vilket är 300 MHz skillnad från 2100 MHz så jag tror inte den är speciellt avstämd för det frekvensband som jag använder och jag har inga förhoppningar om att den kommer att fungera tillfredställande heller. Priset var däremot tillfredställande, tack för tipset.

Antingen parabollösning eller panelantenn jag ska prova mig fram för övrigt så är 4G inte utbyggt hos mig och det är 3G som gäller och säkert så i ett par år framåt.

13

Sv: Billig riktantenn?

jag kopte tva olika yagi fran dx, 150:- med frakt hemma.
kor pa den ena nu tex med e1750 direktkopplad.
men dessa ar 2100MHz

14

Sv: Billig riktantenn?

Länk, tack?  Vem sponsrar dig? wink

Free your mind, and your OS will follow.

15 Senaste redigerad av pererikl (2012-03-28 17:37:02)

Sv: Billig riktantenn?

dx.com antar jag... Sponsored by MaoZeDong smile
(eller vad menar du?)

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

16

Sv: Billig riktantenn?

dealextreme?

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

17

Sv: Billig riktantenn?

dx.com eller dealextreme.com?  Model?
MaoZeDong sponsrar G-Man från graven?  En röst från andra sidan wink
Vad jag menar?  G-Man äger all möjliga prylar.  Det vill jag också ha, men då behöver jag en sponsor.  G-Man verkar ha rätt kontakter wink  Så menade jag.

Free your mind, and your OS will follow.

18

Sv: Billig riktantenn?

[Mr.T] skrev:

dealextreme?

ja, bara att söka på deras sida, för mig att jag postat länkar tidigare någonstans, säkerligen flera gånger.
bara att söka

fick
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 265#p21265
som svar

dom har även adapter för huawei och sierra.
men jag kör med en avklippt pigtail som är lödd i modemet.

19

Sv: Billig riktantenn?

Kikade runt på ebay och det var inte lätt att hitta rätt smile
Vad tror ni om detta för landsbygds 4G med E398?

900 Mhz Yagi
5m sladd
SMA-RP SMA adapter
SMA-TS9 adapter

I dubbel uppsättning för MiMo hamnar det på 1100 SEK (1375 med moms)

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

20

Sv: Billig riktantenn?

Hör gärna också med "Kjelle" om deras antenn skulle kunna fungera för dig...

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … gsm-p30799

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

21

Sv: Billig riktantenn?

Ja kanske det... med en sådan här då.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … ort-p30851
Är Huawei konsekvent med kontakterna i sina modem?

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

22

Sv: Billig riktantenn?

Lånar denna tråden lite, spanar just nu in några olika logperiodiska antenner för takmontering. Tycker dock att Poynting modellerna är lite dyra - trots att de verkar vara beprövade.
Är ute efter ca 11-12 dBi riktantenn med multiband för att vara lite framtidssäker. Ska köra 3G med den, vet ej operatör ännu - ska testa lite olika.

Så vad skiljer egentligen tex en Thieking KLP17 http://www.thiecom.de/thieking-klp17.html
och Davidos ospecade av plast: http://www.davido.se/shop/product_info. … cts_id=206
och Poyntings LPDA-A0092: http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:4467818

På pappret lika? Dock hyfsat stor prisskillnad. Varför?

23 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-26 22:00:53)

Sv: Billig riktantenn?

I inlägg ovan nämn induktiva adaptrar. Förlusten i dessa är 5-6 dB. Så 11dBi antennen levererar högst 5-6 iänden på kontakten som rill råga på eländet ofta är RP SMA. G-man är konsekvent och skippar kontakterna och löder in koaxialkabeln i modemet men nämner inget om det då blir rätt impedansanpassning, det beror på var man löder in kabeln.

Thieking är roliga. De anger förstärkning 11 dB enligt tillverkaren och tillverkaren är ... Thieking. Varför inga polardiagram från antennlab? De måste ju ha mätt upp en antenn de tillverkar. Jämför med procom.dk. Varenda antenn redovisas med mätdata.

Davido säljer en 4G 2600 med gain 18 dBi panelantenn (säger de) men det framgår inte hur antennen är polariserad i förhållande till höljet. Vad betyder pilen uppåt? De har också den mycket aparta policyn att köra med reverse polarity SMA också för icke WLAN produkter. Här vore lite mätdata mycket välkomna. Jag ser RPSMA kontakter på 3G antenner som en varningssignal om tveksam kvalitet.

Med Poynting vet du vad du köper eftersom de redovisar mätvärden på sin site. Med de två andra vet du nada. Thieking mörkar att deras antenn inte passar stads4G i Tyskland. Davidos antenner har jag prövat men ännu inte fått grepp om de funkar minst dåligt fram- eller baklänges. De undviker sorgfälligt att redovisa mätdata för sin billiga kinaimport eller var de nu kommer ifrån.

Ibland är billiga antenner fullkomligt felgjorda i sin impedansanpassning. En tysk expert med tillgång till antennlab testade en billig yagiantenn för 4G som en av hans kunder köpt (men inte från honom). Den visade sig ha max förstärkning tvärs antennen. Han har också funnit att det varierar mycket mellan olika antenner pga dåliga lödningar osv. En del billiga kan funka bra, andra som borde vara lika inte alls.

Antennbranschen är som nigeriabrev, ett sätt att göra pengar på bluff. Enda skillnaden är att graden av bluff kan variera. Det är inte bara ICA som fuskmärker.... Men så länge folk alltid jagar det billigaste kan man ju strunta i att redovisa hur de funkar i medvetenhet om att de flesta användare saknar möjlighet att kontrollera prestanda. En typisk nigeriaantenn, 20dB för sex dollar:

http://www.ebay.com/itm/Antenna-20dB-Bo … 1e69ab22ae

Siten mobila bredband skulle kunna be sina läsare sponsra antenntester med tio tjugo spänn var så kunde vi få en bunt billiga antenner testade och sålla bort skräpet men få fram dem som är både bra och billiga. Det skulle sätta prispress på dem som säljer bra men dyrt också. Fast då kanske en del annonsintäkter faller bort...



Vi får kanske be Råd och Rön göra testerna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: Billig riktantenn?

tester skall nog göras av oberoende

25

Sv: Billig riktantenn?

Helst hos oberoende men gärna på bekostnad av säljarna - om oberoendet då kan bevaras i denna korrupta värld.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.