1

Tråd: Dovado 4GR med VAP11G

http://www.vonets.com/upload/201008251736467349.jpg

Har nyligen köpt en Dovado 4GR och en VAP11G för att koppla till min Dreambox.

Jag har provat alla möjliga (och omöjliga) sätt för att få VAPén att fungera med Dovadon men inte lyckats.
Men min andra router (Belkin) går det utmärkt.

http://www.vonets.com/product/show_pro.asp?ID=261

Är det några speciella inställningar som ska göras i Dovadon ?

2

Sv: Dovado 4GR med VAP11G

Svaret gavs av Sam i en annan tråd.

Det verkar som du har krypteringsmetod mismatch

// Skalis

3

Sv: Dovado 4GR med VAP11G

Jag kapar denna tråd eftersom problemet till viss del liknar det jag har.

Jag har också en 4GR, och en VAP11G, och har problem.

Jag har dock verifierat att 4GR:en och VAP11G:n kan prata med varandra genom att köra en MacBook med avstängt AirPort via VAP11G:n.

Jag hade tänkt använda VAP11G:n till en temperaturlogger, som för närvarande sitter direktansluten med kabel till 4GR:n. Jag kopplar ur ethernetkabeln ur loggern och kopplar in VAP11G:n i stället, men jag får det inte att lira.

Finns det nåt i 4GR:en som ställer till problem om en MAC-adress som suttit i en LAN-port plötsligt dyker upp via WLAN?

Jag har testat att starta om både 4GR:en och loggern, inklusive VAP11G, och det blir ingen skillnad.

Enligt de som kan loggern så verkar problemet vara relaterat till DHCP, loggern verkar inte få någon IP-adress.

Jag skall testa att köra MacBook:en med kabel och sedan byta till VAP11G:n och se om det funkar. Tyvärr står 4GR:en i stugan så jag får testa nästa gång vi åker dit.

4

Sv: Dovado 4GR med VAP11G

Tipo874 skrev:

Jag kapar denna tråd eftersom problemet till viss del liknar det jag har.

Jag har också en 4GR, och en VAP11G, och har problem.

Jag har dock verifierat att 4GR:en och VAP11G:n kan prata med varandra genom att köra en MacBook med avstängt AirPort via VAP11G:n.

Jag hade tänkt använda VAP11G:n till en temperaturlogger, som för närvarande sitter direktansluten med kabel till 4GR:n. Jag kopplar ur ethernetkabeln ur loggern och kopplar in VAP11G:n i stället, men jag får det inte att lira.

Finns det nåt i 4GR:en som ställer till problem om en MAC-adress som suttit i en LAN-port plötsligt dyker upp via WLAN?

Jag har testat att starta om både 4GR:en och loggern, inklusive VAP11G, och det blir ingen skillnad.

Enligt de som kan loggern så verkar problemet vara relaterat till DHCP, loggern verkar inte få någon IP-adress.

Jag skall testa att köra MacBook:en med kabel och sedan byta till VAP11G:n och se om det funkar. Tyvärr står 4GR:en i stugan så jag får testa nästa gång vi åker dit.

Problemet visade sig vara att loggern inte fixade autopolaritet på Ethernetporten, och Rx-paret i VAP11G:n var omkastat. Efter att jag bytt polaritet på paret inuti VAP11G:n funkar det utmärkt.