1

Tråd: Gott skratt - billigt bygge!

Tjo!

Tror detta tips kan ligga här.
Jag är ju drabbad av svag signalstyrka där jag bor och kommer med ett tips som kanske kan hjälpa fler. Jag har höjt min signal in med 2-3 pinnar på mobile connect och från 21% till 50% mottagning i Dovado UMR.
Jag har en Huawei E220 och det är smidigt i detta fallet, jag gjorde en "cantenna". Är väl egentligen "poor mans solution" men fungerar.
Ta en bra konservburk eller liknande (pringels chips burk funkar också) använd denna calculator: http://www.saunalahti.fi/elepal/antenna2calc.php och fyll i de mått/frekvens ni önskar.
Sedan klipper ni burken i lämplig storlek och istället för att sätta ett antennspröt pluppar ni in Modemet i fokus sas. Funkar kanon här iaf.
Man kan även använda en lampskärm av metall men då får man räkna ut fokuspunkten med en annan formel :
f = D * D
   ------------
       16c

f= fokus
D = diametern
c = höjd från centrum till kant.

Borde funka bättre men har inte testat. Så, bygg i stugorna och på landet vem vet det kanske funkar med ett mjölkpaket! Rikta mot masten och kör.

Skall ut och leta lampfot och lampa... big_smile

/GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

2

Sv: Gott skratt - billigt bygge!

Cantenna är riktigt roliga att bygga själva........har gjort flera såna ut av Pringles burkar! Enda nackdelen är att man kan gå upp i vikt om man får en stor beställning......  :-(

Här finns nånting också http://www.cantenna.com/

3

Sv: Gott skratt - billigt bygge!

Tjenaa Samir.!! Funkar verkligen Pringles Cantenna??
Vilka mått använde du? typ hur långt in ska e220 sitta??
Det kan ju vara kul att se om man får bättre mottagning på detta sätt, lite radioskugga lider man ju av när man e på lantstället!!

4

Sv: Gott skratt - billigt bygge!

Har ni testat detta nått mer?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Gott skratt - billigt bygge!

Ska nog pröva det här på landet, är bara 38% mottagning med UMR'en, får just nu runt 1,5mb här och knappt 6mb hemma (bor granne med en HI3G mast)

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

6

Sv: Gott skratt - billigt bygge!

Försökte mecka med riktantennen idag igen, huawei modemet rapporterar typ 25% motagning som vanligt, option modemet säger 3% motagning.
Går i si så där 24kB/s.

Testade att montera antennen på andra sidan huset också för att rikta mot en annan mast, men same same.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Gott skratt - billigt bygge!

Tjo!

Jag har nu testat cantenna´s av skilda slag hemma då jag bor på vischan och har ganska medioker mottagning.
Bara med huawei e220 via DOVADO UMR rapporterar UMR:en mellan 20 - 25% signal.
Med cantenna (Majsburk) samma setup som ovan raaporterar UMR:en 30-32%.
Nu till det roliga med en metallsil från Ö&B för 30:- och E220 i focus på den får jag stadigt 50% från UMR:en .... Innebär en ganska stor signalökning om jag förstår, efter vad SAMIR beskrev hur UMR:en räknar signal.

Förvisso kan jag inte få snabbare hastighet än 0.384 men nu är signalen stadig!! så in i--....

Rekommenderas!!

/GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

8

Sv: Gott skratt - billigt bygge!

Vi behöver bilder!

9 Senaste redigerad av obinett (2008-09-02 06:57:00)

Sv: Gott skratt - billigt bygge!

