1

Tråd: Använda samma usb-modem till två olika datorer?

Hej, kan man använda ett och samma usb-modem mellan en
stationär dator och en bärbar dator? Tex om jag sitter
vid den stationära datorn och surfar på internet och kanske
känner att jag vill lägga mej i sängen med den bärbara
istället så tar jag bara ut usb-modemet ur den stationära
och sätter in i den bärbara? Fungerar det så? Eller det krävs
konstiga inställningar varje gång? Har inte trådlöst
nätverkskort på den stationära, några problem?

2

Sv: Använda samma usb-modem till två olika datorer?

Ja, det fungerar precis så. Du plockar ur modemet ur en dator och kopplar in det i den andra. Risken finns att du har svårt att hitta bra mottagning i sängen, men i princip är det så det funkar.
Vill du könna köra på båda samtidigt så är det klart enklaste att köpa en mobil bredbandsrouter. Då kopplar man modemet till den och sen den stationära datorn med sladd till bredbandsroutern, och den bärbara via trådlöst nätverkskort till bredbandsroutern.
Jag gillar min Dovado UMR (http://www.dovado.se), men Ericsson, Draytek och D-link är exempel på andra tillverkare som har ungefär samma grundfunktioner.

3

Sv: Använda samma usb-modem till två olika datorer?

Du kan byta emellan utan problem ja, alternativt kan du koppla in det i en dator och sedan dela ut anslutningen till den andra över vanligt nätverk så du kan använda internet på båda datorerna samtidigt.

4

Sv: Använda samma usb-modem till två olika datorer?

De finns för exempel 2 guider här i högra spalten för delning av bredbandet.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Använda samma usb-modem till två olika datorer?

Men det är inga problem att jag inte har något trådlöst nätverkskort på den stationära då? Om jag ens har ett, jag har ingen aning... Kan man bara byta fritt mellan 2 datorer så är det bra. Tycker ni mobilt bredband fungerar bra annars? Varför är det svårt att kanske få en bra mottagning i sängen? Borde väl inte spela någon roll vart jag är i lägenheten? Tack på förhand

6

Sv: Använda samma usb-modem till två olika datorer?

Mobilt bredband fungerar ganska bra om man har bra mottagning. Men är det bara lite dålig mottagning så börjar saker som exakt var man placerar modemet och i vilken riktning det pekar etc spela stor roll. PÅ ett bord är det lite enklare att lägga modemet i perfekt riktning och sen låta det ligga så.

Något trådlöst nätverkskort behöver du inte, fast skaffar du en router så är det ju praktiskt att slippa dra en sladd till den.

Sen skulle jag rekommendera att du har någonslags hårt underlag under datorn i sängen (kanske en skärbräda eller nått), eftersom de flesta bärbara behöver en smula luft på undersidan för att inte överhettas.

7

Sv: Använda samma usb-modem till två olika datorer?

Okej men om man kollar på deras karta om man säger så, så har jag sån turbo täckning, men den kan man kanske inte rätta sig för...

Om man har router, dra vilken sladd? Hur menar du? Fungerar 3 modemet bra så kanske jag skaffar en router, men jag får se, använder inte den bärbara så mkt just nu men hade vatt skönt om den kunde fungera på båda. (om jag har den bärbara i sängen så har jag den på ett underlägg, ja smile hehe) Om jag skaffar en router senare, kopplar jag då in modemet i det, å inga sladdar i någon av datorerna? För nu när jag har vanligt kabel internet eller vad man säger, så köpte jag en router, men kunde inte ha trådlös för att det inte fungerade med den stationära datorn...? Nåt med nätverkskortet har jag för mig...

8

Sv: Använda samma usb-modem till två olika datorer?

Det normala är att routern har BÅDE trådlöst och trådbundet nätverk samtidigt. Dator utan trådlöst nätverkskort kör med nätverkskabel till routern, dator med trådlöst nätverkskort kör trådlöst mot routern.
Täckningskartan ger en god fingervisning, men exakt hur det ser ut i ditt hus vet inte Tre. Du får testa helt enkelt, att flytta modemet mellan datorerna ska hur som helst inte bjuda på några problem alls.

9

Sv: Använda samma usb-modem till två olika datorer?

Okej, tack så mycket för hjälpen smile