1

Tråd: tiny web admin gränsnit slutar att fungera

hej

när modemet sitter i tiny så går det att komma fram till 192.16.1.0 loggar in och ska se status på modemet så säger tiny :
Modem Status
Status
Connection Status:
Signal Strength:
DHCP Lease Time:
IMEI Number:
SIM IMSI:
Modem internal model:
Modem firmware:
DISCONNECTED

USB modem not inserted/supported
The router has been unable to connect to the Internet

Initializing

nu slutar tiny att svara på 192.168.0.1 kan inte komma åt routern web gränssnit längre med modemet i

mycket svårt att admin routern när den slutar att fungerar på 192.168.0.1

tiny med 5.0.15

tre modem e367 11.807.05.00.00

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

2

Sv: tiny web admin gränsnit slutar att fungera

kjellorix skrev:

Skaffa en 3m fet usbsladd för modemet, placera modemet i fönstret,
och Tiny inne i rummet bakom en pelare i förhållande till modemet.
.

Falsk reklam kanske...   http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/a014.gif

http://img717.imageshack.us/img717/7008/dovadotinyhuaweie367sma.jpg

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

3

Sv: tiny web admin gränsnit slutar att fungera

kjellorix skrev:

Vad vet jag, kanske du missat, att man inte får dra ut/plugga in modemet när tiny är igång.

Vad baserar du den slutsatsen (man får inte dra ut/plugga in modemet) på?  Det är just det man _ska_ få göra (i värsta fall).  Allt annat är tecken på buggar, men det ska man kanske inte vara så förvånad över vid det här läget sad

Free your mind, and your OS will follow.

4 Senaste redigerad av cii (2012-02-12 20:16:05)

Sv: tiny web admin gränsnit slutar att fungera

kjellorix skrev:

Bara läst manualen, och något om att det typ rekommenderas inte.
Jag chansar inte, drar ur strömkontakten, och väntar minst 10 secunder innan plugga i den igen.
Gäller typ allt datoriserat. Kanske därför min tiny mm, funkar, no problem.
Lugnast att va snäll mot elektroniken, bråkar man, så bråkar dom till slut tillbaks.

Endast buggiga program beter sig på det sättet.  När man drar ut prylen, då får programmet en signal om att hw-källan är borta.  Då bör programmet somna in tills en ny signal (om att källan kopplats in igen) kommer.  Då ska det vakna upp och återinitialisera sig.  Om man skriver sådant trams i manuallerna då ska man ta det som tecken på grov okunnighet.

Free your mind, and your OS will follow.

5

Sv: tiny web admin gränsnit slutar att fungera

kjellorix skrev:

Håller tyvärr inte med ! Free your Electrics, and your things will follow. men inget är självklart.

Hmm...  Insikt får man nog inte genom att inte hålla med, eller hålla med.

kjellorix skrev:

Gör samma sak med en dator som tyvärr i bakgrunden just spar på HDn. Bäst räkna alltid till 10 pilsner.

Då får jag önska lycka till med det.  Ju fler prylar, desto mer pilsner.  Var och en roar sig på sitt sätt.

Free your mind, and your OS will follow.

6

Sv: tiny web admin gränsnit slutar att fungera

Ett direkt citat från Dovado Tiny Quick Reference Guide:

"3. Please note that the USB modem should not be replaced during operation, if you need to
replace the modem, power off the router first."

7

Sv: tiny web admin gränsnit slutar att fungera

Jag gissar att routern laddar drivisar vid uppstart, och byter man modem typ sedan under drift så funkar det inte (fråga sam)
jag har kopplat ur modem under drift på dovado routers och tryckt i samma modell, då dyker modemet upp igen.

Usb standarden är plug and play, fråga bill gates... 1995... blå skärm...
usb är knepigt wink

8 Senaste redigerad av cii (2012-02-13 20:49:27)

Sv: tiny web admin gränsnit slutar att fungera

svenix skrev:

Ett direkt citat från Dovado Tiny Quick Reference Guide:

"3. Please note that the USB modem should not be replaced during operation, if you need to
replace the modem, power off the router first."

Det där är ett taffat och okunnigt implementationssätt.  Linux och OS:et är byggda för att klara av den typen av hw-bytten på gående fot.  Enda gången man behöver omstart är då man bytter kärnan.  Och även det är på väg att inte längre behövas.  Den som hävdar något annat bör hitta på annat dagsverke att sysselsätta sig med.

Free your mind, and your OS will follow.