Okay lite bilder då..Parabolen? http://bandwidth.mina-filer.com/thumbs/8901.jpg
http://bandwidth.mina-filer.com/thumbs/8906.jpg

En enkel dipol, lödes fast i E220 (fel kabel på denna dock.) Funkade sisådär, mådde bäst utomhus egentligen, men jag vill ha allt inne.
http://bandwidth.mina-filer.com/thumbs/8902.jpg
Well, en Majsburk lagom stor med en utsågad "slot" för E220, funkade också bra men extremt smal strållob http://bandwidth.mina-filer.com/thumbs/8903.jpg Sloten..http://bandwidth.mina-filer.com/thumbs/8904.jpg
Okay, garva nu! UMR på väggen, DLINK sover.. parabol från Ö&B 30:- sitter i ett bunttband i fönstret Denna "combo" ger en stadig signal på runt 50% indikering i UMR innan var den svajig, uppenbarligen funkar det.
http://bandwidth.mina-filer.com/thumbs/8905.jpg
Alltså: för 30:- + Gaffatejp + buntband fick jag en hyfsad signalökning + lite motion också, allt spring i trappor osv. Alltså ett hälsofrämjande projekt!
Jo, det är en G4:a som står på golvet, misshandlad av en SAAB, ingen skärm, inget tangentbord men har gått som server 5år... just nu urkopplad men strax på igen. Den har ALDRIG svikit mig...

/GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

10

Sv: Gott skratt - billigt bygge!

Härliga byggen.
Finns det någon "rätt" metod att bygga dessa antenner? Alltså enkla designregler som vilken riktning man ska montera sitt E220-modem i. Majsburken skulle man ju exempelvis kunna tänka sig att trycka in modemet från botten eller vridet 90 grader jämfört med hur du gjort det.

11 Senaste redigerad av obinett (2008-09-02 10:53:25)

Sv: Gott skratt - billigt bygge!

RÄTT/FEL?

Jag vet inte faktiskt, du tänker på polariseringen horisontell resp vertikal.. Om man tittar på nästan alla reklambilder av E220 tex. så ligger modemet ner alltså borde man ha det i åtanke. Well, jag har bara testat och fixat tills det funkat helt enkelt, alltså inte grävt så nogrannt i teorin vilket man kanske borde göra.
"Parabolen"/SILEN har iaf. fungerat utmärkt och är den enklaste billigaste lösningen och den var ju enkel att tejpa ihop. Fokuspunkten har jag försökt att få där E220 antennen sitter, verkar ok.
Beräkningen görs enligt tidigare post. Prova, man kanske kan ta ett paraply och limma fast metallfolie? hm.. var la jag nu paraplyet.... lol


Ja just:
% hit och dit här är två bilder på signalstyrkestaplarna i ett av programmen jag brukar använda onthe4ly sas. Från OSX men indikerar samma på WIN burkarna.

Med "parabol"
http://bandwidth.mina-filer.com/thumbs/8908.jpg

Utan "parabol"
http://bandwidth.mina-filer.com/thumbs/8909.jpg

Dessutom är skillnaden enl. följande tptest, se dump. Man ser att sedan parabolen tejpades fast hamnar jag aldrig under 300k ... anmärkningsvärt egentligen.

http://bandwidth.mina-filer.com/thumbs/8910.jpg

/GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

12

Sv: Gott skratt - billigt bygge!

Genialt!

13

Sv: Gott skratt - billigt bygge!

Helt klart strålande!

Ska du inte göra en fin step by step guide? smile smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

14

Sv: Gott skratt - billigt bygge!

det jag tror gjorde signal kningen är Buntbandet som sitter på perfekt plats.:)
alvarligt.
riktigt snyggt med parabolen.
ideer e alltid nice.
roligt och nyttigt att läsa.

15

Sv: Gott skratt - billigt bygge!

Jag kan iallafall rapportera om ett misslyckat försök, för att ingen skall göra samma misstag.
Jag delade mitt 220modem, demonterade originalantennen och ersatte denna med en koaxstumpm med FME-kontakt. Införskaffade en magnetfotsantenn med 3dB förstärkning från Kjell&Co.
RESULTAT: Halva signalstyrkan!!
Jag tror att antingen måste man köpa adaptern från Ifnoferenda eller koppla på sig i original antennuttaget. De små komponenterna som sitter mellan antennuttaget och originalantennen är nog en avstämd krets som bara funkar med originalantennen.

Leif

16

Sv: Gott skratt - billigt bygge!

bassehund skrev:

Jag kan iallafall rapportera om ett misslyckat försök, för att ingen skall göra samma misstag.
Jag delade mitt 220modem, demonterade originalantennen och ersatte denna med en koaxstumpm med FME-kontakt. Införskaffade en magnetfotsantenn med 3dB förstärkning från Kjell&Co.
RESULTAT: Halva signalstyrkan!!
Jag tror att antingen måste man köpa adaptern från Ifnoferenda eller koppla på sig i original antennuttaget. De små komponenterna som sitter mellan antennuttaget och originalantennen är nog en avstämd krets som bara funkar med originalantennen.

Leif

Japp, du har nog rätt. Jag lödde fast min kabel på antennkontakten i E220 när jag provade min "rikt dipol" men fick inte den ökning jag önskade. Å andra sidan kan man ju tänka såhär: Våglängden på radiovågorna är korta vid 3G frekvenserna runt 1-2 cm..(har jag för mig.) och det innebär att förlusterna blir rätt stora i en kabel, mao. det krävs riktigt bra lågförlustkabel egentligen om man skall rota med så höga frekvenser. I mitt fall var det nog kabeln som var boven, kanske i din också?
Därför var det lite skoj att min konstiga "silparabol" funkade för då använder man ingen extra kabel och man får hela ökningen gratis, ingen förlust i kablaget iaf.
Man borde kunna göra en induktiv koppling, alltså lägga en kabel som en spole i ca 2varv runt antennen och den borde induceras över till en extra antenn, men hur många varv?? Teoretiskt möjligt.. då blir det INGEN påverkan på modemet, ingen effektsänkning men lite förlust till extra antennen... nån som vill prova??? big_smile

GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

17

Sv: Gott skratt - billigt bygge!

Skulle kanske oxå funka att montera modemet i en vanlig parabol för satellitmottagare. Det din sil gör är ju att "samla in" signalerna bättre än den rundstrålande originalantennen.
Med en parabolantenn - även en liten, så får man ju ännu bättre fokusering om man monterar modemet på mikrovågshuvudets plats. Tål att fundera på!!

Leif

18

Sv: Gott skratt - billigt bygge!

Tjo igen!

Skit, jag får inte prova parabolen för min fru.... lol
Men signalen är fortfarande runt 300k/s stabilt... bra, rekommenderas!

/GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

19

Sv: Gott skratt - billigt bygge!

obinett skrev:
bassehund skrev:

Jag kan iallafall rapportera om ett misslyckat försök, för att ingen skall göra samma misstag.
Jag delade mitt 220modem, demonterade originalantennen och ersatte denna med en koaxstumpm med FME-kontakt. Införskaffade en magnetfotsantenn med 3dB förstärkning från Kjell&Co.
RESULTAT: Halva signalstyrkan!!
Jag tror att antingen måste man köpa adaptern från Ifnoferenda eller koppla på sig i original antennuttaget. De små komponenterna som sitter mellan antennuttaget och originalantennen är nog en avstämd krets som bara funkar med originalantennen.

Leif

Japp, du har nog rätt. Jag lödde fast min kabel på antennkontakten i E220 när jag provade min "rikt dipol" men fick inte den ökning jag önskade. Å andra sidan kan man ju tänka såhär: Våglängden på radiovågorna är korta vid 3G frekvenserna runt 1-2 cm..(har jag för mig.) och det innebär att förlusterna blir rätt stora i en kabel, mao. det krävs riktigt bra lågförlustkabel egentligen om man skall rota med så höga frekvenser. I mitt fall var det nog kabeln som var boven, kanske i din också?
Därför var det lite skoj att min konstiga "silparabol" funkade för då använder man ingen extra kabel och man får hela ökningen gratis, ingen förlust i kablaget iaf.
Man borde kunna göra en induktiv koppling, alltså lägga en kabel som en spole i ca 2varv runt antennen och den borde induceras över till en extra antenn, men hur många varv?? Teoretiskt möjligt.. då blir det INGEN påverkan på modemet, ingen effektsänkning men lite förlust till extra antennen... nån som vill prova??? big_smile

