1

Tråd: Kan man rikta/mäta en antenn så här??

Hej!!

Jag har suttit och läst en hel del här på forumet men detta är mitt första inlägg.

Jag hittade en produkt som jag tyckte verkade intressant och fick mig att fundera.
Det är en satfinder som används för att lokalisera satelliter med, men jag har tänkt mig ett lite annat användningsområde nämligen till min 3G/UMTS antenn. Antennen jag använder är en Yagi 800-2700MHz från Trådlöst.

Satfindern har ett "avsökningsområde" mellan 900-2200 MHz det borde väl vara helt perfekt att bara koppla en sådan på antennen och sedan börja rikta.
Som jag har förstått det så är väl dom flesta satfinders spänningsmatade från boxen men det borde vara ett ganska enkelt problem att lösa med en egen extern spänningsmatning.

ELLER........ Så tänker jag helt fel....... :-)

Om det är någon som har ett bra svar på frågan eller har provat själv så kommentera gärna!!
Jag har lagt länkar till produkterna här nedan, priset är ju ganska attraktivt!

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil … per-p30540

eller en lite mer avancerad med batteripack, det borde göra att man slipper "modda".

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil … kit-p30362

MVH Andy

2

Sv: Kan man rikta/mäta en antenn så här??

Intressant tanke, suttit och kollat lite på dem du länkade till och funderar på hur man väljer vilken frekvens den skall beepa på, eller om den skriker på allt den hittar mellan 900-2200 då.
Du får nog modda vilket som då kontakten är lite annorlunda.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Kan man rikta/mäta en antenn så här??

Tänk diodmottagare för AM  wink

4 Senaste redigerad av jonasolof (2012-01-27 23:33:22)

Sv: Kan man rikta/mäta en antenn så här??

Det borde vara något lurt med idén. Sat finders innehåller inga avancerade mottagare. Tror inte förstärkningen räcker för att mäta 3G även för det fall det skulle funka frekvensmässigt vilket håken vet.

http://freeassocinct.blogspot.com/2009/ … rcuit.html

6000 kostar det instrument man vill ha.

Mycket enklare och bättre feedback på att köra stor fil FTP och DU-meter i laptop  som Sam beskrivit.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Kan man rikta/mäta en antenn så här??

Sant.
Satellit-TV sänds på c:a 10GHz från satelliten till parabolen. I parabolen sitter ett LNB som utgör första blandarsteg och förstärkare innan signalen skickas ner på kabeln med en mellanfrekvens i storleksordningen 1-2 GHz.

Den signal som en satfinder jobbar med är alltså kraftigt förstärkt jämfört med en ren antennsignal från en 3G-antenn.

Det är tveksamt om en vanlig satfinder är så känslig att den skulle reagera på en oförstärkt antennsignal?

6

Sv: Kan man rikta/mäta en antenn så här??

Det kommer inte att funka. Jag kan inte se på min vindmätare om någon nyser en mil bort.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7 Senaste redigerad av Adslken (2012-01-30 20:44:58)

Sv: Kan man rikta/mäta en antenn så här??

En "Satfinder" läggs i serie med mikrovågshuvudet / LNB:n, och spänningsmatas via koaxialkabeln från mottagaren. Mottagaren spänningsmatar normalt LNB:n, men ger nu också spänning till Satfindern.

Någon spänningsmatning från routern, förekommer inte till 3G-antennen.

Som Svenix också nämnde ovan, så pratar vi helt andra nivåer, om vi jämför 3G/4G med en signal från ett LNB.
I LNB:t sitter det en förstärkare som förstärker satellitsignalen cirka 50 dB.

Du behöver någon form av fältstyrkemeter.
Det är möjligt att - om Du har hyfsat nära till basstationen -  ett antenninstallatonsinstrument för TV-antenninstallatörer skulle kunna fungera om man kör den som spektrummonitor eller -analysator.

En del av dessa instrument slutar dock mäta runt 1 GHz, så 3G och 4G runt 2 GHz kan bli ett problem.
Däremot bör de kunna mäta på 4G /800 MHz, eftersom detta är det gamla "Band V" för TV.

Dessa instrument har dock en tendens att vara något okänsliga för denna tillämpning, då de är gjorda för att mäta in hyfsat starka TV-sändare.

Om Du är ekonimiskt oberoende   ;-)   så rekommenderar jag dig en liten spektrumanalysator, t.ex denna
för c:a 30 kkr.

http://www.testochmat.se/produkt/spectr … le/hms3000

Då är Ditt problem löst.

8

Sv: Kan man rikta/mäta en antenn så här??

Eller en begagnad på Ebay :-)

9

Sv: Kan man rikta/mäta en antenn så här??

Man får tacka för alla svar och idéer men att ge 6000:- för ett instrument känns inte direkt skit aktuellt!!
Min tanke var att man skulle kunna använda satfindern för att "pinpointa" masten, jag vet redan var masten är och med hjälp av lite kartor och kompass så vet jag precis vilken riktning som antennen ska peka åt.
Jag har ca 1km till masten så det är rätt nära.
Min antenn är redan riktad mot masten, tanken var att man skulle kunna ha satfindern för att leta fram det sista lilla, frågan var kanske fel ställd men som sagt jag ville bara ha den för att få antennen spot on, inte för att "hitta" masten!

Detta hade kanske satfindern fungerat till efter som att jag redan har en hyfsad inställning och en rätt bra signalstyrka så var tanken att det kanske är "styrka" så att det räcker för att satfindern ska ha något att jobba med.

Vilken frekvens som satfindern söker efter (i bandet 900-2100) borde vara rätt ointressant efter som att riktningen redan är hyfsad så handlar det ju nu bara om att träffa helt rätt och då spelar det ju mindre roll vilken frekvens man söker efter.
Signalerna utgår ju trots allt från samma punkt (mer eller mindre).

10

Sv: Kan man rikta/mäta en antenn så här??

Det kommer av redan angivna tekniska skäl inte att funka med en  satfinder. Bästa metod att få ut det sista är med DU-meter, ftp och en server från vilken du laddar ned en stor fil. Då får du momentan feedback på varje ändring du gö. Ett problem är att nedlastningshastigheten alltid carierar något eftersom du också läser på bakomliggande routernoder.

Det kan mycket väl hända att reflexer gör att en annan riktning än rakt på är något bättre.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.