1

Tråd: Vilken förväntad hastighet med 4GR?

Köpte min 4GR för en dryg vecka sedan och har haft lite strul med stabilitet som många andra här på forumet beskriver, avvaktar nästa FW-uppgradering och hoppas det löser problemet.

Men till mina frågor;
- Vilken hastighet kan jag förvänta mig med mitt 32Mbit/s 4G-modem när det är inkopplat i 4GR?
- Vad har ni andra med 4G-modem uppmätt för hastigheter?

Win7 rapporterar hastighet 144.0 Mbit/s för den trådlösa närverksanslutningen. Med min tidigare 8Mbit/s ADSL fick jag mellan 5-6Mbit/s via min WLAN-router (Netgear WNR2000).
4GR-routern är placerad ca 2m från datorn.


Bredbandskollen.se ger (testat med 5 trådar);
Ta emot: 3.92 Mbit/s
Skicka: 0.14 Mbit/s

Kopplar jag modemet direkt till PC;
Ta emot: 20.92 Mbit/s
Skicka: 1.52 Mbit/s

Testat ett flertal gånger med ungefär samma resultat.

Min konfiguration;
Dovado 4GR
Firmware Revision: 5.0.12
Wireless Band      Channel      Data Rate
802.11 b+g+n     9                Auto 

HUAWEI E398
FW: 11.335.21.10.422

Cisco Dual-Band Wireless-N USB Adapter WUSB600N-EU

2

Sv: Vilken förväntad hastighet med 4GR?

Jag har ett likadant modem som dig och samma firmware. Anväder 4GR'en och kommer upp i 22mbit ner och 3mbit upp i snitt. Men jag vet inte om det är bra eller inte. Har du usb förlängare eller annat kopplat i mellan modem och router? Har du kollat vad du får för hastighet om du inte kör trådlöst utan kabel direkt från routern?

3 Senaste redigerad av Saddle (2012-02-16 15:26:29)

Sv: Vilken förväntad hastighet med 4GR?

Jag tog bort förlängningskabeln mellan router och modemet och lyckades faktiskt få upp hastigheten till mellan 6-10Mbit/s. Försökte även ställa om till 54Mbit/s i router-inställningarna för att se om det påverkade, men det gav ungefär samma resultat.

Har inte provat med nätverkskabel, men det känns som att hela idén med en trådlös router faller om det skall krävas för acceptabel hastighet.

Känns dock som jag fortfarande ligger en bra bit från dina 22Mbit/s sad

4

Sv: Vilken förväntad hastighet med 4GR?

Saddle skrev:

Köpte min 4GR för en dryg vecka sedan och har haft lite strul med stabilitet som många andra här på forumet beskriver, avvaktar nästa FW-uppgradering och hoppas det löser problemet.

Men till mina frågor;
- Vilken hastighet kan jag förvänta mig med mitt 32Mbit/s 4G-modem när det är inkopplat i 4GR?
- Vad har ni andra med 4G-modem uppmätt för hastigheter?

Win7 rapporterar hastighet 144.0 Mbit/s för den trådlösa närverksanslutningen. Med min tidigare 8Mbit/s ADSL fick jag mellan 5-6Mbit/s via min WLAN-router (Netgear WNR2000).
4GR-routern är placerad ca 2m från datorn.


Bredbandskollen.se ger (testat med 5 trådar);
Ta emot: 3.92 Mbit/s
Skicka: 0.14 Mbit/s

Kopplar jag modemet direkt till PC;
Ta emot: 20.92 Mbit/s
Skicka: 1.52 Mbit/s

Testat ett flertal gånger med ungefär samma resultat.

Min konfiguration;
Dovado 4GR
Firmware Revision: 5.0.12
Wireless Band      Channel      Data Rate
802.11 b+g+n     9                Auto 

HUAWEI E398
FW: 11.335.21.10.422

Cisco Dual-Band Wireless-N USB Adapter WUSB600N-EU

Kolla så att APN är rätt för 4G, låter som din router bara är inställd för 3G med den hastigheten du får ut.
Logga in på routern gå till Modem->Modem Settings  kolla där att rätt APN är valt samt att den står på 4G anslutning

5

Sv: Vilken förväntad hastighet med 4GR?

Saddle skrev:

Har inte provat med nätverkskabel, men det känns som att hela idén med en trådlös router faller om det skall krävas för acceptabel hastighet.

Nej jag tänkte bara för att säkerställa att det inte är n-nätverket som spökar med din cisco-adapter. Men annars kan det ju vara som thomson69 skriver.

6

Sv: Vilken förväntad hastighet med 4GR?