GB

Våglängden är väl 14-15 cm tror jag, så sil-reflektorn blir ingen riktig parabol, men radioexperterna på jobbet spekulerade i att avskärmning från alla andra prylar (och människor) bakom antennen skulle kunna ha stor betydelse, speciellt för stabiliteten på signalen, och det är ju silen perfekt till.

20

Sv: Gott skratt - billigt bygge!

Jerbe skrev:
obinett skrev:
bassehund skrev:

Jag kan iallafall rapportera om ett misslyckat försök, för att ingen skall göra samma misstag.
Jag delade mitt 220modem, demonterade originalantennen och ersatte denna med en koaxstumpm med FME-kontakt. Införskaffade en magnetfotsantenn med 3dB förstärkning från Kjell&Co.
RESULTAT: Halva signalstyrkan!!
Jag tror att antingen måste man köpa adaptern från Ifnoferenda eller koppla på sig i original antennuttaget. De små komponenterna som sitter mellan antennuttaget och originalantennen är nog en avstämd krets som bara funkar med originalantennen.

Leif

Japp, du har nog rätt. Jag lödde fast min kabel på antennkontakten i E220 när jag provade min "rikt dipol" men fick inte den ökning jag önskade. Å andra sidan kan man ju tänka såhär: Våglängden på radiovågorna är korta vid 3G frekvenserna runt 1-2 cm..(har jag för mig.) och det innebär att förlusterna blir rätt stora i en kabel, mao. det krävs riktigt bra lågförlustkabel egentligen om man skall rota med så höga frekvenser. I mitt fall var det nog kabeln som var boven, kanske i din också?
Därför var det lite skoj att min konstiga "silparabol" funkade för då använder man ingen extra kabel och man får hela ökningen gratis, ingen förlust i kablaget iaf.
Man borde kunna göra en induktiv koppling, alltså lägga en kabel som en spole i ca 2varv runt antennen och den borde induceras över till en extra antenn, men hur många varv?? Teoretiskt möjligt.. då blir det INGEN påverkan på modemet, ingen effektsänkning men lite förlust till extra antennen... nån som vill prova??? big_smile

GB

Våglängden är väl 14-15 cm tror jag, så sil-reflektorn blir ingen riktig parabol, men radioexperterna på jobbet spekulerade i att avskärmning från alla andra prylar (och människor) bakom antennen skulle kunna ha stor betydelse, speciellt för stabiliteten på signalen, och det är ju silen perfekt till.

Yepps.

Antennlängd är ljusets hastighet dividerat med frekvens då blir det runt 125 - mm.
Men man använder inte ett sk. helvågsspröt utan man brukar dela detta med 4 och hamnar då runt 25-30mm. Man kan dessutom göra en kvartsvågsdipol alltså två spröt på 25-30mm, en som jordplan och en antenn sas. Den har ungefär 3dB förstärkning har jag för mig. Sedan kan man ha en reflektor (antingen ett spröt bakom eller flera direktorer framför, då blir det en yagiantenn) min reflektor(silen)är runt 123mm i diameter.
Det är dock en hel vetenskap det här och vi de frekvenser 3G snurrar på kan man få grymt signalbortfall vid en deviation på 1mm.
Mitt bygge är inte helt kosher men man skulle ju kunna göra en optimal uträkning vid tillfälle, skall se om jag hinner,kunde ju vara roligt....
Ett annat issue som jag inte beräknat med är om 3G sänder horisontellt polariserat eller vertikalt, det spelar också stor roll. Många faktorer mao.
Min gamla YAGI som jag hade innan hade vertikal polarisation men lite underligt med tanke på att E220 ofta ses liggande på ett bord eller i knät på folk, då borde polarisationen vara horisontell, alltså Inte optimal??  vetefasen...
Jag skall kika på det vid tillfälle, jag kanske bygger en annan variant!! Lite kul.. just nu jobb och vattenfilterpyssel hemma.....

