1

Tråd: Slippa Mobile Partner?

Kan jag på något sätt installera mitt mobila bredband utan Mobile Partner och låta windows sköta uppkopplingen mot USB-Modemet?

Just nu sköter windows själva uppkopplandet automatiskt varje gång jag startar datorn men då startas Mobile Partner iaf?

Tack på förhand!

2

Sv: Slippa Mobile Partner?

Modemet ligger bland modem, kolla på ras.

3

Sv: Slippa Mobile Partner?

G-Man skrev:

Modemet ligger bland modem, kolla på ras.

Vad menar du med ras?

4

Sv: Slippa Mobile Partner?

Scinner skrev:
G-Man skrev:

Modemet ligger bland modem, kolla på ras.

Vad menar du med ras?

Meny Tools--> options under detta ska det finnas en mapp där man kan välja mellan NDIS och RAS

5

Sv: Slippa Mobile Partner?

thomson69 skrev:
Scinner skrev:
G-Man skrev:

Modemet ligger bland modem, kolla på ras.

Vad menar du med ras?

Meny Tools--> options under detta ska det finnas en mapp där man kan välja mellan NDIS och RAS

Kan någon av er utveckla lite? Jag förstår inte vad ni menar att jag ska göra.

6

Sv: Slippa Mobile Partner?

Scinner skrev:
thomson69 skrev:
Scinner skrev:

Vad menar du med ras?

Meny Tools--> options under detta ska det finnas en mapp där man kan välja mellan NDIS och RAS

Kan någon av er utveckla lite? Jag förstår inte vad ni menar att jag ska göra.

I programmet Mobile partner gå till menyn Tools välj undermeny Options där finns en mapp som heter General
där kan man ändra mellan RAS och NDIS , välj något utav av dessa och spara det genom att välja Ok.

7

Sv: Slippa Mobile Partner?

Man kan endast ändra inställningen om man är i offline läge först.

8

Sv: Slippa Mobile Partner?

thomson69 skrev:
Scinner skrev:
thomson69 skrev:

Meny Tools--> options under detta ska det finnas en mapp där man kan välja mellan NDIS och RAS

Kan någon av er utveckla lite? Jag förstår inte vad ni menar att jag ska göra.

I programmet Mobile partner gå till menyn Tools välj undermeny Options där finns en mapp som heter General
där kan man ändra mellan RAS och NDIS , välj något utav av dessa och spara det genom att välja Ok.

Jo jag vet hur man ändrar mellan RAS och NDIS men detta gör ju inte att Mobile Partner försvinner? Iaf inte på min dator. Min fråga var ju om det går att installera USB-dongeln utan att få med Mobile Partner för att låta Windows sköta uppkopplingen.

Som jag har det nu så sköter Windows uppkopplingen till USB't men Mobile Partner hoppar igång iaf och sölar ner uppstarten. Och om jag avinstallerar MP så avinstallerar jag ju själva USB't också.

Stoppar jag i USB't och skiter i att installera MP så hittar jag inte heller USB't i enhetshanteraren.

9

Sv: Slippa Mobile Partner?

Du kan prova att (har inte själv provat):
Start
Sök
skriv msconfig i sökfältet
Autostart
kryssa bort Mobile Partner

Du kan även gå in i kontrollpanelen:
Nätverk och Internet
Visa nätverksstatus
Ändra inställningar i nätverkskort
Där ser du minst två enheter:
Hi3G Sweden och Mobil bredbandsuppkoppling
Högerklicka och Inaktivera de enheter du INTE vill använda (kan aktiveras vid behov)

10

Sv: Slippa Mobile Partner?

Skaffa en router så slipper man ha modemet i datorn, fungerar järrebra

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket