1

Tråd: Förlänga wifi-signal

Hej!

Är helt novis inom detta ämne, därför vänder jag mig till experterna direkt.

Jag använder mig av net1 och modemet gateway d35 i sommarhuset och skulle även vilja nyttja detta i ett närliggande hus. Avståndet är c:a 400m i relativt snårig terräng (skog)

Antar att jag behöver ngn slags riktantenn vid stugan och "uthuset"  men vilken passar?
Är detta ens möjligt?

Stort tack på förhand.

/Mvh Mikael

2 Senaste redigerad av jonasolof (2012-01-24 07:13:49)

Sv: Förlänga wifi-signal

Du kan sätta upp en wifi-länk. Riktantenner kommer att behövas på det avståndet, t ex Kjell & co stora panelantenn, en i var ände.

Det går inte att koppla externa antenner till wifi i D35 (jo drt går men du riskerar att förstöra kontakterna innen i routern). Bäst att koppla en wifi brygga via lankabel till D35. I den andra stugan kan en brygga ta emot och en accesspunkt skicka ut lokalt, på annan kanal och med runstrålande antenn. Tre burkar och två riktantenner för en optimal lösning. Är det riktigt snårigt kan man behöva ta till parabolerna på Kjelle. Jag förser en granne med internet på detta vis även om källan är ADSL.

En annan lösning vore att försöka köra ethernet över elnätet om stugan 400 mmeter bort går på samma mätare. Att köra över annan tråd är inget bra ur åsksynpunkt. Efterlyser billig optokabel.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.