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

21

Sv: Gott skratt - billigt bygge!

Piu.. vatten i knäna..

Hittade just denna länk ang. Yagi antenn, hoppas det inte var en av gåstavarna..
http://www.geocities.com/robert_maria/
Fånigt? Mja, rätt tänkt med enkel matte och fantasi kommer man en bit på vägen...notera mått, tum!

Mycket nyttigt här: http://www.wi-fiplanet.com/tutorials/ar … hp/3713661

Ja just det frekvenserna..

Frequency
Range
GSM400
450.4 - 457.6 MHz paired with 460.4 - 467.6 MHz
or
478.8 - 486 MHz paired with 488.8 - 496 MHz

GSM 850
824 - 849 MHz paired with 869 - 894 MHz

GSM900
880 - 915 MHz paired with 925 - 960 MHz

GSM1800
1710 - 1785 MHz paired with 1805 - 1880 MHz

GSM1900
1850 - 1910 MHz paired with 1930 - 1990 MHz

Third-Generation (3G) Frequency Range:
Base transmit (BTx) 2110 - 2170 MHz
Mobile transmit (MTx) 1920 - 1980 MHz

BTx / MTx In TDD (Time Division Duplex) 1900 - 1920 MHz
In the above bands mobile stations transmit in the lower frequency sub-band and base stations transmit in the higher frequency sub-band.


Bygg!! Bygg!! cool

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

22

Sv: Gott skratt - billigt bygge!

Ett tips gott folk!

Sök på byggen om WLAN-antenner osv!
Där kan ni lära er en hel del. Jag har suttit och läst igenom en del
forumtrådar och kan bara konstatera att ni "uppfinner hjulet igen".

Allt med konservburkar, parabolantenner, cavity-antennas osv osv osv
har stötts och blötts och byggts och modifierats i åratal just på WLAN-sidan.

Sök angående detta och ni skall finna att det mesta finns det redan lösningar,
förklaringar och teknisk information om.

23

Sv: Gott skratt - billigt bygge!

AndreasNkpg skrev:

Ett tips gott folk!

Sök på byggen om WLAN-antenner osv!
Där kan ni lära er en hel del. Jag har suttit och läst igenom en del
forumtrådar och kan bara konstatera att ni "uppfinner hjulet igen".

Allt med konservburkar, parabolantenner, cavity-antennas osv osv osv
har stötts och blötts och byggts och modifierats i åratal just på WLAN-sidan.

Sök angående detta och ni skall finna att det mesta finns det redan lösningar,
förklaringar och teknisk information om.

Hej!

Jovisst är det så att det redan stötts o blötts, samma sak med bilar, de har också 4 hjul och drar fortfarande lika mycket bensin... har det hänt något nytt? Nä. men luften blir sämre och alla undrar varför och ojar sig...
Jag visar bara att det är möjligt att använda sig av WIFI teknik då frekvenserna är ganska lika, förvisso ett annat protokoll vilket gör egenskaperna och vågutbredning annorlunda men ändå.
Viktigt ändå att belysa, och även uppmana folk att prova bygga! det är ingen "rocketscience" med 3G eller hur?
Om det nu (som i mitt fall bevisligen), är så att jag kan få ett bättre resultat att stoppa in mitt USB modem i en lampa än att ha som tidigare en köpt riktantenn för 1400:- så är det väl trevligt att jag delar med mig av den kunskapen?
Hjulet kan ju som du mycket riktigt säger inte uppfinnas igen men man kan göra det lite "rundare" och använda det på fler ställen för att underlätta för oss människor.
Sedan är det lite skojigt också! när det fungerar... :-)

Byggare Bob

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

24 Senaste redigerad av jonasolof (2009-01-18 12:41:19)

Sv: Gott skratt - billigt bygge!

