1

Tråd: Operatörerna klarar inte att lagra kunduppgifter

läser detta från google news

Operatörerna klarar inte att lagra kunduppgifter

stora frågan om det är om att det kostar för mycket att spara all data i ett år eller att lageriningsutrymmet går åt till annat så som marknadsförningar eler statisk övrig data

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. … el=5012474

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

2

Sv: Operatörerna klarar inte att lagra kunduppgifter

Blir nog svårt till en början att införa rutiner för detta.
Sen är det inte all data som sparas utan mer brandväggsloggar, vilket kan gzippas ner till betydligt mindre storlek, men sen skall de vara sökbart också.

Datalagringen ska tvinga nätleverantörerna att spara trafikuppgifter till exempel om vilka telefonnummer som har varit i kontakt med varandra och under hur lång tid.

I stil med: Jag ringer från nr X till nr X vid tid X och samtalet varade X sekunder.

Samma info sparas redan och kan läsas av mig som kund om jag loggar in på "mina sidor" hos operatören som jag förstår det.

Ang IP nätet blir de nog lite tyngrer, specielt också nu när alla webbläsare har "prefetch" för att man skall tycka att surfningen går snabbare. Då skickar den nog 50% mer dns frågor i onödan.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Operatörerna klarar inte att lagra kunduppgifter

roger.eriksson.c skrev:

läser detta från google news

Operatörerna klarar inte att lagra kunduppgifter

stora frågan om det är om att det kostar för mycket att spara all data i ett år eller att lageriningsutrymmet går åt till annat så som marknadsförningar eler statisk övrig data

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. … el=5012474


Läste någonstans att även någon slags "webbhistorik" från smarta telefoner kommer att sparas, om jag då alltid använder VPN över mobilnätet så kommer det bara loggas att min telefon har varit uppkopplad mot nätet, men de kan inte se vilka sidor jag varit på ?


Min VPN-tunnel gör ju så att det ser ut som om jag sitter hemma och surfar fast jag inte är hemma, och Bahnhof spar inga loggar.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: Operatörerna klarar inte att lagra kunduppgifter

Bahnhof spar inga loggar

Fel med det nya direktivet så blir alla skyldiga att spara alla data även Bahnhof för om staten ger dom böter många gånger så blir dom tvingad att börja spara kund data sammt vad som händer

sverige är på väg att bli som kina staten övervakar allt

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

5

Sv: Operatörerna klarar inte att lagra kunduppgifter

roger.eriksson.c skrev:

Bahnhof spar inga loggar

Fel med det nya direktivet så blir alla skyldiga att spara alla data även Bahnhof för om staten ger dom böter många gånger så blir dom tvingad att börja spara kund data sammt vad som händer

sverige är på väg att bli som kina staten övervakar allt


Jag skrev ju det.


Ja, men om Bahnhof till slut MÅSTE spara loggar så får jag ansluta VPN-servern mot en annan VPN-server,
så all min trafik går genom typ anonine.

Då blir det så att jag ansluter mina telefoner med varsitt konto i min server, som i sin tur är ansluten med ett konto hos anonine, då blir det ju svårt för myndigheterna.

Jag skulle även kunna sälja några VPN-konton så att kompisar kan köra sin smartphonetrafik genom min server,
då ska det ju kunna bevisas om det är jag eller någon annan som har gjort det ena eller det andra.

Man kan säkert blanda sin trafik med så måga andra som möjligt.


Främsta anledningen till att jag har VPN är att kunna surfa säkert i öppna wifi nätverk.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.