1

Tråd: Mkt kunskap om el och batterier?

Som topic antyder, finns här nån som har en ide om hur jag skulle kunna tvångsladda ett laptop batteri? Finns bilder på det isär plockat om det kan hjälpa.

2

Sv: Mkt kunskap om el och batterier?

Vilken batteriteknik talar vi om? Är det ett gammal NiMh eller ett nyare Liion batteri? Är problemet att det inte vill ta laddning eller vad är problemet?

3

Sv: Mkt kunskap om el och batterier?

har du laddare så funkar det utmärkt.

tänk på att att liion lätt brinner om dessa laddas fel.

jag har gjort detta för att rädda zonkade lappisar, funkat utmärkt.

annars kan man koppla likvärdigt batteri med krokodiler som snabb nödlösning.

det viktiga är spänningen.

4

Sv: Mkt kunskap om el och batterier?

Det är ett Dell  Type U4873 Li-ion  Rating 11.1v

problemet är att laddaren till dator har ett stift i mitten som vad jag fattar styr hur datorn ska ladde eller icke ladda. Som det är nu så kommer det upp ett meddelande där det står laddaren känns inte igen, sätt i en 130watt eller bättre bla bla bla. Sen vill den man ska trycka F1 för att stänga av den. vet det finns fixar men ärligt talat är det lite för mkt i skallen för jag fixar det inte.

G-MAN Kan man inte koppla en adapter direkt istället för ett batter i med klämmor? Med rätt strömstyrka då. Har många olika adapter en del stälbara med.

Datorn heter Dell XPS M1710 och googlar man så finns det hur mkt info som helst men är helt nollad på el tyvärr.

5

Sv: Mkt kunskap om el och batterier?

om det är en DELL och laddaren är paj, köp ny laddare.
finns org och kopior i massor till dell för spott styvel om du avser att använda den, om du bara vill få ur datat och sedan kassera den så kan andra våldsammare metoder användas.
dell brukar skicka delar på studs från kina...

prova med datorn avstängd att plocka ut batteriet ur datorn och koppla in laddare och starta datorn, funkar då ?
om nej, nätadaptern ELLER datorn paj.

vanligt är att någon varigt våldsam mot laddkontakten i datorn och dessa behöver lödas om, datorn måste då plockas isär för detta.


startar ok med enbart batteri ?
skaffa ny nätadapter.

frågan är hur mycket kulor du vill lägga på det.

laddaren kostar <50dollar ca 400:-
http://www.parts4nb.com/catalogue/produ … al-charger
batteri 700:-
http://www.parts4nb.com/catalogue/produ … al-battery

finns på andra ställen, men var forsta svar från goog.

har du org nummret på delarna så sök på dessa så får du garanterat rätt delar.

försök att handla inom EU så slipper du ev TULL och extra moms.

om du får fel nätkabel, så kan oftast den gamla användas till laddaren om du köper org.


-

jag brukar lyfta ur disken och sätta den i docka, går snabbast om datorn skall kasseras, vilket är vanligast pga billigaste lösningen då tappade datorer sällan blir bra igen.


ja det går att köra med klämmor, men i ditt fall skulle en ny laddare lösa det om det inte är kontakten i datorn som strular.
jag ringde dell förut när dom hade lager så skickade dom en ny laddare gratis.

6 Senaste redigerad av fuhquake (2012-03-25 00:09:05)

Sv: Mkt kunskap om el och batterier?

Grejen är att jag hade velat testköra den på nå vis innan jag köper nya delar. tänker köra med den för den hänger med helt ok än. batteriet är tomt så med bara det går den inte. med laddaren bootar den inte upp pga sk fel laddare.

Ska finnas nått id chip i laddaren som pajjar vilket kan visa sig genom mitt problem. har läst hur man kan fixa det men hittar den fan inte.

7

Sv: Mkt kunskap om el och batterier?

kolla här,
men enklare att köpa ny laddare då dom inte kostar många kr.

http://www.laptopbattery4.co.uk/blog/de … -solution/


eller LÅNA en adapter av någon med liknande dator.

8

Sv: Mkt kunskap om el och batterier?

Mmm får göra det. tack iaf.