1

Tråd: Prestanda problem

Hej!

Jag fick min Dovado UMR idag. Uppgraderade firmwaren till 1.2 och började köra lite tester.
Tyvärr så blir prestandan betydligt sämre ifrån routern än om jag kör med modemet i datorn. Modemet ligger på samma position så jag flyttar bara kabeln mellan routern och datorn.

Modemet är ett Option Icon 7.2.
Jag har testat att köra med både kabel och trådlöst. Endast 1 dator är ansluten  till routern.
Signal styrkan är 51% om jag kollar i routern (men max om jag kollar ifrån en dator med Telenors programvara).

Modem internal model: GTM378
Modem firmware: 2.4.6Hd

Den största skillnaden märks på sändnings hastigheten.
I tp-test ligger jag på 45-65 kbit/s om jag kör via routern.

Kör jag ifrån datorn ligger jag på >100-200 (ibland mer).
Mottagning ligger uppskattningsvis ca 50 Kbit/s sämre om jag kör via routern.

Jag har ingen USB Y-kabel men antar att det inte ska spela någon roll eftersom det går bra via datorn.

Har någon annan liknande erfarenhet av Dovado UMR och Icon 7.2?

Jag känner att prestanda förlusten inte är acceptabel, 3G är slött som det är ändå.

Mvh

Olof

2

Sv: Prestanda problem

Hej Olof!

Signal info uppdaterar sig inte efter själva uppkopplingen sker. Den uppdateras dynamiskt endast när den är frånkopplad från 3G nätet. Det är för att undvika interna kommunikation problem mellan dom COM-portar mellan USB modemen och routern. Det finns alldeles för mycket trafik som skickas fram o tillbaks mellan USB och routern.

Andra grejen kring signal infon du kan kolla är om du tittar på Options dashboard, nere i hörnan vid din klocka.......lägg muspilen ovanför ikonet då visas den sanna signalen. Vi har märkt att många dashboards visar 5/5 signal bars, men det visar inte den sanna signal styrkan. Vi läser samma info som Options dashboard läser, direkt från den interna Qualcomm chipsetet. Qualcomm representerar sina signal mätningar från 0-31. Vi översätter det till procent.

Under MODEM- MODEM STATUS, visas det som 51% (3G)?

Angåenda hastigheten du fick, vad är det för sorts abbonemang? HSPA eller vanlig 3G?

Eftersom din hastighet är ganska låg att börja med (under dem vanliga 3G hastigheter), så föreslår jag att du går in på MODEM- MODEM SETTINGS, och ändrar om MAX PACKET SIZE. Med tanke på att paketerna som skickas utt/kommer in är nu 2048 byter stora, så borde du prova mindre siffor, typ 512, osv.

Kontakta oss på support@dovado.com om vi kan hjälpa till med testningen på nåt sätt!

Tack!

Sam

3

Sv: Prestanda problem

Olof,

Försök med 512 packet size på download under MODEM- MODEM SETTINGS, sen SAVE och RESTART. Kör om testet.

Just nu sitter jag nånstans i Norrköping på besök, använder TRE, och fick ganska taskig hastighet på 0.69Mbps. Efter ändringen till 512 packet size på download, då fick jag 1.49Mbps.

Det hjälpte mig mycket, men under vanliga höga hastigheter, så funkar 2048 byte size jättebra.

4

Sv: Prestanda problem

Hej Samir!

Till att börja med vill jag tacka för hjälpen.
Turbo 3G är tyvärr inte utbyggt där jag bor. 
Men eftersom jag rätt ofta ligger runt 300 kbit/s både på upload/download (Fick 310/365 imorse med Tp-test, modemet i datorn) så är jag rätt nöjd ändå.
Lite "of topic" men ska inte upload vara max 64 på vanlig 3G? Lite skumt men tp-test ljuger inte smile

I vilket fall så testade jag att ändra Max packet sizes.
Vid första testet med 512 på båda ändrades inte sändningshastigheten men jag fick 358.57 kbit/s i mottagning.
Så 512 verkar vara rätt optimalt upload värde för mig.

Jag har testat att ändra download mellan 64-4096 men resultatet blir tyvärr inte så bra.
Resultaten blev så här:

4096 = 56 kbit/s
2048 = 78
1024 = 100
512 = 63
256 = 63
128 = 100
64 = 84

Resultaten varierar så jag ställer även download på 512.

I vilket fall har jag bra mottagnings hastighet vilket är det viktigaste.

/Olof

5

Sv: Prestanda problem

ON skrev:

Lite skumt men tp-test ljuger inte smile

Hej!

