1

Tråd: Dovado söker Beta-testare!!

Hej! big_smile

Nu har jag fått en greenlight av våran CTO på att bjuda in er som har UMR för att testa nånting nytt!

Inom en snar framtid kommer vi på Dovado att börja beta-testa vår nya firmware för UMR:en kallad 2.0.

För att kunna testa den med så stor variation som möjligt, så söker vi personer utanför Dovado som vill vara med och beta-testa 2.0-mjukvaran..

Vår plan är att den officiela releasen av 2.0 ska bli tillgänglig senast i mitten av oktober.

Följande nya funktioner är planerade för 2.0
"¢    SMS-support skicka / ta emot
"¢    Ethernet WAN-support med back up till 3G om WAN går ner och vice versa
"¢    Utökad WLAN-support bl.a. WPA2
"¢    GUI-förändringar
"¢    Nya access-teknologier.

Denna lista är inte 100% säker ännu, saker kan falla bort / tillkomma på den.

Vi kommer att välja ut ett urval av personer som stämmer med den profil vi söker.

Är du intresserad av att vara med så skicka ett mail till beta@dovado.com eller skicka ett PM till mig (Samir) på detta forum innehållande följande information.

- Namn:
- Bostadsadress:
- Email adress:
- Telefon/mobilnummer:
- Användarnamn på www.mobilabredband.se:

- UMR Serie nummer (finns på undersidan: "0016A6xxxxxx").
- Mobil bredbandsleverantör:
- Typ av mobilt bredbandsabonnemang:
- USB-modem (fabrikat/typnr):
- Accesspunkt namn (APN) som du använder av din operatör:

- Annan bredbandsleverantör (Typ ADSL, men ej 3G).
- Typ av bredbandsabonnemang (hastighet i Mbit/s):

- Datormodell/er:
- Operativsystem:
- Web läsare (och version):

Mvh
Mathias Johansson
CTO
Dovado FC-LLC

2

Sv: Dovado söker Beta-testare!!

Japp då är jag med i båten.

Anmäl er också!

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Dovado söker Beta-testare!!

Jag står i begrepp att köpa en router till mitt mobila bredband (tre).
Jag kan köpa från tre för 695 SEK.
Sänk priset på Dowadon så får ni lite testresultat utanför huvudstaden (Halmstad)

mvh
Leif

4 Senaste redigerad av Alexander (2008-11-18 03:41:56)

Sv: Dovado söker Beta-testare!!

Samir skrev:

Följande nya funktioner är planerade för 2.0
"¢    SMS-support skicka / ta emot
"¢    Ethernet WAN-support med back up till 3G om WAN går ner och vice versa
"¢    Utökad WLAN-support bl.a. WPA2
"¢    GUI-förändringar
"¢    Nya access-teknologier.

Det här låter ju för bra för att vara sant!:)

Någon som testat att använda WiFi SIP (VOIP) telefon med Dovadon?
T ex dessa svenska telefoner (finns andra liknande också men med kortare standbytid): http://www.lip-wifi.com/index.php?modul … tion=17:14

Jag vill ju gärna slippa betala för telefon nu när jag redan har 3s mobila bredband.:)
Kostar givetvis vid samtal till "vanlig" telefon men inte om mottagaren också har VOIP telefon och internetuppkoppling.

Siemens verkar ha släppt några nya DECT VOIP modeller men då måste man ju hålla sig vid sin DECT basstation (som kopplas till bredbandet via ethernet kontakt).
Känns friare med WiFi (typ låna access till en polares WiFi när man är där), men är dock dyrare.

Med dem här lösningarna skulle man ju kunna ta med VOIP-telefonen (+Dovadon och det mobila bredbandsmodemet)  på resa om ens mobila bredbandsoperatör har täckning där.

Här är en lista på de VOIP telefoner som registrerats på Prisjakt. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s … =s22183361

5

Sv: Dovado söker Beta-testare!!

Testade tidigare dovado's wrg med vo-ip, fast den har stöd rakt igenom för de då den är utrustad med 2 tele portar.
De funkade fint men den nallen du länkar till tycks bara vara en wifi variant för att komma ut på nätet.
Så den skall ju som sagt funka hur som haver.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Dovado söker Beta-testare!!

Ja, WRG'n har 2 telefonportar för SIP. Den stödjer PCMCIA och Expresskort (med hjälp av adapter). Om du kör enbart USB modem idag, då det jag kan rekommendera med ditt nuvarande UMR är att köra ett program som http://www.fring.com på din mobil.................om den har inbyggd WLAN förstås!

7 Senaste redigerad av Alexander (2008-09-12 09:40:11)

Sv: Dovado söker Beta-testare!!

Samir skrev:

Om du kör enbart USB modem idag, då det jag kan rekommendera med ditt nuvarande UMR är att köra ett program som http://www.fring.com på din mobil.................om den har inbyggd WLAN förstås!

Tack för tipset.

Kan man stoppa i SIM kortet för det mobila bredbandet i en 3G telefon utan WLAN (=WiFi) och surfa/ringa gratis med fring över IP?

Ska kolla lite på mobiler med WiFi nu.:)
Edit: fring ska funka på Jailbreakad iPhone (=har WLAN).

8

Sv: Dovado söker Beta-testare!!

Jag har en Wlan telefon en Qtek 8310 med Skype, med den kan man Skypa via Dovado Routern.

Jag skulle kunna tänka mig att köra Beta 2.0, dock så har jag bara mobiltbredband hemma, ingen fast ADSL, så jag kan inte utnyttja Wan porten, men det kanske ändå finns funktioner att labba med i Betan?

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

9

Sv: Dovado söker Beta-testare!!

Patrik,

Skicka ett PM till samir eller ett mail :-)

Mvh
Mathias