1

Tråd: Belkin Share (f7d3302); Tomato firmware och Huawei E398

Hej, liten beskrivning av ovan nämnda kombination.

Köpte en Belkin Share router på Teknikmagasinet i höstas, 99 kr under deras utförsäljning. Den har agerat trådlös brygga med DD-WRT firmware felfritt, men testjäkeln i mig ville prova nåt nytt. 

Problembeskrivning:

Med E398 i en Dovado 3GN maxade jag ca 6mbit/s, med modemet i datorn ca 13 mbit/s. Där fanns stort potential för förbättring.

Lösning:

Testade att uppgradera till en senare utgåva av DD-wrt, men modemet upptäcktes inte av routern. Gick via misslyckade försök med openwrt till Tomato usb, bl.a. flera av Toastman firmware. Dessa fungerade bra på routern, men saknade 3g funktionalitet.

Slutligen landade jag i Shibby's  "Tomato Firmware 1.28.0905 MIPSR2-079V K26 USB Mega-VPN".

Medel nedladdningshastighet med E398 ca 13mbit/s. Routern testad med Huawei E367, E122 och E398, alla kopplar upp sig utan avancerat pyssel.


Kommer testa kombinationen över tid och kontrollera stabiliteten. Väntar med spänning på 4G för att se om routern hänger med.

Belkin har flera routers med liknande hårdvara, exempelvis Belkin Play (f7d4302),som netonnet har bra pris på just nu..).

Givetvis lämnas ingen garanti för att det funkar för alla , men det kan vara roliga läropengar att göra sin egen 3g-router.

//Andreas

2

Sv: Belkin Share (f7d3302); Tomato firmware och Huawei E398

Om jag inte har helt knas fel är det samma firmis jag kör min WL-5000W...

Som sagt var i en annan tråd, den funkar helt kanon. Utan att ha rört vid den efter att ha ställt in den en gång.
openVPN och 3G uppkoppling med dynDNS inställningar mot Loopia är det den ultimata "landställe routern".