1 Senaste redigerad av Bennybåge (2012-02-24 11:19:54)

Tråd: Hur lång kabel mellan antenn och modem kan man ha?

Hej!

Funderar på att komplettera med antenn, då min signalstyrka är i klenaste laget, fastän jag
inte ens har 1km till masten enligt Tre.
Funderar på något billigt alternativ först, så man inte kastar pengar i sjön ifall det inte funkar så bra.
Typ något sådant här http://www.antennimport.se/products-page/3g/

Men, hur lång kabel kan man ha på dessa, mellan modemet och antennen innan det börjar bli sämre igen?
Vill försöka få ut antennen på ett bra stället, men samtidigt ha routern inomhos, också på ett bra stället smile

/Benny

2

Sv: Hur lång kabel mellan antenn och modem kan man ha?

Bennybåge skrev:

Hej!

Funderar på att komplettera med antenn, då min signalstyrka är i klenaste laget, fastän jag
inte ens har 1km till masten enligt Tre.
Funderar på något billigt alternativ först, så man inte kastar pengar i sjön ifall det inte funkar så bra.
Typ något sådant här http://www.antennimport.se/products-page/3g/

Men, hur lång kabel kan man ha på dessa, mellan modemet och antennen innan det börjar bli sämre igen?
Vill försöka få ut antennen på ett bra stället, men samtidigt ha routern inomhos, också på ett bra stället smile

/Benny

Hej,

Har själv denna antenn http://www.davido.se/shop/product_info. … cts_id=207
som fungerar bra.
Det man måste tänka på är att är att ju längre kabeln är desto mer dämpas signalen, kolla på denna kabel
http://www.davido.se/shop/product_info. … cts_id=211

/Patrik

3

Sv: Hur lång kabel mellan antenn och modem kan man ha?

Ahhh.. lysande! Den ser ju vettig ut, grymt billig också. smile

Start tack för tipset!

mvh
Benny

4

Sv: Hur lång kabel mellan antenn och modem kan man ha?

använd USB skarv om det är usb dongle, som extra antenn kabel då detta ej genererar förlust.

jag kopplade 2m skarv på e1750 som stoppades i avlopsrör som sitter på taket, usb skarven går snyggt in till routern. yttre antenn behövs ej då, provade med div antenner men har inte get något WoW i hastighet så var meningslöst.

annars finns funkwerk som verkar ogillas av operatörerna, blir utpetad ur nätet/modemet blir bannat.

5

Sv: Hur lång kabel mellan antenn och modem kan man ha?

Ok. Kör faktiskt själv med ett e1750 just nu (har ett e367 också liggandes).
Har försökt få till det så också, men där jag vill ha antennen/modemet, är långt ifrån där jag vill ha routern smile
Garaget som är ihopbyggt med huset, är åt det hållet som 3G masten står, vilket innebär att jag isåfall måste ha routern
på vinden i garaget, men då får jag inte mycket till wifi i resten av huset tyvärr (murade väggar med armering i)
Så antenn utanför är nog bästa lösningen tyvärr...

6

Sv: Hur lång kabel mellan antenn och modem kan man ha?

Eller en yttre wifi antenn på garaget kanske?

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

7

Sv: Hur lång kabel mellan antenn och modem kan man ha?

Är det ingen som prövat USB-kabel modell längre?
Är nyfiken på ifall någon fått det fungera med typ aktiv USB på 10 meter, eller liknande.
Hade tidigare en uppsättning med 2x5meter aktiva USB och i slutet en vanlig 3meter usb som gick in i en helt sluten kapsling där modemet satt (E1820).
Funkade fint tills jag bytte till E398, som inte alls gillade så lång kabel. Har en konstruktion med 5meter aktiv USB nu, men är nyfiken ifall någon testat ännu längre.
Jag tänker att: Modem e398 - 1500sek? (max) Äldre modem får man för ett par hundralappar.
Material till kapsling: 150:-
Aktiv USB kabel: 379-429:- på Kjell&co

Vs

Antenn: från 1300:- och uppåt...

Kan grilla eller frysa sönder ett modem per år för den kostnaden tongue

8

Sv: Hur lång kabel mellan antenn och modem kan man ha?

Har en annan fråga med.

enligt vad jag förstått så är usbkabel som följer med orginal till E398(vit) inte så bra?

vad för typ av usb funkar?

mvh
jonny

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9

Sv: Hur lång kabel mellan antenn och modem kan man ha?

