1

Tråd: Vad ska man med 4G till?

http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/obegrnsad.jpg

10-50 GB gränser gör väll 4G till en total meningslös produkt. Visserligen har Telenor obegränsat på sitt svindyra 4G men de är ju tillsammans med operatören 3 kända bedragare som ändrar villkoren, hur de vill, för bundna kunder om det börjar brinna i deras linor på grund av överbelastning. Det vill säga att de lägger skulden på kunderna när de själva lovar för mycket.

Så, en gång till, varför skulle man välja 4G? Jag böjer mig om någon kan bevisa motsatsen.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

2

Sv: Vad ska man med 4G till?

Rättelse: Det ser ut som om kända bedragarna Telenor nu endast har Mobilt Bredband 4G 80

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

3

Sv: Vad ska man med 4G till?

ruva skrev:

Jag böjer mig om någon kan bevisa motsatsen.

Akta ryggen!
--> http://www.telenor.se/privat/abonnemang … -stor.html

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

4

Sv: Vad ska man med 4G till?

Telenor har hittills fördelen av FUP jämfört en hård gräns som kapar vid fotknölarna.
Jag kör med deras 32mb abb för 249:- med 4G.
Här finns ingen fart men kopplingen är bättre (lägre ping och jitter)
http://www.pingtest.net/result/55437990.png

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

5

Sv: Vad ska man med 4G till?

För att gamea så är 4g bättre, lägre ping.

Men trafikmängden är så låg att dom kan sänka hastigheten till 3g fart...
reklamen om 4g var ojoj tidigare, men det blev en tummetott....

6

Sv: Vad ska man med 4G till?

ruva skrev:

http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/obegrnsad.jpg

10-50 GB gränser gör väll 4G till en total meningslös produkt. Visserligen har Telenor obegränsat på sitt svindyra 4G men de är ju tillsammans med operatören 3 kända bedragare som ändrar villkoren, hur de vill, för bundna kunder om det börjar brinna i deras linor på grund av överbelastning. Det vill säga att de lägger skulden på kunderna när de själva lovar för mycket.

Så, en gång till, varför skulle man välja 4G? Jag böjer mig om någon kan bevisa motsatsen.

Tyvärr betyder "obegränsad" endast 100GBit/månad. Efter 100GBit så krymper din fart och liknar ett gammalt 46kbit modem.

Telenor E398 80Mbit-Dovado Tiny (bridge mode)-Wndr3700 med DD-WRT

7 Senaste redigerad av Micke (2012-01-27 10:14:25)

Sv: Vad ska man med 4G till?

ruva skrev:

Så, en gång till, varför skulle man välja 4G?

För att jag nu äntligen kan streama SVT till Spanien utan att det hackar där nere!
Jag betalar gärna 349:- / månad så länge det funkar som det gör, men hade inte Tele2 strypt min upload skulle jag nog fortfarande köra med deras 3G.

http://www.speedtest.net/result/1733525276.pnghttp://www.pingtest.net/result/55477590.png

FRAGGED skrev:

Tyvärr betyder "obegränsad" endast 100GBit/månad. Efter 100GBit så krymper din fart och liknar ett gammalt 46kbit modem.

Var fick du det ifrån? Sak samma för mig ...kommer nog aldrig upp till den förbrukningen.
Det finns väl ingen människa som skulle stå ut med att titta på SVT dygnet runt...http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/smilie_happy_251.gif

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

8

Sv: Vad ska man med 4G till?

Tja, en 1080p film i bra kvalitet ligger på upp till 18 GByte. Då går 100 GByte åt snabbt.
Ligger precis utanför vdsl2:s täckningsområde så jag får nog leva med mitt 13/2 Mbit ADSL:-(

9

Sv: Vad ska man med 4G till?

Varför måste de strypa så hårt, skulle funka med 1mbit så man i alla fall kan surfa vidare....

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

10 Senaste redigerad av JoeLink (2012-01-27 15:04:23)

Sv: Vad ska man med 4G till?

Enligt ovan så stryper de det till "ca 0,5 Mbit/s". Vad "ca" betyder kan man ju fundera på...

11

Sv: Vad ska man med 4G till?

JoeLink skrev:

Enligt ovan så stryper de det till "ca 0,5 Mbit/s". Vad "ca" betyder kan man ju fundera på...

100 GB är ändå rätt bra. Fast de biter sig själva, i alla fall med 3G, då torrentrafik genom vpn obehindrat släpps igenom även om man uppnår gränsen. Deras gräns drabbar enbart skötsamma kunder med stora behov. Inte stortankarna med vpn.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

12

Sv: Vad ska man med 4G till?