Tänkte på din Cisco adapter kan det vara Atheros chipset i den, vad jag vet så är det problem mellan 4GR och det chipset, men det ska lösas i nästa firmware release 5.0.16.

Som Dagreen sa kolla med nätverkskabel direkt i datorn för att se var problemet ligger, kommer du upp i högre hastighet där jämfört med trådlös anslutning så ligger problemet där.

7

Sv: Vilken förväntad hastighet med 4GR?

thomson69 skrev:

Kolla så att APN är rätt för 4G, låter som din router bara är inställd för 3G med den hastigheten du får ut.
Logga in på routern gå till Modem->Modem Settings  kolla där att rätt APN är valt samt att den står på 4G anslutning

Blev lite spännande nu...

Hade routern inställd på "Automatic (3G/4G preferred)" vilket gav ca 6-10Mbit/s ner och ca 3Mbit/s upp.
Ställde om till "4G (LTE) Only" som gav samma ner MEN bara 0,1-0,3Mbit/s upp (startade om ett par ggr).

Detta var ju inte bra tänkte jag, så jag backade tillbaka till Auto-inställningar och har nu återigen 3-5Mbit/s ner men >6Mbit/s upp yikes

Får väl skaffa en nätverkskabel och testa vad som händer som Dagreen föreslog...

8

Sv: Vilken förväntad hastighet med 4GR?

thomson69 skrev:

Tänkte på din Cisco adapter kan det vara Atheros chipset i den, vad jag vet så är det problem mellan 4GR och det chipset, men det ska lösas i nästa firmware release 5.0.16.

Som Dagreen sa kolla med nätverkskabel direkt i datorn för att se var problemet ligger, kommer du upp i högre hastighet där jämfört med trådlös anslutning så ligger problemet där.

Provade nu med ungarnas dator som har en Netgear-adapter (WN111v2). Får samma resultat med den, är det Atheros i den också?

9

Sv: Vilken förväntad hastighet med 4GR?

Saddle skrev:

..är det Atheros i den också?

Jag vet ärligt talat inte. Du kan ju göra ett test också om du har en ios- eller android enhet och ladda ner speedtest.net.

10

Sv: Vilken förväntad hastighet med 4GR?

speedtest appen för android är ett skämt ligger inte i närheten av sanningen på dom mätningarna isf är det bättre att göra mätningarna i androidens webbläsare.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

11 Senaste redigerad av Dagreen (2012-02-16 17:02:22)

Sv: Vilken förväntad hastighet med 4GR?

metallicaman_no1 skrev:

speedtest appen för android är ett skämt ligger inte i närheten av sanningen på dom mätningarna isf är det bättre att göra mätningarna i androidens webbläsare.

Ja jag har inte själv prövat på android, men på min iphone är det samma resultat som jag får i safari och firefox. Men det stämmer säkert det du säger.

Jag vet inte hur bredbandskollens app är för android, annars är ju det ett alternativ (om du nu använder android)

12

Sv: Vilken förväntad hastighet med 4GR?

Dagreen skrev:
Saddle skrev:

..är det Atheros i den också?

Jag vet ärligt talat inte. Du kan ju göra ett test också om du har en ios- eller android enhet och ladda ner speedtest.net.

Med min iPhone 4S;

Ping    Hämtning Överföring
47ms  9.66         0.22
56ms  5.24         0.13
48ms  5.90         0.12
50ms  2.61         0.29
51ms  6.88         0.20

13

Sv: Vilken förväntad hastighet med 4GR?

Saddle skrev:

Med min iPhone 4S;

Ping    Hämtning Överföring
47ms  9.66         0.22
56ms  5.24         0.13
48ms  5.90         0.12
50ms  2.61         0.29
51ms  6.88         0.20

Ok. Då har vi i princip lokalicerat felet till routern som du egentligen påtalade. Men då kvarstår ju om det går att avhjälpa med inställningar?! Jag ska kolla hur jag ställt min..

14

Sv: Vilken förväntad hastighet med 4GR?

Modem
APN: internet.telenor.se
Network Preference: Auto

WLAN
Wireless band: 802.11 b+g+n
Channel: 9
Data rate: Auto
Band width: 20 MHz

En fråga. Har du fler nätverk i din närhet (wlan) jag tänkte på om du testar att byta kanal?!

15

Sv: Vilken förväntad hastighet med 4GR?

Dagreen skrev:

Modem
APN: internet.telenor.se
Network Preference: Auto

WLAN
Wireless band: 802.11 b+g+n
Channel: 9
Data rate: Auto
Band width: 20 MHz

En fråga. Har du fler nätverk i din närhet (wlan) jag tänkte på om du testar att byta kanal?!