Jonny skrev:

Har en annan fråga med.

enligt vad jag förstått så är usbkabel som följer med orginal till E398(vit) inte så bra?

vad för typ av usb funkar?

mvh
jonny

Vit? yikes Jo, när du säger det så kan det stämma att den var/är vit...
Skulle den medföljande vita kabeln fungera sämre, menar du?

Den mycket avancerade lösningen jag byggt, använder sig av 5meter aktiv USB från Clas Ohlsson, ett avloppsrör, smälltlim och en sönderskuren snusdosa tongue
Visst tusan.. och stativ/arm från ikeas arbetslampa "Tertial"

10

Sv: Hur lång kabel mellan antenn och modem kan man ha?

hej.
hehe.okey
vet ej om den vita kabelsn är bra eller dålig.läste på forumet att någon ansåg att den orginalkabel inte är bra...bla för kort så den kan störa ut wifi på dovadorouters bla....men jag har ingen aning

ör som lite färsking på detta med radiolan och olika lösningar

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

11

Sv: Hur lång kabel mellan antenn och modem kan man ha?

Jonny skrev:

hej.
hehe.okey
vet ej om den vita kabelsn är bra eller dålig.läste på forumet att någon ansåg att den orginalkabel inte är bra...bla för kort så den kan störa ut wifi på dovadorouters bla....men jag har ingen aning

ör som lite färsking på detta med radiolan och olika lösningar

Det är rätt uppfattat att den kan vara för kort. Till Dovado Tiny följer det med kabel av "lagom" längd (tittar åt en jag ser hängand härifrån och uppskattar 1,2meter :-) Den som följde med modemet var kortare, vill jag minnas..
Tippar i varje fall på att runt metern är lagom och Sam på Dovado skrev någonstans att de inte rekommenderar längd över 2 meter, men som du säkert läst, så är vi flera som glatt kör efter principen "trial and error" tongue och jag har fått det funka alldeles utmärkt med 8meter big_smile

12

Sv: Hur lång kabel mellan antenn och modem kan man ha?

aha.okey får fixa en lite längre då.......tackar

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

13

Sv: Hur lång kabel mellan antenn och modem kan man ha?

Jag har kört med 5meters skarv och det har funkat, men det var bara dom bättre som klarade.

DX har snik antenn för 150:-

Annars kan du dra tp in till ny ap wifi eller upplänka via wifi till annan wifi inne.
Jag har haft modem ute i många år i tät kapsling.

14

Sv: Hur lång kabel mellan antenn och modem kan man ha?

Morn.....
For iväg till jula o går och köpte en passive 3 meters usbkabel för att ha mellan 4gr router och modem E398.
Min router står i ett hörn vid palkongdörren(vägg) och modemet sitter direkt i port 1 på router.

tanken var att hänga modemet i fönstret 2-3 meter åt vänster sida för att förhoppningsvis få lite bättre fart om möjligt. sagt o gjort......modemet linkade och allt fungerade om till jag provade mot bbk o speednet..(jag tycte att det gick trögt) och gissa vilken dålig fart....lång laddtd mot sidona och skitfart.....så jag satte tillbaka modemt i porten i router som står bakom väggen och vips bättre fart?????

kan det vara så att det inte finns tillräkligt med ström till att modemet går på full fart ...utan bara tillräkligt för att det ska fungera?

känns problemet ingen?

använde denna--->
http://www.jula.se/forlangningskabel-3-m-980525

mvh jonny

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

15

Sv: Hur lång kabel mellan antenn och modem kan man ha?

Jag köpte grov grå kabel på classe

16

Sv: Hur lång kabel mellan antenn och modem kan man ha?

Hej.

Jaha kollade på classes sida......kan inte se någon skillnad mot den jag har....förutom möjligen tillverkaren.

ja vad gör man inte för att så bliggigt som möjligt få ut det mesta av saker o ting smile
Allt för att slippa köpa en piontantenn.....fast vi kommer närmare o närmare

tack för svaret

jonny

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

17

Sv: Hur lång kabel mellan antenn och modem kan man ha?

*billigt*

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

18

Sv: Hur lång kabel mellan antenn och modem kan man ha?

även köpt billig tunn på kjell, deltaco något, den funkade ytterst dåligt.

det är bara att prova.