Är inte gränsen 50gb?

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

13

Sv: Vad ska man med 4G till?

50 GB, egentligen 70 GB för oss som trodde vi band upp oss i två år på obegränsad datatrafik, har de kända bedragarna Tre på sitt Max.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

14

Sv: Vad ska man med 4G till?

Okidoki, tack...jag såg det inte förrän nu.

Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område. För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna. 100 GB är en väldigt stor mängd data och motsvarar t ex 1500 timmar strömmad musik, eller 250 timmar strömmad video.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

15 Senaste redigerad av ruva (2012-01-27 20:11:16)

Sv: Vad ska man med 4G till?

De kända nämnda bedragarna vänder plötsliga försämringar för inlåsta kunder till att låta som något fantastiskt:

"Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område."

smile smile smile

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

16 Senaste redigerad av pererikl (2012-01-27 20:52:17)

Sv: Vad ska man med 4G till?

Maxvolymen står ju på helt fritt innom sverige om man följer länken. I det finstilta står 0.5 över 100 gb. Enligt kundtjänst träder   FUP in efter 100Gb. Hur ska de ha det? Vill de göra som de vill???

Total Jan 2012:    168 820 MB och inte märkt nåt direkt.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

17

Sv: Vad ska man med 4G till?

Är det någon som märkt strypning hos telenor?? Är det bara för att skrämmas?

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

18 Senaste redigerad av JoeLink (2012-01-30 11:52:39)

Sv: Vad ska man med 4G till?

Kollade precis hur mycket data jag har skyfflat igenom routern.
195,65 GByte ner och 266,68 GByte upp på 28 dagar!
ca 500 Gig på en månad.
Och då har jag använt det ovanligt lite...

Kan nog för alltid lägga ner det här med 4G och leva med mitt ADSL.

EDIT:
Surfade runt bland operatörerna igen och hittade följande:
Tele2 företagsabonnemang Mobilt Bredband 4G
http://www.tele2.se/foretag/mobilt-bredband/4g.aspx
Och
Telenors motsvarighet.
http://www.telenor.se/foretag/bredband- … l#T31118_4
Båda påstår iaf att de inte har någon volymbegränsning.

Får väl ta och registrera en firma...

19

Sv: Vad ska man med 4G till?

Jag abg med operatörerna och deras påstådda obegränsade abg, och det är bs för det blir gränser, dom hänvisar til † i avtalet...

20

Sv: Vad ska man med 4G till?

De var ett tag sedan de började med "normal användning" och de använde sig av PTS statistik över vad "snittet" använder.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

21 Senaste redigerad av JoeLink (2012-01-30 16:29:42)

Sv: Vad ska man med 4G till?

Ah. Nu läste jag det finstilta en extra gång..
För Tele2 gäller "Mobilt Bredband 4G +, vid 20 gånger normal förbrukning/månad. " Där normal förbrukning var 20GB 2010, dvs 400GByte (bättre en telenors privat ab. med 100GB gräns).
För telenors företags ab. så står det ingenting om någon gräns. Inte vad jag har hittat iaf.

EDIT: 20GB per ÅR ska det vara:-( Så då blir det ju betydligt mindre... 400/12.

22

Sv: Vad ska man med 4G till?

Bästa jag funnit är kontatkort, näg GB tar slut tanka nästa kort, el bef om det verkligt återställer trafikmängden då vissa inte gör det i praktiken.
här är det trial and error som gäller.

23

Sv: Vad ska man med 4G till?

Ftg abonnemang brukar inte vara begränsade i samma mån eller lika hårt då de inte systematiskt används i samma utsträckning och tankas lika mycket med som privata abonnemang i snitt gör. Så har man möjlighet att skaffa FTG abb så gör de.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

24

Sv: Vad ska man med 4G till?

Andreas skrev:

Ftg abonnemang brukar inte vara begränsade i samma mån eller lika hårt då de inte systematiskt används i samma utsträckning och tankas lika mycket med som privata abonnemang i snitt gör. Så har man möjlighet att skaffa FTG abb så gör de.

Precis.

Har både ett privat och ett företagskort från Tre. Privata är nu strypt till några ynka gb/månad. Företagskortet är helt obegränsat.
Lär bli svårt för dem att ändra förutsättningarna för företagsbbonenamnget. Det finns inte heller några planer på detta enligt tre (som iofs lovade mig samma vad det gäller privata kortet...9

Mvh

Stefan