Om sil och wok-antenner:

http://www.usbwifi.orconhosting.net.nz/

Komponenterna mellan testuttaget på E220 och den inbyggda antennen är förmodligen impedansanpassníng. Notara att den inbyggda antennen bara är ansuten i ena änden. En sådan antenn kan ha vilken impedans som helst, går inte att veta utan mätning. Högst troligt inte 52 ohm i alla fall.

Den inbyggda kontakten för testingång kanske kopplar bort anslutningen till inre antennen då yttre kontakt ansluts. Om man missar detta är det möjligt att det blir fel impedans för att impedansanpassningskretsen ligger kvar. Troligen men inte säkert är ingången till modemet gjord för 52 ohm.

Skillnaden i protokoll ändrar inget för vågutbredningen och antennteknik för 3G resp Wifi. De förblir desamma.

De tunna koaxkablar som brukar användas för extern 3G antenn (Rg174) har hög dämpning så det behövs hög antennförstärkning om man ska kompensera kabel och atnennförluster. Svårt att ansluta en antenn själv om inte modemtillverkaren erbjudit en impedansanpassad ingång.

Alla högförstärkande antenner har kritiska mått och är svåra att bygga om man inte kan testa dem med instrument. Med trial and error kan man råka få bra resultat.  Jag har intrycket av att en del köpta antenner, t ex yagi för GSM, funkar riktigt dåligt. Köp inte antenner som inte försetts med dokumentation om prestanda ikl. polardiagram (infoferenda bör ge mer info om sina).

Det förvånar mig att man inte använder diversitymottagning med flera antenner vid 3G (Routern d35 för Ice 450 gör det). Framför allt polarisationsdiversitet kan hjälpa. Testat av Nokia bl a men då på basstation). Wifi 802.11 N använder ju diversitetsmottagning (mimo), varför då inte även på 3G-frekvenser?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: Gott skratt - billigt bygge!

jonasolof skrev:

Om sil och wok-antenner:

http://www.usbwifi.orconhosting.net.nz/

Komponenterna mellan testuttaget på E220 och den inbyggda antennen är förmodligen impedansanpassníng. Notara att den inbyggda antennen bara är ansuten i ena änden. En sådan antenn kan ha vilken impedans som helst, går inte att veta utan mätning. Högst troligt inte 52 ohm i alla fall.

Den inbyggda kontakten för testingång kanske kopplar bort anslutningen till inre antennen då yttre kontakt ansluts. Om man missar detta är det möjligt att det blir fel impedans för att impedansanpassningskretsen ligger kvar. Troligen men inte säkert är ingången till modemet gjord för 52 ohm.

Skillnaden i protokoll ändrar inget för vågutbredningen och antennteknik för 3G resp Wifi. De förblir desamma.

De tunna koaxkablar som brukar användas för extern 3G antenn (Rg174) har hög dämpning så det behövs hög antennförstärkning om man ska kompensera kabel och atnennförluster. Svårt att ansluta en antenn själv om inte modemtillverkaren erbjudit en impedansanpassad ingång.

Alla högförstärkande antenner har kritiska mått och är svåra att bygga om man inte kan testa dem med instrument. Med trial and error kan man råka få bra resultat.  Jag har intrycket av att en del köpta antenner, t ex yagi för GSM, funkar riktigt dåligt. Köp inte antenner som inte försetts med dokumentation om prestanda ikl. polardiagram (infoferenda bör ge mer info om sina).

Det förvånar mig att man inte använder diversitymottagning med flera antenner vid 3G (Routern d35 för Ice 450 gör det). Framför allt polarisationsdiversitet kan hjälpa. Testat av Nokia bl a men då på basstation). Wifi 802.11 N använder ju diversitetsmottagning (mimo), varför då inte även på 3G-frekvenser?

diversitymottagning finns redan i 3G. MC990D använder det och tror nästan alla nya kommer att göra det eftersom man får bättre signal.