1

Tråd: Stabilitet Tele2?

Har Huawei B593 med två riktantenner som jag för närvarande har riktat mot 3G-mast som finns 500m från min bostad och har märkt att ibland dippar signalen från 4-5pluppar till en vilket måste bero på störning i masten. Undrar om andra har märkt av detta eller om det bara är jag som har detta fenomen. Väntar nu på att 4G ska ändra status till att bli LANSERAD som det ska, enligt täckningskarta och tekniker på Tele2, nu i Januari då jag fått uppfattningen att 4G ska vara stabilare.

2

Sv: Stabilitet Tele2?

Händer det när du tankat mycket?
Händer mig med, första gången trodde jag det var fel på min antenn men så var det inte!

Min teori är att man blir "bannad" från masten/cellen om man belastar den för mycket, för många GB, för mycket SVT play :-) Detta för att cellen försöker skydda sig mot överbelastning och att 3G systemet är byggt för mobila användare som i alla fall skulle romat till en annan cell när dom rör på sig och därför inte märkt att det händer. Vi som är stationära användare med riktantenner belastar ju en cell på ett annat sätt. Man kanske kan säga att vi "felanvänder" ett mobilt system som inte är byggt för permanenta punkt till pukt förbindelser.
Då får routern försöka hitta en annan mast/cell och hittar en med betydlig sämre signalstyrka naturligtvis, vilken den visar med 1 eller ingen plupp på signalstyrkan. Man får vara glad att det finns en annan mast som man kan köra på i alla fall. En riktantenn snappar upp signaler, om än mycket sämre, även i andra riktingar än huvudriktningen.

3

Sv: Stabilitet Tele2?

bengt_h: har inte tänkt i de banorna men det verkar vara som du beskriver det. Vet nu att "min" 4G-masten kommer att finnas ca 6-700meter från mitt hus vilket kommer att bli bra med mina riktantenner. Har inte tänkt på om det händer när jag tankar men ska försöka kolla när jag väl gör det, annars är hastigheten ganska stabil med liten spridning på resultatet från Tp-test. Kommer ihåg en sak, en tekniker jag pratade med för 7-8månader sedan sa att man kan vara uppkopplad i 24timmar sen bryter masten och man startar om med 24timmar igen men det kan ju ha hänt att de ändrat tiden till betydligt kortare för att kanske på något sett avlasta masten. Är ju allmänt känt att 3G-masterna är kraftigt överbelastade.

4

Sv: Stabilitet Tele2?

Ja har ca 5 km till min 3G mast som ger högsta farten, det är inte den närmaste dock.
Har en värsting antenn med 20 dB gain så jag når den masten lätt.
Har ca 5 Mbit trots bara 2 pinnar på singalstyrkan som det sjunker till om jag tankar mycket, har mellan 4-5 pinnar normalt.
Uppkopplingstiden syns i min router och just nu har jag nått 53 timmar så det verkar inte stämma med 24 timmar här i alla fall.
Är nu också lite fräck och testar att köra en webbserver hemma, ingen hård last på den men i alla fall. Får se om det kommer att fungera i längden.