Jag har fått både 0.5Mb och 0.7Mb i download flera gånger med bredbandskollen från en mast som endast levererar 0.384kb...

/GB:lol:

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

6

Sv: Prestanda problem

Grabbar, tack så mycket på era värdefulla feedback. Jag hoppas flera kommer kunna dra nytta av det på denna härliga forumet!

Jag drar en vecka nu till moderlandets kust (Kroatien), men svarar när jag kan.

Ha det bra!

7

Sv: Prestanda problem

Hej On,

Bara en liten fråga vilken APN använder du till UMR:n?
Såg precis att Telenor har en nya apn: bredband.telenor.se
Mvh
Mathias

8

Sv: Prestanda problem

Mathias skrev:

Hej On,

Bara en liten fråga vilken APN använder du till UMR:n?
Såg precis att Telenor har en nya apn: bredband.telenor.se
Mvh
Mathias

Var finns uppgifter om detta? Kan det påverka prestanda?

9

Sv: Prestanda problem

Vi hittade här:

http://www.google.se/search?hl=sv&c … &meta=

10

Sv: Prestanda problem

Den så kallade APN-inställningen i programmet "Telenor mobilt bredband" är felaktig eller saknas

Kontrollera att du ställt in rätt APN i inställningarna i programmet "Telenor mobilt bredband" i din dator. Rätt APN ska vara "bredband.telenor.se", lämna fälten för användarnamn och lösenord blanka

Mhm!

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11 Senaste redigerad av ON (2008-09-12 18:16:34)

Sv: Prestanda problem

Hej Mathias!

Vilken APN jag använder spelar nog ingen roll.
Problemet är ju att det är så stor skillnad mot att ha modemet i datorn mot om jag kopplar in modemet i routern (jag använder givetvis samma APN inställning på routern som PC:n när jag testar).

internet.telenor.se fungerar i alla fall bra fortfarande.

Jag redigerar mitt inlägg angående (Huawei E220).
Eftersom jag lånade hem ett Huawei E220 modem ifrån jobbet så har jag testat en del.
Det verkar inte vara samma problem med ett Huawei modem.
Om någon mer på forumet har ett Option 7.2 modem så skulle det vara intressant ifall ni gjorde samma test.


Mvh

Olof

12

Sv: Prestanda problem

Äh, testade som hastigast att byta ut till den nya APN, bredband.telenor.se. Tyckte set funka sämre, så ja e tillbaka på internet.telenor.se.

Undrar vad vitsen är med den nya?!

13

Sv: Prestanda problem

Hittade APN i dokumentation från Telenor

http://www.bredbandsbolaget.se/portal/w … edband.pdf

/mathias

14

Sv: Prestanda problem

Hej!

Jag testade att byta APN till bredband.telenor.se och då går det inte att ansluta överhuvudtaget.
I Telenors programvara finns valet automatisk APN och då väljer den senaste versionen av Telenors programvara internet.telenor.se som APN automatiskt.

Konstigt att Telenor skriver ut en APN som inte fungerar. I vilket fall kan dom knappast byta namn på en befintlig APN utan att bli nerringda av kunder som inte kan surfa längre.
Troligen kommer både nya och gamla namn på APN:en att fungera.

Ingen som testat routern med ett Option Icon 7.2 modem?
Vore intressant att få buggen verifierad.

Jag kommer troligen att få behålla mitt Huawei modem + Tele2 app. så nu blir det Turbo 3G smile
Vilken skillnad, vanlig 3G suger i jämförelse. Kan ju använda mitt Telenor app ifall jag når 5GB gränsen på Tele2.
En fråga "cappas" man verkligen vid 5GB av Tele2 eller är det något dom bara hotar med (ifall man inte tog tankar)?

/Olof

15

Sv: Prestanda problem

Tele2 brukar auto capa, så plötsligt går de sniiiigel wink

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

16 Senaste redigerad av h_skylle (2008-09-22 07:13:47)

Sv: Prestanda problem

Hej!

Om jag kör trålöst till min ps3 behöver jag göra en sk portforwarding?

Undrar för att jag får så dålig download hastighet på plasyatstion 3, eller det är kanske nått med det här 2048/ 512 i modem settings jag ska ändra?

17

Sv: Prestanda problem

Hej!

Att ändra "Max packet sizes" till 512 gör stor skillnad.
Gäller även Turbo3G.
Jag gick ifrån 0,6 Mbit till 1,3 Mbit med mitt Turbo3G app. när jag testade.

/Olof