Ja, jag har 2-3 andra tillgängliga WLAN men med ganska dålig signalstyrka (grannarnas). Jag provade att ändra kanal till några olika (2 & 10) men får fortfarande liknande (tom sämre) resultat.

I övrigt har jag exakt samma inställningar som du.

Vet faktiskt inte om det är mycket annat att göra än invänta FW-uppgraderingen.

16

Sv: Vilken förväntad hastighet med 4GR?

Saddle skrev:
Dagreen skrev:

Modem
APN: internet.telenor.se
Network Preference: Auto

WLAN
Wireless band: 802.11 b+g+n
Channel: 9
Data rate: Auto
Band width: 20 MHz

En fråga. Har du fler nätverk i din närhet (wlan) jag tänkte på om du testar att byta kanal?!

Ja, jag har 2-3 andra tillgängliga WLAN men med ganska dålig signalstyrka (grannarnas). Jag provade att ändra kanal till några olika (2 & 10) men får fortfarande liknande (tom sämre) resultat.

I övrigt har jag exakt samma inställningar som du.

Vet faktiskt inte om det är mycket annat att göra än invänta FW-uppgraderingen.

Har du någon annan elektrisk utrustning i närheten utav routern.
Vissa prylar kan störa signalerna/överföringen, kanske pröva att ändra placeringen utav routern.

17

Sv: Vilken förväntad hastighet med 4GR?

thomson69 skrev:

Har du någon annan elektrisk utrustning i närheten utav routern.
Vissa prylar kan störa signalerna/överföringen, kanske pröva att ändra placeringen utav routern.

Jag hade den stående vid datorn (flyttade den ett par meter fram och tillbaka) när jag gjorde tidigare mätningar. 

Nu har jag flyttat runt routern lite i huset, f.n. ställt den i fönstret långt bort från annan elektrisk utrustning. Här har jag ca 9-10Mbit/s ner och 6Mbit/s upp, signalstyrka 77%, får nog nöja mig med det.

Men faktum kvarstår, när jag kopplar modemet direkt i datorn (i närheten där routern stod tidigare) så når jag 20Mbit/s ner.

18

Sv: Vilken förväntad hastighet med 4GR?

Saddle skrev:

Jag hade den stående vid datorn (flyttade den ett par meter fram och tillbaka) när jag gjorde tidigare mätningar. 

Nu har jag flyttat runt routern lite i huset, f.n. ställt den i fönstret långt bort från annan elektrisk utrustning. Här har jag ca 9-10Mbit/s ner och 6Mbit/s upp, signalstyrka 77%, får nog nöja mig med det.

Men faktum kvarstår, när jag kopplar modemet direkt i datorn (i närheten där routern stod tidigare) så når jag 20Mbit/s ner.

Frustration...

Nu helt plötsligt får jag skräpvärden igen på mätningarna, 2-3Mbit/s ner och 0.1-0.3Mbit/s upp, både på datorn och iPhone sad
Signalstyrkan är fortfarande 77% för 4G, ändras denna någonsin när man uppdaterar i 4GS?

19

Sv: Vilken förväntad hastighet med 4GR?

Har inte läst tråden jättenoga, men 4gr med wifi fungerar dåligt med nuvarande firmware. Jag var tvungen att stänga av wlan i router och köra med kabel till daton. Antagligen stör wifisignalen ut 4g signalen om modemet är i närheten av routern.

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

20 Senaste redigerad av Dagreen (2012-02-16 21:23:49)

Sv: Vilken förväntad hastighet med 4GR?

Saddle skrev:

Nu helt plötsligt får jag skräpvärden igen på mätningarna, 2-3Mbit/s ner och 0.1-0.3Mbit/s upp, både på datorn och iPhone sad
Signalstyrkan är fortfarande 77% för 4G, ändras denna någonsin när man uppdaterar i 4GS?

4GR uppdaterar inte signalstyrkan (%) utan först vid en omstart.

Jag vet att jag hade liknande problem med mitt E1820-modem, jag flyttade runt tills jag hade bra motagning, för att någon dag och i vissa fall efter någon timme flytta runt modemet igen. Det brukade hjälpa att starta om routern tills jag fick reda på att det var telenors sim-kort som medförde att jag tappade hastighet efter ett tag. Men du sitter ju på samma modem som jag och fattade jag det rätt att du har telenor också? Samt att du påtalar att du har 20mbit med modem direkt i datorn gör det ännu märkligare.
Det hade ändå varit intressant att se vilken hastighet du får med kabel mellan dator och router.